BILIX to nowoczesny, szybki, wygodny i bezpieczny sposób opłacania rachunków i faktur. Usługa oparta jest na popularnym na świecie systemie EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment – Elektroniczna Prezentacja Rachunków i Płatności), który całkowicie eliminuje z obiegu papierowe faktury i rachunki w kontaktach pomiędzy dostawcą masowych usług, a ich odbiorcą.
Zasada działania usługi BILIX jest prosta. Dostawca usług (operator telekomunikacyjny, spółka energetyczna, operator telewizji kablowej, firma ubezpieczeniowa, etc.) zamiast wysyłać kopertę zawierającą rachunek, dostarcza klientowi fakturę w postaci elektronicznej. Trafia ona do systemu bankowości elektronicznej klienta, w którym po zalogowaniu się, otrzymuje on informacje na temat bieżących i zaległych płatności. Może je także błyskawicznie zrealizować, bo formularz przelewu jest generowany automatycznie, nie ma więc potrzeby wpisywania nazwy, adresu czy numeru konta wystawcy rachunku. W odróżnieniu od polecenia zapłaty, to klient decyduje o tym,
w którym momencie zapłacić za fakturę. Może też zarchiwizować listę wszystkich faktur na dysku własnego komputera, co pozwala zachować kontrolę nad wydatkami.
– Internet stał się miejscem, w którym Polacy czują się coraz pewniej i bezpieczniej. Ponad 5,5 miliona naszych rodaków posiada dostęp do internetowego konta bankowego, a 20% klientów internetowych banków codziennie loguje się do swojego rachunku. Uznaliśmy więc, że jest to doskonały moment na wprowadzenie rozwiązania takiego jak BILIX, które zamienia okienko tradycyjnej kasy na internetowe okno rachunku bankowego. To kolejny i naturalny krok w kierunku upowszechniania elektronicznych płatności – wyjaśnia Kazimierz Małecki, Prezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
Obecnie usługa została udostępniona wybranym klientom Inteligo, telewizji nowej generacji n oraz ZEW-T SA.
– Uznaliśmy, że zaproponowana przez KIR S.A. usługa, łącząca bank klienta i sprzedawcę usług masowych, stanowi idealne rozwiązanie dla klientów preferujących korzystanie z elektronicznych kanałów komunikacji. Spodziewamy się, że usługa będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów, którzy w jednym miejscu mogą otrzymać dokument sprzedaży, jak i uniwersalne narzędzie do uregulowania należności – mówi Konrad Świderek, Prezes Zarządu ZEW-T SA.
We wrześniu br. usługa BILIX będzie udostępniona wszystkim klientom wymienionych spółek. Prezes Inteligo Financial Services S.A. i dyrektor Centrum Bankowości Elektronicznej PKO BP zapowiada,
że BILIX zostanie udostępniony również klientom iPKO.
– Dzięki umowie z KIR S.A. i wdrożeniu nowej usługi, nasi klienci otrzymają nowoczesny sposób zarządzania rachunkami w ramach swojego konta internetowego. Po przeprowadzeniu i ocenie programu pilotażowego, wdrożenie usługi BILIX dla wszystkich klientów przewidywane jest we wrześniu tego roku, w pierwszej kolejności w Inteligo, a w październiku w usługach bankowości elektronicznej iPKO. O sukcesie tego projektu decydować będzie zasięg usługi wśród dużych dostawców i wystawców faktur, z którymi, mam nadzieję, KIR S.A. szybko nawiąże relacje – mówi Jacek Komaracki, dyrektor Centrum Bankowości Elektronicznej PKO BP oraz Prezes Inteligo Financial Services S.A., spółki grupy PKO BP odpowiedzialnej za prowadzenie usług bankowości elektronicznej.
Jesienią do grona użytkowników usługi BILIX dołączą także klienci firmy ubezpieczeniowej Link4, lidera i pioniera ubezpieczeń direct w Polsce. Link4 będzie pierwszym ubezpieczycielem direct, któremu KIR S.A. zaoferuje dostęp do zaawansowanej technologii BILIX. Prowadzone są również rozmowy z kolejnymi dostawcami usług. Przedstawiciele Izby liczą na pozyskanie do współpracy m.in. firm z branży telekomunikacyjnej, ubezpieczeniowej, energetycznej, mass mediów. Według założeń KIR S.A., do końca tego roku w zasięgu usługi BILIX znajdzie się 50% polskich użytkowników e-bankowości.
– Uruchomienie usługi BILIX jest naturalną konsekwencją drogi, która została obrana na początku istnienia Izby. Usprawniliśmy system rozliczeń międzybankowych i zapewniliśmy sprawny i bezpieczny system do wymiany transakcji bezgotówkowych. Jako pierwsi uruchomiliśmy w Polsce usługi podpisu elektronicznego. Teraz chcemy kierować nasze usługi także do klienta indywidualnego. BILIX to szybki, wygodny, prosty, a jednocześnie ekologiczny sposób opłacania rachunków i faktur. Usługa umożliwi pełną kontrolę nad domowymi rachunkami i pozwoli je opłacać jednym kliknięciem. Liczymy na to, że BILIX stanie się standardem regulowania płatności za gaz, prąd czy telefon – przekonuje Kazimierz Małecki, Prezes Zarządu KIR S.A.
Jak działa BILIX?
1.Dostawca (operator telekomunikacyjny, zakład energetyczny lub gazowniczy, dostawca Internetu lub telewizji kablowej, itd.), zamiast wysyłać do klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę i pozostałe materiały drukowane, dostarcza do KIR S.A. dokumenty w formie elektronicznej.
2.KIR S.A., jako operator BILIXA świadczący usługi dla różnych dostawców usług i banków, grupuje zebrane dane i udostępnia je bankowi.
3.Bank prezentuje klientowi otrzymane z systemu BILIX dane za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.
4.Klient zapoznaje się z prezentowanymi danymi i akceptuje (lub nie) płatność.
5.Bank informuje KIR S.A. o statusie przetwarzania danego dokumentu, w tym o fakcie zaakceptowania bądź odmowie wykonania płatności.
6.KIR S.A. grupuje otrzymane z banków informacje, które następnie przekazuje dostawcom w ustalonej formie.
7.Przepływ środków z tytułu opłaconych rachunków i faktur z banku klienta do banku dostawcy usług realizowany jest standardowo (poprzez system ELIXIR® lub jako przelew wewnętrzny).