PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBezpieczeństwo bankowości mobilnej od strony biznesowej – co warto wiedzieć?

Bezpieczeństwo bankowości mobilnej od strony biznesowej – co warto wiedzieć?

Analizy 08.12.2016 (12:24)

Smartfony i inteligentne urządzenia są integralną częścią życia milionów ludzi na całym świecie. Urządzenia mobilne są coraz bardziej zaawansowane, liczba funkcji stale wzrasta, a wygoda użytkowania stoi na niespotykanym wcześniej poziomie. To właśnie ciągła praca nad doświadczeniem użytkownika była i nadal jest kluczowa dla dalszego rozwoju rozwiązań mobilnych.


Bankowość mobilna, będąca częścią cyfrowej rewolucji, niewątpliwie stała się popularną metodą zarządzania finansami. Korzyści z mobilnych rozwiązań czerpią dwie strony: użytkownicy zyskali większą wygodę, natomiast banki mogą wykorzystywać smartfony jako środek angażujący konsumentów. Ostatnie badania RateWatch wskazują, że aż 81% przebadanych instytucji finansowych oferuje usługi bankowości mobilnej, co jest wyraźnym wskaźnikiem jej popularności.

Jednakże to samo badanie pokazuje, że 36% konsumentów wciąż nie korzysta z bankowości mobilnej ze względu na zagrożenia bezpieczeństwa. Wyniki badania połączone ze stale ewoluującym spektrum cyberzagrożeń oznaczają, że praca nad zabezpieczeniami bankowości mobilnej jest kluczowa dla jej dalszego rozwoju. Świadome tego instytucje finansowe podejmują aktywne działania, implementując coraz bardziej skuteczne strategie i polityki bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo bankowości mobilnej jest kluczowe


Banki ciężko pracowały nad uzyskaniem efektywnych struktur bezpieczeństwa dla tradycyjnej bankowości online. Jednak bankowość mobilna charakteryzuje się innymi, unikatowymi wyzwaniami, jak choćby podatność urządzeń mobilnych na ataki typu malware. W rezultacie, każda próba wykorzystania istniejącej infrastruktury i narzędzi bankowości online będzie skutkować zwiększeniem ryzyka. Rozwiązaniem jest zastosowanie zabezpieczeń skrojonych specjalnie na potrzeby rynku urządzeń mobilnych.

Wyzwania, przed którymi stoi bankowość mobilna:

  • W relatywnie krótkim czasie urządzenia mobilne dołączyły do portfela oraz kluczy jako przedmiotów niezbędnych niezbędne poza domem. Płatności mobilne oraz klucze implementowane w smartfonach dają realną szansę na to, że w przyszłości ich fizyczne odpowiedniki będą zastępowane przez telefon. Oznacza to, że zabezpieczenia urządzeń mobilnych stają się jeszcze bardziej istotne w przypadku ich zgubienia lub kradzieży. Jednocześnie, dzięki wyposażeniu nowoczesnych smartfonów np. w moduły GPS, czujniki ciśnienia czy funkcje biometryczne, banki mogą wykorzystywać telefony jako rdzeń strategii uwierzytelniania użytkownika.

  • Wykorzystanie urządzeń i aplikacji mobilnych zależy przede wszystkim od wygody użytkowania. Klienci oczekują łatwego dostępu do aplikacji, usług i treści oraz niezauważalnych, działających w tle zabezpieczeń. Odnalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy bezpieczeństwem a doświadczeniem użytkownika staje się istotne, jak nigdy wcześniej.

  • Obecnie, urządzenia mobilne dają stały dostęp do wiadomości e-mail, SMS, przeglądarek internetowych i wielu aplikacji, wspierając całość obsługą gestów. Nieświadomi użytkownicy otwierają maile i załączniki, odwiedzają niezaufane strony, pobierają aplikacje od nieznanych wydawców oraz używają tych samych danych do logowania w wielu serwisach. Przez to urządzenia mobilne stają się wrażliwe na całe spektrum zagrożeń, takich jak phishing, oprogramowanie malware czy inżynieria społeczna.

  • Coraz częstsze wykorzystywanie niezabezpieczonych połączeń Wi-Fi oznacza większe prawdopodobieństwo nieumyślnego spowodowania zagrożenia dla systemów bezpieczeństwa urządzenia.

  • Krajobraz zagrożeń dla urządzeń mobilnych gwałtownie ewoluuje, cyberprzestępcy zyskują doświadczenie, a ich metody stają się coraz bardziej skuteczne. Nowy raport na temat bezpieczeństwa sieci Symentecs 2016 Internet Security Threat Report pokazał 77% wzrost liczby nowych wariantów oprogramowania malware (dla Androida) pomiędzy 2014 a 2015 rokiem. Co więcej, nowe wersje malware obejmują także takie programy jak XcodeGhost, który pozwala hakerom na atakowanie systemu operacyjnego firmy Apple.

Aby bezpiecznie dostarczać usługi bankowości mobilnej, a tym samym zwiększyć zaufanie użytkowników do tego typu systemów, banki muszą stosować kompleksowe, wielowarstwowe zabezpieczenia. Ich rozwiązania muszą odpowiedzieć na potencjalne zagrożenia i wyzwania, które mogą się pojawić w trakcie realizacji transakcji. Dotyczy to wszystkich etapów i składników procesu: od urządzeń konsumentów (front end), poprzez bankowy system rozpoznawania i legitymizacji żądań użytkowników (back end) po kanał komunikacji pomiędzy nimi.

Praca nad wygodą użytkowania oraz zwiększenie zaufania użytkowników do bankowości mobilnej napędzi jej dalsze rozpowszechnianie, a co za tym idzie, podniesie dochód i zyski. Jednocześnie, banki chronią się przed stratami wizerunkowymi związanymi z włamaniami do sieci i kradzieżą danych.

Ochrona bankowości mobilnej – co powinna oferować


Środki podejmowane w celu zabezpieczenia bankowości mobilnej nie powinny przesłonić bardzo istotnej z perspektywy konsumenta wygody użytkowania. Dlatego też banki w czasie szukania rozwiązania powinny przyjrzeć się kilku istotnym kwestiom:

  • Wsparcie dla zintegrowanych, wieloskładnikowych rozwiązań.Klienci bankowości mobilnej oczekują bezpieczeństwa nawet wtedy, gdy sami nie przestrzegają podstawowych zasad poruszania się w cyberprzestrzeni. Najbardziej odporne są rozwiązania wykorzystujące szeroki wachlarz metod uwierzytelniania i identyfikacji użytkownika, zapewniające ochronę całości procesu (end-to-end), aplikacji, połączenia oraz serwera.

  • Możliwość łatwego przypisania i konfiguracji wielu metod uwierzytelniania dla różnych grup odbiorców. Idealne rozwiązanie to takie, które umożliwia szerokie możliwości konfiguracji, umożliwiając implementację dowolnej kombinacji wielu metod uwierzytelniania, w zależności od grupy odbiorców, kanału bankowości czy oddziału – zależnie od roli i strategii. Takie podejście pozwoli bankom na obniżenie kosztów operacyjnych poprzez zarządzanie wszystkimi metodami uwierzytelniania z poziomu pojedynczej platformy. Co więcej, konsumenci posiadający więcej niż jedno konto będą mogli uzyskać do nich dostęp za pomocą pojedynczego logowania.

  • Bezpieczeństwo aplikacji mobilnej.Najlepsze zabezpieczenie aplikacji mobilnej powinno odpowiedzieć na zagrożenie ze strony ciągle rosnącej liczby ataków typu malware. Rozwiązanie powinno być w stanie wykryć ingerencję w aplikację poprzez debuggery, emulatory, fałszerstwa, zaciemnianie kodu, itp.

  • Gromadzenie danych na temat zagrożeń, aby wykrywać potencjalne problemy w oparciu o analizę ryzyka – przed i po infekcji systemu oraz urządzenia.Najlepsze zabezpieczenia mobilne potrafią rozpoznać zarówno już znane, jak i dopiero pojawiające się zagrożenia. Używając informacji kontekstowych potrafią skorelować potencjalne niebezpieczeństwo z oczekiwanym zachowaniem użytkownika, konfiguracją urządzenia i profilem zagrożenia.

  • Ścisłe przestrzeganie standardów. Spełnienie wymagań i standardów (np. PCI) wzmacnia całość łańcucha bezpieczeństwa dla bankowości mobilnej, redukując zagrożenie oraz zwiększając pewność konsumentów. Wybrane rozwiązanie bankowości mobilnej powinno spełniać wszystkie normy w standardzie, nie jako dodatek.

  • Silne uwierzytelnianie bez wpływu na wygodę użytkowania.Uwierzytelnianie wieloskładnikowe dla bankowości mobilnej należy do najlepszych praktyk z zakresu bezpieczeństwa, jednak użytkownicy nie chcą spędzać dużo czasu na potwierdzaniu tożsamości w celu sprawdzenia stanu konta lub dokonania transakcji. Zaangażowanie konsumenta w proces uwierzytelniania może być zminimalizowane poprzez procesowanie w tle. Użytkownik angażowany jest tylko wtedy, kiedy jest to absolutnie koniecznie, w zależności od polityki bezpieczeństwa i rodzaju zagrożenia.

Bankowość mobilna – niezbędna dla klientów indywidualnych


Mobilna bankowość z czasem będzie tylko zyskiwała na popularności. Wraz z jej rozwojem pojawiają się nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa, obejmujące konieczność ochrony aplikacji przed całym spektrum nowych zagrożeń. Banki powinny skoncentrować się na rozwoju
i implementacji strategii bezpieczeństwa mobilnego, aby zminimalizować ryzyko związane
z przechowywaniem prywatnych danych konsumentów, stratami finansowymi czy szkodami wizerunkowymi. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest to, które zapewnia szczelną ochronę, jednocześnie utrzymując wygodę użytkowania na wysokim, pozytywnym poziomie.

Dla dzisiejszych konsumentów wygoda stanowi najwyższą wartość, więc odnalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy bezpieczeństwem i pozytywnym doświadczeniem użytkownika powinno stanowić priorytet dla banków, które chcą zachować swoją przewagę konkurencyjną.

Olivier Thirion de Briel, Global Solutions Marketing Director, Identity and Access Management Solutions, HID Global

2016-12-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior – Dyrektor ds. Kluczowych Klientów…

Magdalena Olejnicka

Magdalena Olejnicka

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy Magdalena Olejnicka…

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców