System Płatności Mobilnych Blik stał się jednocześnie „Schematem Płatniczym BLIK” – Polski Standard Płatności otrzymał pozytywną decyzję Prezesa Narodowego Banku Polskiego w tej sprawie.
Polski Standard Płatności wystąpił 7 sierpnia 2017 r. do Prezesa Narodowego Banku Polskiego z formalnym wnioskiem o wyrażenia zgody na prowadzenie „Schematu Płatniczego BLIK”. Procedura administracyjna zainicjowana przez spółkę związana była z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych (ustawą z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1997), która wprowadziła do polskiego porządku prawnego pojęcie schematu płatniczego. Szybka decyzja Prezesa Narodowego Banku Polskiego spowodowała, iż Blik stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce, który otrzymał decyzję administracyjną potwierdzającą spełnianie wymogów regulacyjnych mających na celu zapewnienie tego rodzaju przedsięwzięciu bezpieczeństwa i stabilności.
Schemat płatniczy to zbiór zasad definiujących proces obsługi transakcji wykonywanych przy wykorzystaniu instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych, aplikacji mobilnych, portfeli elektronicznych). Zasady, które składają się na schemat płatniczy, odnoszą się do wydawania instrumentów płatniczych, świadczenia przez dostawców usługi acquiringu (w tym zawierania umów z przedsiębiorcami o przyjmowanie zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych) oraz przetwarzania transakcji. Nadzór nad funkcjonowaniem schematów płatniczych w myśl z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych jest wykonywany przez prezesa NBP.
Źródło: Polski Standard Płatności