W dobie nadwyrężonego ostatnimi wydarzeniami zaufania do instytucji finansowych banki walczą o zachowanie wizerunku podmiotu bezpiecznego i przyjaznego klientowi. Zaledwie kilka dni temu z nową kampanią wizerunkową wystartował Bank Millennium. Również jego konkurenci pielęgnują swoją markę.
Dbałość o wizerunek banku jako instytucji bezpiecznej wyraźnie nawiązuje do głośnej ostatnio afery wokół Amber Gold. Banki świadomie wykorzystują sytuację nadwyrężonego zaufania do instytucji finansowych, zwłaszcza tych parabankowych, i odbudowują – a w zasadzie umacniają – swój wizerunek.
Głośna kampania podkreśla wartości marki
Bank Millennium rozpoczął w ubiegłym tygodniu nową kampanię wizerunkową. Jednym z jej filarów ma być „nowoczesność oparta na tradycyjnych wartościach, takich jak solidność, kompetencja czy zrozumienie klienta”. Bank stawia na aktywną komunikację z klientem – tradycyjne relacje, współpracę z doradcą, jak również wygodę załatwiania spraw przez internet czy w placówce. W swojej bieżącej działalności kieruje się maksymą „Inspiruje nas życie”, a potrzeby i satysfakcja każdego klienta mają być motorem do budowania wizerunku instytucji godnej zaufania, odpowiedzialnej i pomocnej.
Celebryta korzysta, a więc poleca i gwarantuje
O swój wizerunek banki dbają również w inny sposób. Do reklamy usług i produktów zapraszają celebrytów, którzy firmują je swoim nazwiskiem. Przykładowo, Piotr Adamczyk zakłada i testuje konto Online Eurobanku (www.sprawdzamkonto.pl). Aktywnie z niego korzysta, sprawdzając „czy jest tak dobre, jak o nim mówią”. Ostatecznie poleca produkt. Również w reklamach innych banków można zobaczyć lub usłyszeć celebrytów – ING Bank Śląski firmuje Marek Kondrat, a Getin Bank – Piotr Fronczewski. Udział w reklamach znanych i lubianych przez widzów postaci nadal powoduje, że bank staje się wiarygodniejszy w oczach potencjalnych klientów.
Przypominają, że nie zawiodą
Wartości, które dopiero ostatnio stały się dla klientów szczególnie cenne, w misjach i wizjach banków goszczą od wielu lat. Wśród najpopularniejszych cech, niezmiennie deklarowanych w działalności bankowej, powtarzają się:
- uczciwość, równość, przejrzystość, szacunek, wzajemność, wolność, zaufanie (Bank Pekao),
- wiarygodność, dostępność, profesjonalizm, przyjazność (Credit Agricole),
- trwałość, rzetelność, ochrona środowiska, społeczna odpowiedzialność, aktywność (BOŚ Bank).
Potwierdzenia tych wartości i zasad można również doszukać się w hasłach przewodnich banków. BNP Paribas to „bank zmieniającego się świata”, Bank BGŻ „dobrze służy ludziom”, Bank BPH jest „po prostu fair”, a Kredyt Bank reprezentuje „finanse z zasadami”.
Klienci poszukują dzisiaj wiarygodnych instytucji finansowych, którym bez obaw będą mogli powierzyć swoje środki. Coraz dokładniej przyglądają się ofertom promocyjnym i warunkom umów produktów i usług finansowych. Uważniej podchodzą również do pośredników i doradców finansowych, darząc ich ograniczonym zaufaniem. Zadaniem banków będzie utrzymanie wizerunku partnera wiarygodnego i bezpiecznego, ale przy tym przyjaznego i otwartego na oczekiwania klienta.
Zuzanna Brud
