Wraz z UNEP-em wspieramy edukację ekologiczną młodzieży na całym świecie – powiedział Wenning. Wspólne doświadczenia umacniają nas w przekonaniu, że największa światowa instytucja zajmująca się ochroną środowiska i nasza firma mogą ze sobą skutecznie współpracować z pożytkiem dla obu stron.
Dobrobyt naszej planety będzie ostatecznie zależał od wizji młodszych generacji, ich zdolności do zapewnienia lepszej przyszłości oraz uporczywości, z jaką będą do tego celu dążyli — stwierdził Töpfer. Współpraca między UNEP a firmą Bayer dotyczy dwóch kwestii: promocji czystszych technologii i udziału młodzieży w działaniach podejmowanych przez ONZ na rzecz uczynienia ze świata lepszego miejsca do życia dla wszystkich ludzi. Töpfer podkreślił, że UNEP i firma Bayer „mogą być dumne, że ich partnerstwo może służyć za wzór udanej współpracy międzynarodowej instytucji i firmy prowadzącej działalność na skalę globalną.
W czerwcu 2004 r. firma Bayer i UNEP podpisały umowę o współpracy, z wstępnym okresem obowiązywania przez trzy lata, która rozszerzała na cały świat dotychczasową współpracę obu stron początkowo prowadzoną tylko w Azji. Od tego czasu, Bayer wspomagał UNEP w rozwijaniu działań skierowanych do młodzieży w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce. Inne wspólne inicjatywy to m.in. międzynarodowy szczyt poświęcony ochronie środowiska, który co dwa lata gości około 200 delegatów z krajowych młodzieżowych organizacji ekologicznych, światowy konkurs rysunkowy dla dzieci, który odbywa się co roku w ramach Światowego Dnia Ochrony Środowiska, oraz skierowany do młodzieży kwartalnik TUNZA.
Firma Bayer nie tylko rokrocznie przeznacza na wspólne działania kwotę 1 mln euro, ale także współpracuje z UNEP przy wdrażaniu poszczególnych projektów. Współpraca objęła również projekty pierwotnie zainicjowane przez firmę Bayer. Każdego roku pięćdziesięciu „Ambasadorów Zrównoważonego Rozwoju” z 16 krajów Azji, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Europy Centralnej (w tym również laureaci odbywającego się w Polsce konkursu „Ambasador Zrównoważonego Rozwoju”) jest zapraszanych do Niemiec na warsztaty dotyczące ochrony środowiska. Podczas wizyt w zakładach produkcyjnych firmy Bayer i w instytucjach publicznych oraz dyskusji z międzynarodowymi ekspertami młodzi ekolodzy mają okazję osobiście zapoznać się z przyjaznymi dla środowiska naturalnego technologiami i nowoczesnymi metodami zarządzania zasobami naturalnymi. Na forum naukowym, które co dwa lata odbywa się na Dalekim Wschodzie, studenci różnych kierunków spotykają się z uznanymi profesorami, aby pracować nad praktycznymi aspektami zrównoważonego rozwoju. Coroczny konkurs fotograficzny „Ekologia w Obiektywie” odbywający się w Polsce, Czechach i na Węgrzech pomaga, w atrakcyjny i przekonywujący sposób, za pomocą zdjęć popularyzować postawy proekologiczne.
Więcej o „Programie Zrównoważonego Rozwoju” realizowanym przez Bayer Sp. z o.o. w Polsce:
W ramach „Programu Promocji Zrównoważonego Rozwoju” firma Bayer organizuje ogólnopolski konkurs prac magisterskich i licencjackich kierowany do tegorocznych absolwentów wszystkich kierunków studiów, których prace dyplomowe są związane z ochroną środowiska pod hasłem „Ambasador Zrównoważonego Rozwoju” oraz ogólnopolski konkurs fotograficzny „Ekologia w Obiektywie” kierowany zarówno do zawodowych fotografików jak i amatorów. Pozostałe elementy Programu to cykl wykładów dla studentów poświęconych w tym roku zmianom klimatu tzw. „EkoRoadShow” oraz „Eko-Forum”, czyli debata ekologiczna z udziałem wybitnych specjalistów w tym zakresie i mediów.
Patronem merytorycznym akcji jest Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID Warszawa. Patroni medialni to najstarsze pismo popularno-naukowe Wiedza i Życie, ogólnopolski dziennik Rzeczpospolita, Telewizja Polska TVP 3, magazyn studencki Eurostudent, magazyn fotograficzny Foto. Współpracę merytoryczną potwierdziło Ministerstwo Środowiska.