PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBezpieczeństwo kart płatniczych w czasie Euro 2012

Bezpieczeństwo kart płatniczych w czasie Euro 2012

Analizy 01.06.2012 (07:18)
Karty

Czerwcowe Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 to jedna z największych imprez sportowych na świecie. Co cztery lata zmagania piłkarzy przyciągają w różne punkty Europy setki tysięcy kibiców futbolu wspierających swoje drużyny narodowe. Dzięki nim w części branż na czas imprezy skokowo rośnie liczba klientów i zwiększają się obroty. Wraz z nimi wzrasta ryzyko nadużyć i oszustw w transakcjach bezgotówkowych.

– Na szczęście wiele prób oszustw jest stosunkowo łatwo wykrywalna. Zarówno akceptanci płatności jak i użytkownicy kart mogą zapobiegać większości z nich stosując kilka nieskomplikowanych środków prewencyjnych – mówi Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska, właściciela marki Polcard i lidera rynku płatności bezgotówkowych w Polsce.

Stary dobry dowód tożsamości

Jednym z podstawowych środków zabezpieczających jest weryfikacja tożsamości. W czasach, gdy w płatnościach coraz częściej pojawiają się technologiczne innowacje, takie jak transakcje bezstykowe, autoryzowane bez potrzeby wpisywania kodu PIN (2,3 mln takich transakcji zarejestrowały terminale Polcard w I kw. 2012 r.), w wątpliwych sytuacjach dobrym środkiem zabezpieczającym jest tradycyjna weryfikacja tożsamości klienta i porównanie danych z dokumentów z tymi na karcie. Niektóre punkty handlowo-usługowe w Polsce, wzorem ich kolegów z innych rynków, już dziś automatycznie żądają potwierdzenia tożsamości przy każdej płatności dokonywanej kartą kredytową.

Karty fałszowane tak, jak banknoty

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, jak każda masowa impreza, przyciągają oszustów i przestępców. Komisarz Piotr Gradkowski, ekspert Wydziały do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Stołecznej Policji, uspokaja. – Nasze działania sprawiły, że w ostatnim czasie znacznie spadła liczba przestępstw kartowych dokonywanych w stolicy np. za pośrednictwem bankomatów, które wyposażono w nakładki skanujące karty – wyjaśnia. Nawet najskuteczniejsza prewencja polskiej policji nie zapobiegnie jednak np. przywiezieniu do Polski kart fałszywych. Trzeba bowiem wiedzieć, że karty, podobnie jak banknoty, bywają kopiowane. – Ta operacja jest skomplikowana, gdyż karta „fałszywa” musi nie tylko oszukać akceptanta, ale też informatyczne systemy płatności – ocenia Dominik Szotek, Risk Manager w First Data Polska.

W przypadku kart fałszywych z pomocą przychodzą, podobnie jak wcześniej, środki nie technologiczne, a zdroworozsądkowe, takie jak dokładna inspekcja karty. Tak jak swój papierowy odpowiednik, plastikowy pieniądz ma bowiem wiele unikalnych cech, które wbrew pozorom nie są łatwe do podrobienia. Należą do nich m.in. hologramy organizacji płatniczych takich jak Visa, MasterCard, Diners Club, American Express czy JCB. Sprzedawcy, którzy spodziewają się napływu wielu gości zza granicy, powinni sprawdzić czym wyróżniają się karty tych trzech ostatnich organizacji, znacznie rzadziej spotykane w Polsce niż „plastik” z logo Visa czy MasterCard. Unikalne elementy, często podobne do mikrodruku znanego z banknotów można znaleźć także np. na pasku podpisu klienta. Zdarza się, że karty mają także elementy widoczne tylko w świetle ultrafioletowym.

Sprawdzenia wymaga też podpis klienta na karcie. Jeśli nosi on jakiekolwiek ślady ingerencji lub wykonany jest np. łatwymi do podrobienia drukowanymi literami, konieczne będzie sprawdzenie tożsamości posiadacza karty. – Zasada jest taka, że wszelkie wątpliwości co do autentyczności karty czy ingerencji w nią powinny zostać rozstrzygnięte na niekorzyść klienta, często ku jego niezadowoleniu – mówi Dominik Szotek z First Data Polska.

Nietypowe zakupy o nietypowych porach

Specjaliści First Data Polska i policja uspokajają: karty są bardzo bezpieczne, a odsetek transakcji oszukańczych np. na kartach zbliżeniowych liczony jest w setnych częściach procentów. Dodatkowo, zdecydowana większość banków emitujących karty gwarantuje zwrot pieniędzy przypadki posłużenie się nią przez osobę nieuprawnioną zanim jej właściciel zdoła zgłosić kradzież i zablokować kartę.
– Transakcje dokonywane przez przestępców w takich sytuacjach na szczęście mają wiele cech wspólnych, łatwo wykrywalnych dla doświadczonych sprzedawców – mówi komisarz Piotr Gradkowski.

Takie cechy to np. zakupy dokonywane tuż przed zamknięciem lub tuż po otwarciu sklepu, a także zakupy „na ilość”, dokonywane bez ładu i składu.

– Kupowanie całych naręczy przypadkowych towarów które nie składają się w żadną logiczną całość, może być sygnałem ostrzegawczym dla sprzedawcy. Także próby odwracania uwagi sprzedawców od obsługi  płatności powinny wzmóc uwagę obsługi sklepu – dodaje komisarz. – Na tego typu sytuacje mogą szczególnie być narażeni sprzedawcy w punktach, gdzie w czasie Euro 2012 przepływ klientów będzie bardzo duży, jak np. strefy kibica czy sklepy w pobliżu stadionów, węzłów komunikacyjnych i tym podobnych – podsumowuje Janusz Diemko, prezes First Data Polska.

Źródło: First Data

euro karty płatnicze 2012-06-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: euro karty płatnicze

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Kinga Wojciechowska-Rulka

Kinga Wojciechowska-Rulka

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Kinga…

Emilia Kasperczak

Emilia Kasperczak

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Emilia…

Anna Borowiec-Góra

Anna Borowiec-Góra

Członek Zarządu i Dyrektor Zarządzająca, MSLGROUP Financial…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców