PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyCashback – bankomaty w opałach

Cashback – bankomaty w opałach

Przegląd prasy 15.05.2006 (07:35)

Sklep jak bank

Cashback działa na bardzo prostej zasadzie. Skoro kartą możemy płacić za towar i usługę w sklepie, to w taki sam sposób można także wypłacać pieniądze. Zyskaliby na tym klienci, którzy nie musieliby korzystać z bankomatów, oraz właściciele punktów handlowych, którzy wypłacając klientom pieniądze zmniejszyliby swoje koszty obsługi gotówki (zabezpieczanie dużych sum pieniędzy, transport i wpłaty do banku).

Aby jednak cashback mógł funkcjonować konieczne jest porozumienie wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces wydawania i akceptacji kart. Uruchomienie cahsbacku na danym rynku wymaga współpracy organizacji płatniczej z akceptantami oraz bankami wydającymi karty. Szczególnie ważne są tu wzajemne rozliczenia finansowe, bowiem cashback niesie ze sobą także koszy, które ktoś musi ponosić.

Na rynkach europejskich cashback nie jest niczym nowym, jest powszechnie stosowany m.in. w Wielkiej Brytanii gdzie cieszy się ogromną popularnością. W USA cashback był stosowany jeszcze zanim w latach 70-tych XX wieku pojawił się bankomat i karta z paskiem magnetycznym.

Trzeba pamiętać, że w przypadku kart określenie cashback ma dwa znaczenia. Poza wspomnianą wypłata gotówki w terminalu POS, oznaczać może także zwrot części prowizji jaka trafia za pośrednictwem banku do posiadacza karty. Ten rodzaj casbacku´u jest niezwykle popularny w USA, gdzie większość wydawców kart zwraca swoim posiadaczom część każdej kwoty wydanej kartą. Najczęściej jest to około 1% wydatkowanej kwoty. Tego rodzaju kart nie ma obecnie na Polskim rynku i nie zanosi się by mogły się na nim w najbliższym czasie pojawić.

Bankomat w odstawkę

Wprowadzanie cashbacku w 2006 roku planują Visa i MasterCard. Jest to bardzo ważne przedsięwzięcie, które zapewne mocno przysłuży się rozwojowi rynku kart w naszym kraju. Bo choć rynek ten szybko rośnie, to funkcjonuje na nim tylko około 8,5 tysiąca bankomatów. Większość z nich zlokalizowana jest w dużych ośrodkach miejskich, a bankomatów na wsi praktycznie nie ma. Dlatego tak ważne wydaje się, by umożliwić klientom pobieranie gotówki w terminalach POS – których na rynku jest obecnie ponad 150 tysięcy. Być może pozwoli to odwrócić tendencję w której zdecydowana większość, zarówno pod względem ilości jak i wartości, transakcji dokonywanych kartami to transakcje w bankomatach.

Szczegóły wprowadzonego rozwiania nadal są jeszcze dyskutowane, jednak nie ma technicznych przeciwwskazań, żeby wprowadzanie cashbacku nastąpiło jeszcze w 2006 roku. Najwięcej pracy przy wprowadzaniu tej usługi będą miały cenrta rozliczeniowe, które obsługują sklepowe terminale POS. Muszą one przystosować do tego calu swoje systemy, a przede wszystkim wzbogacić o taka opcję oprogramowanie terminali. Nie obejdzie się także bez dodatkowych szkoleń dla właścicieli punktów handlowych i personelu. Równie ważne, co techniczne wprowadzanie cashbacku, może okazać się zachęcenie użytkowników kart do korzystania z niego.

Visa debetowa

Każda z organizacji płatniczych wprowadza usługę cashback samodzielnie dlatego sposób jej funkcjonowania dla Visy i MasterCard będzie się zapewne różnił. Różnice nie będą jednak wielkie ponieważ obie organizacje będą korzystać z tych samym sprawdzonych zagranicznych wzorów. Dotychczas więcej na temat swojej realizacji ujawniła Visa, która swoją usługę cashback ma wprowadzić na rynek już w połowie tego roku.

Jak będzie wyglądała wypłata gotówki w punkcie handlowym przy użyciu karty Visa? Przede wszystkim wypłata będzie musiała być powiązana z transakcją zakupu. Nie będzie bowiem możliwości skorzystania z samego tylko cashbacku, jednak nie będzie także ustalonej minimalnej kwoty zakupu przy której jest on możliwy. Wystarczy zatem zapłacić kartą za dowolną rzecz (minimalne kwoty na które mogą opiewać transakcje kartowe wynoszą od 1 do 5 zł zależnie od centrum rozliczeniowego) by móc wypłacić z karty dodatkowe pieniądze.

Maksymalna wypłacana jednorazowo kwota to 200 zł (w Wielkiej Brytanii można pobrać w kasie maksymalnie 50 funtów, a w USA 200 dolarów). Nie będzie jednak dziennego limitu wypłat (oczywiście poza limitem wyznaczonym przez bank wydający kartę dla transakcji gotówkowych), przy każdej bezgotówkowej transakcji będzie można dodatkowo otrzymać do 200 zł. Klient nie będzie płacił za pobrane pieniędzy żadnej dodatkowej prowizji, a transakcje będą traktowane jak bezgotówkowe. Jedynie w przypadku limitów transakcyjnych cashback będzie traktowany jak wypłata gotówki w bankomacie. W przypadku transakcji z cashback będą one zawsze autoryzowana przez połączenie z bankiem, nawet jeśli nie byłoby to wymagane przy zwykłej transakcji zapłaty (floor limit równy 0).

Z cashbacku będzie można korzystać tylko z wykorzystaniem kart debetowych. Będzie on niedopuszczalny w przypadku korzystania z kart obciążeniowych i kredytowych. Banki wydające karty będą zobowiązane zgłosić do Visa te z nich, w przypadku których cashback ma być uruchomiony. Będzie on dostępny dla wszystkich zgłoszonych kart debetowych bez względu na to czy są to karty Visa Electron, Visa Business Electron czy zwykłe karty Visa (np. Classic czy Gold). Bez znaczenia będzie czy karta jest wypukła, czy jest to karta elektroniczna.

Transakcję z cashback klient będzie zatwierdzał w ten sam sposób jak inne transakcje wykonywane kartą, czyli podpisem lub kodem PIN (zależnie od karty). Cashback teoretycznie będzie dostępny we wszystkich terminalach POS na terenie Polski (o ile centrum autoryzacyjne na to pozwoli), nie będzie natomiast można z niego korzystać za granicą.

MasterCard nie próżnuje

MasterCard planuje, że jego usługa zostanie wprowadzona pilotażowo w 3 kwartale tego roku. MasterCard w przeciwieństwie do Visy nie oferował dotychczas takiej usługi w Europie. Pierwsze wdrożenie tej technologii na Starym Kontynencie będzie miało miejsce właśnie w Polsce i we Włoszech.

Inaczej niż w przypadku Visy, klienci MasterCard będą mogli korzystać z cashback zarówno w przypadku kart debetowych, jak i kredytowych oraz obciążeniowych. Wypłat będzie można dokonywać kartami MasterCard oraz Maestro. Jeszcze nie ustalono maksymalnej wysokości kwoty jaką będzie można pobrać przy okazji zakupów w sklepie. Najprawdopodobniej będzie to także kwota 200 zł lub inna do niej zbliżona.

Cashback to usługa bardzo popularna w niektórych krajach. Wydaje się, że także w naszym kraju może ona odnosić podobne sukcesy. Konieczne jednak jest jej wprowadzenie na podobnych zasadach przez obie organizacje płatnicze.

Cashback z jednej strony zachęci użytkowników kart do płacenia nimi w sklepach (co jest niezbędne żeby z cashbacku korzystać), z drugiej zaś przyniesie możliwość wypłaty pieniędzy w miejscach gdzie nie ma dostatecznej sieci bankomatów. Oczywiście niezbędna jest akcja edukacyjna, informującą o wprowadzeniu usługi oraz prezentującą jej zalety. Tak by każdy użytkownik karty miał możliwość samodzielnego ich sprawdzenia.

Usługę cashback zapewne pierwsze na naszym rynku wprowadzi Visa, jednak już widać, że MasterCard będzie się bardzo starał by nie postać w tyle. Cashback może bowiem dać Visie sporą przewagę konkurencyjną w sytuacji gdy druga organizacja nie będzie jej oferowała. Cashback będzie dla organizacji płatniczych metodą dotarcia do tych wszystkich potencjalnych klientów banków, którzy żyją na terenach gdzie dotychczas nie funkcjonują bankomaty (za względów ekonomicznych). Dzięki usłudze, także mieszkańcy małych miast i wsi będą mogli korzystać z międzynarodowych kart debetowych a pieniądze, zamiast w bankomatach wypłacać w sklepach lub innych punktach handlowych.

bankomaty cashback karty płatnicze 2006-05-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bankomaty cashback karty płatnicze

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski – Global Account Director CEE…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców