Przemyślany wzrost
Rok 2004 okazał się bardzo udany dla Centrum Medycznego LIM, oferującego abonamentowe usługi medyczne na terenie całego kraju. Firma zanotowała w tym okresie przychód w wysokości ponad 60 mln zł. To wynik o ponad 15 proc. lepszy niż w roku 2003, kiedy to obroty wyniosły około 52 mln zł. Wzrost ten był możliwy, między innymi, dzięki długoterminowej strategii spółki, polegającej na utrzymaniu wysokiego standardu medycznego i organizacyjnego. Wskutek dyscypliny kosztów, przede wszystkim w strukturach administracyjnych CM LIM, firma polepszyła również rentowność netto do ponad 5 proc. w stosunku do przychodów.
Usługi wiodące
Około 75 proc. obrotów Centrum Medycznego LIM generują klienci korporacyjni, których spółka liczy ponad 700 (ponad 70 tys. pacjentów). Są nimi głównie firmy z takich branż, jak: bankowa, usługowa, farmaceutyczna, produkcyjna i nowoczesnych technologii. Pozostałą grupę stanowią klienci indywidualni. CM LIM skupia ich blisko 130 tys. Liczba klientów indywidualnych i korporacyjnych wciąż rośnie. Spółka zakłada, że do końca 2005 r. zwiększy się ona o co najmniej 10 – 15 proc.
Najpopularniejszą formą korzystania z oferty placówek Centrum są świadczenia, związane z medycyną pracy, choć i tu następują pewne zmiany.
„Na wzrost wyników finansowych wpływ mają również dodatkowe usługi medyczne, nabywane przez pracodawców dla swojego personelu. Oferując pakiety zdrowotne pracownikom dążą oni m.in. do zmniejszenia absencji chorobowej poprzez uczestnictwo pracowników w akcjach profilaktycznych, pragną też tworzyć dodatkowe narzędzia motywujące w zarządzaniu personelem” – mówi Iwona Łaszcz, prezes zarządu Centrum Medycznego LIM. „Przyrost liczby klientów indywidualnych to natomiast wynik, między innymi, prowadzonych na szeroką skalę akcji profilaktycznych, skierowanych do tej właśnie grupy odbiorców oraz realizowanej przez nas kampanii reklamowej, popularyzującej tę formę korzystania z usług niepublicznej służby zdrowia.”
Rozwój rynku
Zdaniem przedstawicieli Centrum Medycznego LIM, rok 2004 był generalnie dobrym okresem dla branży abonamentowych usług medycznych. Wartość sektora szacowana jest na około 500 – 600 mln zł rocznie. Według szacunków spółki wzrost rynku w 2003 i 2004 r. wyniósł około 10 – 15 proc. Jeśli tylko utrzyma się wśród przedsiębiorców tendencja do zakupu usług medycznych dla pracowników, to istnieje duża szansa na znaczny rozwój tego rynku. Wówczas firmy z sektora abonamentowych usług medycznych będą miały możliwość ekspansji terytorialnej poprzez przejęcia lub tworzenie własnych placówek i tym samym zdobywanie rynku, być może również europejskiego.
Plany i inwestycje
W pierwszym kwartale 2005 r. spółka planuje otwarcie w pełni wyposażonych przychodni w Poznaniu i Wrocławiu. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ponad 2 mln zł. W ciągu roku oddane zostaną do użytku dodatkowe powierzchnie w Warszawie. Ma ruszyć też nowa inwestycja w jednym z kolejnych miast w Polsce. Centrum Medyczne LIM zamierza kontynuować w tym roku proces informatyzacji firmy, m.in. poprzez ucyfrowienie badań obrazowych i integrację informatyczną z kluczowymi placówkami współpracującymi w kraju. Rozszerzana będzie oferta dla klientów indywidualnych (opcjonalna w stosunku do obecnie istniejącej złotej karty VIP) oraz dla klientów zagranicznych. W dalszym ciągu spółka ma zamiar rozwijać współpracę z towarzystwami ubezpieczeniowymi.
Zarząd firmy chce inwestować również w nowy sprzęt specjalistyczny RTG. Zakup zestawu firmy FUJI pozwoli na ucyfrowienie klasycznej radiologii. Planuje też nabyć nowe aparaty USG firmy General Electric: LOGIQ 7 i VOLUSON 730 PRO, stworzyć cztery stanowiska stomatologiczne Unity firmy Castellini, zakupić tomograf komputerowy oraz nuklearny rezonans magnetyczny.
Tegoroczne prognozy
W 2005 r. spółka planuje osiągnąć przychód w wysokości 70 mln zł oraz wygenerować zysk netto na poziomie ponad 6 proc. w stosunku do wielkości przychodów. Centrum wciąż inwestuje w swój rozwój, co ma niewątpliwy wpływ na zyskowność.
„Rok 2005 może przynieść znaczące zmiany na polskim rynku usług medycznych. Mam tu na myśli na przykład wejście poważnego gracza z Unii Europejskiej, nowych towarzystw ubezpieczeniowych lub też wprowadzenie ciekawych produktów ubezpieczeniowych w zakresie opieki medycznej, w ramach działających już, międzynarodowych instytucji finansowych. Z pewnością wyzwaniem na ten rok będzie określenie klarownej i trafnej strategii dalszego działania. Te firmy z naszego sektora, które taką strategię opracują i konsekwentnie będą ją wdrażać, poradzą sobie na rynku” – wyjaśnia Iwona Łaszcz.