Bank zarobił 248 mln zł w pierwszym kwartale 2014 roku. Placówki Smart sprawdzają się i odnotowują wysokie wyniki sprzedażowe – nowe placówki Smart w Poznaniu i Wrocławiu. Bank odnotował dwucyfrowy wzrost akwizycji w segmencie klientów affluent i emerging affluent.
- Bank zarobił 248 mln zł w pierwszym kwartale 2014 roku.
- Placówki Smart sprawdzają się i odnotowują wysokie wyniki sprzedażowe – nowe placówki Smart w Poznaniu i Wrocławiu
- Dwucyfrowy wzrost akwizycji w segmencie klientów affluent i emerging affluent
- Silna bankowość korporacyjna – wyraźny wzrost akcji kredytowej dla klientów instytucjonalnych i wzrost depozytów bieżących
- Konsekwentna kontrola kosztów – wskaźnik kosztów dochodów na poziomie 51 proc.
- Najważniejsze wskaźniki efektywnościowe na wysokim poziomie i powyżej sektora – ROE – 14 proc., ROTE – 17 proc., ROA – 1,9 proc.
„Jestem zadowolony z wyniku pierwszego kwartału, bo kolejny raz potwierdzamy w ten sposób skuteczność naszego planu transformacji. Już w ubiegłym roku zapowiadaliśmy, że początek 2014 roku przyniesie ożywienie w segmencie kredytów dla firm, co dzisiaj wyraźnie widać w naszym wyniku. Odnotowaliśmy znaczący wzrost akcji kredytowej dla klientów instytucjonalnych. W bankowości detalicznej z kolei sprawdza się model Bankowego Ekosystemu Smart. Nowi klienci częściej odwiedzają placówki Smart niż było to w przypadku tradycyjnych oddziałów. Nasza transformacja modelu dystrybucji w kierunku kanałów elektronicznych przynosi też wyraźną poprawę wyników sprzedażowych, powiedział Sławomir S. Sikora, prezes Citi Handlowy.
W pierwszym kwartale 2014 roku bank zarobił 248 mln zł. Koszty działania banku spadły o 9 proc. do poziomu 314 mln zł. w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł 51 proc. co jednoznacznie potwierdza konsekwencję Banku w zakresie kontroli kosztów.
Najważniejsze wskaźniki efektywnościowe Citi Handlowy osiągnęły poziom przewyższający wyniki w sektorze. ROE uplasowało się na wysokim poziomie 14 proc., ROTE – 17 proc., ROA – 1,9 proc. Bank odnotował wyraźny wzrost kredytów. Kredyty klientów instytucjonalnych sektora niebankowego wzrosły o 5 proc. rok do roku i 8 proc. kwartał do kwartału. Pozytywna zmian widoczna jest także w wyniku kredytów klientów indywidualnych, który poprawił się o 3 proc. roku do roku i ponad 1 proc. kwartał do kwartału. Wzrost akcji kredytowej w obszarze bankowości detalicznej to między innymi efekt wzrostu sprzedaży kredytów niezabezpieczonych, który w ujęciu rocznym wyniósł 42 proc., w kwartalnym – 15 proc. W warunkach rekordowo niskich stóp procentowych tempo spadku wyniku odsetkowego wyhamowało. Tym samym spadek wyniku odsetkowego Banku w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym był znacznie niższy niż obniżka stóp procentowych. Wynik odsetkowy wyniósł 293 mln zł.
Transformacja do innowacji. Rozwój bankowości detalicznej
Bank konsekwentnie buduje Bankowy Ekosystem Smart, który zakłada przeniesienie koncentracji z tradycyjnej bankowości oddziałowej na nowoczesne placówki Smart, zlokalizowane w miejscach, gdzie obecnie są klienci banku, oraz wykorzystanie najnowszych technologii dla ułatwienia kontaktu z bankiem (rozwiązania mobilne i internetowe). Bank otworzył w tym kwartale kolejne placówki – we Wrocławiu i Poznaniu. Zgodnie z założeniami, efektywność sprzedażowa Smart znacznie przewyższa tę z tradycyjnych placówek – sześciokrotnie w przypadku placówki Smart w Warszawie i aż siedmiokrotnie w przypadku Katowic. Placówki Smart przyciągają też znacznie więcej nowych klientów. Udział nowych klientów odwiedzjących Smart w stosunku do tych, którzy mają już relację z Bankiem to 60 proc. na koniec pierwszego kwartału tego roku. To udział pięciokrotnie wyższy niż w przypadku tradycyjnych placówek. Bank dynamicznie zwiększa też liczbę klientów w strategicznych segmentach affluent i emerging affluent. O 22 proc. rok do roku wzrosła liczba klientów Citigold, o 8 proc. rok do roku liczba posiadaczy kont CitiOne. Rośnie też sprzedaż kredytów niezabezpieczonych w bankowości detalicznej – o 42 proc. rok do roku, 15 proc. kwartał do kwartału.
Lider bankowości korporacyjnej i na rynkach finansowych
Rośnie też akcja kredytowa we wszystkich segmentach klientów bankowości korporacyjnej. O 16 proc. kwartał do kwartału w segmencie SME/MME, o 5 proc. – u klientów globalnych, 6 proc. – u klientów korporacyjnych. Depozyty bieżące wzrosły o 17 proc. rok do roku, co tylko potwierdza konsekwencję Banku w zdobywaniu rachunków operacyjnych. To kolejny kwartał sukcesu banku na rynkach finansowych. W działalności maklerskiej bank ponownie wyprzedził swoją konkurencję o 4 punkty procentowe, jeśli chodzi o wolumen obrotów akcjami na GPW w pierwszym kwartale 2014 roku i zakończył pierwszy kwartał 13 proc. udziałem w rynku. W pierwszym kwartale tego roku bank potwierdził też swoją niekwestionowaną pozycję lidera na rynku wymiany walutowej. Wolumen transakcji wymiany walutowej wzrósł o 16 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku. Ponownie platforma CitiFX Pluse była kluczowym narzędziem dla zawierania transakcji walutowych. W pierwszym kwartale 2014 roku ponad 70 proc. transakcji wymiany walutowej zawarte było przez platformę. Sam wolumen transakcji zawieranych drogą elektroniczną wzrósł o 35 proc. w porównaniu do I kwartału 2013 roku.
Prezentacja z konferencji prasowej podsumowującej wyniki I kwartału 2014 roku dostępna jest na stronie www.citihandlowy.pl w sekcji Relacje Inwestorskie.