BNP Paribas pełnił rolę współprowadzącego księgę popytu w sięgającej 3,2 mld euro ofercie publicznej akcji InPost na giełdzie Euronext w Amsterdamie. Przeprowadzone w ostatnim tygodniu stycznia IPO było największą taką ofertą w Europie od 2018 roku, nie licząc prywatyzacji, największym w historii IPO spółki z sektora e-commerce w Europie i największym w historii IPO spółki pochodzącej z Europy Środkowo-Wschodniej. To także kolejna transakcja na rynkach akcji przeprowadzona przez BNP Paribas w okresie pandemii. Od jej początku bank zrealizował ich 81.
Dzięki obecności na lokalnych rynkach i ich bardzo dobrej znajomości oraz skali działania zapewniającej dostęp do globalnych zasobów i dedykowanych zespołów specjalistów, Grupa BNP Paribas realizuje transakcje na rynkach kapitałowych na rzecz swoich klientów niezależnie od trudnych warunków związanych z pandemią. Od czasu jej wybuchu przeprowadziła 81 transakcji na rynkach akcji.
Oferta publiczna akcji InPost potwierdza, że wysokiej jakości aktywa zawsze budzą bardzo duże zainteresowanie. Największe IPO w Europie od 2018 roku spotkało się z dużym popytem ze strony inwestorów z całego świata. Z tego względu InPost skrócił czas zapisów i przyspieszył debiut na amsterdamskiej giełdzie o dwa dni. Po uwzględnieniu opcji dodatkowego przydziału, do nowych inwestorów trafiło 40,25% akcji InPostu, o wartości 3,2 mld euro. Kwota ta uwzględnia trzech kluczowych inwestorów (BlackRock, Capital World Investors i GIC), którzy potwierdzili swoje zaangażowanie w wysokości 1,03 mld euro jeszcze przed rozpoczęciem oferty.
BNP Paribas pełnił także rolę bookrunnera, głównego organizatora i kredytodawcy w finansowaniu po IPO służącym refinansowaniu obecnego zadłużenia oraz zapewnieniu dodatkowej płynności spółce InPost. Całkowita udostępniona jej kwota wyniosła 2,75 mld złotych. Jest to więc kolejne duże finansowanie konsorcjalne organizowane przez BNP Paribas w Polsce.
InPost jest pierwszą firmą w Polsce, która stworzyła sieć paczkomatów. Spółka ma 98% udział w rynku dostaw za pośrednictwem automatycznych skrytek pocztowych oraz 38% udział w rynku dostaw ostatniej mili do klientów detalicznych e-commerce w Polsce. W 2020 roku obsługiwała 12 254 paczkomaty w Europie i dostarczyła za ich pośrednictwem 310 milionów przesyłek. Planuje kontynuować rozwój swoich usług w Wielkiej Brytanii i innych krajach europejskich. W średnim okresie oczekuje, że tylko w Polsce przychody segmentu paczkomatów będą rosły o 20%-25% rocznie, a przychody segmentu przesyłek kurierskich o 15%-20% rocznie.
Źródlo: BNP Paribas