PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRCo czwarty z nas jest narażony na ryzyko oszustw internetowych

Co czwarty z nas jest narażony na ryzyko oszustw internetowych

Marketing i PR 11.10.2007 (07:29)

Firma McAfee Inc. opublikowała wyniki badań, które wskazują, że co czwarty Europejczyk jest narażony na ryzyko oszustw internetowych lub kradzieży tożsamości z powodu stosowania niewystarczająco silnych haseł. Badania wykazały również, że prawie jedna czwarta z nas (24%) zawsze używa tego samego hasła do wszystkich swoich kont internetowych, a prawie połowa (43%) nigdy go nie zmienia, zwiększając tym samym ryzyko ujawnienia swojej tożsamości w przypadku złamania lub kradzieży hasła.

Badanie, w którym wzięło udział 3 500 osób, ujawniło ponadto fakt, iż mało kto bierze sobie do serca wskazówki specjalistów, zalecające dłuższe i bardziej złożone hasła. Prawie jedna trzecia użytkowników (30%) nadal używa haseł składających się z jednej do sześciu liter, zaś prawie jedna czwarta (22%) używa tylko znaków alfanumerycznych.

„Wyniki badania są bardzo niepokojące, ponieważ pokazują, jak bardzo niedbali są użytkownicy” – stwierdził Mathew Bevan, były haker – „Osoby, które używają tylko jednego, łatwego do odgadnięcia, prostego hasła, ułatwiają życie cyberprzestępcom — to jak zostawianie kluczyka w stacyjce samochodu. Użytkownicy nie byliby tak obojętni na kwestie zabezpieczeń w rzeczywistym świecie. Mimo, że mają prawdopodobnie świadomość istnienia tych zagrożeń, po prostu nie traktują bezpieczeństwa w Internecie wystarczająco poważnie”.

Jeden klucz do wszystkiego

Przeważająca liczba ankietowanych (59%) „zawsze” lub „przeważnie” używa tego samego hasła do wszystkich kont. W Europie na pierwszym miejscu pod tym względem są respondenci z Francji (39%), którzy przyznają, że „zawsze” używają jednego hasła do wszystkiego. Tuż za nimi znajdują się Hiszpanie (37%), a następnie Włosi (22%), Holendrzy (20%), Niemcy (17%) i Brytyjczycy (16%).

Hasło: „constans”

Poza faktem, że 43% z nas nigdy nie zmienia hasła, firma McAfee ujawniła, że 16% zmienia hasło raz w roku, a tylko 11% zmienia je zgodnie z zaleceniami, czyli trzy razy w roku. Najgorzej pod tym względem wypadła Hiszpania, gdzie 55% respondentów nigdy nie zmienia hasła. Za nią plasują się Francja (51%), Holandia (41%), Wielka Brytania (41%), Niemcy (37%) i Włochy (36%).

Dużo do zapamiętania!

To, że ograniczamy się tylko do jednego hasła dostępu, nie jest zaskoczeniem, ponieważ logujemy się na większej liczbie stron internetowych niż kiedykolwiek.

„Użytkownicy logują się na coraz większej liczbę kont internetowych, a w rezultacie więcej ludzi pozostawia swoje „cyfrowe DNA” w sieci — 41% respondentów twierdzi, że rejestruje swoje dane w sieci przynajmniej raz dziennie, 20% odpowiedziało, że używa haseł 10–30 razy dziennie. Sama liczba potrzebnych haseł oznacza, że wiele osób ucieka się do używania kilku oczywistych formuł. Chcemy pomóc użytkownikom zrozumieć konsekwencje tego zachowania” — powiedział Greg Day, analityk zabezpieczeń w firmie McAfee.

Dziecinnie proste

Pomimo zaleceń, badania wykazują, że 22% z nas posługuje się prostymi hasłami, składającymi się wyłącznie ze znaków alfanumerycznych. Na podstawie badań można wnioskować, że Francuzi używają najmniej bezpiecznych haseł w Europie. Najwięcej respondentów z Francji przyznało bowiem, że używa tylko znaków alfanumerycznych (37%). Za Francją znalazła się Hiszpania (28%), następnie Włochy (24%), Wielka Brytania (18%), Holandia (17%) i Niemcy (15%). Niemcy posługują się najbardziej bezpiecznymi hasłami — 34% stwierdziło, że używa kombinacji małych i dużych znaków alfanumerycznych oraz cyfr, w porównaniu z 23% respondentów w Holandii, 22% w Wielkiej Brytanii i Francji, 19% we Włoszech i 13% w Hiszpanii.

Pupil w nazwie

Najpopularniejszym hasłem jest imię domowego zwierzaka, następnie nazwa hobby i nazwisko panieńskie matki. Nie jest to dziwne, lecz z pewnością niepokojące biorąc pod uwagę istnienie portali społecznościowych np. Facebook czy MySpace, gdzie takie informacje są ogólnie dostępne.

10 najpopularniejszych haseł w Europie:

1.Imię zwierzątka

2.Hobby

3.Nazwisko panieńskie matki

4.Data urodzenia członka rodziny

5.Własna data urodzenia

6.Imię partnera

7.Własne imię

8.Ulubiona drużyna piłkarska

9.Ulubiony kolor

10.Pierwsza szkoła

Szaleństwo telefonii komórkowej

W przeprowadzonych ankietach zbadano również postawę użytkowników wobec zabezpieczania telefonów komórkowych. Rezultat wykazał, że prawie dwie trzecie respondentów (61%) nie używa kodu PIN zabezpieczającego ich aparaty. Spośród osób, które korzystają z kodu PIN, ponad trzy czwarte (76%) nigdy go nie zmienia, a ponad jedna czwarta (29%) używa tylko ustawień domyślnych.

„W miarę jak coraz więcej z nas używa telefonów komórkowych, musimy pamiętać o potrzebie ich ochrony. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że jeśli jego telefon zostanie skradziony, złodzieje mogą użyć go do prowadzenia bardzo kosztownych rozmów. Ten problem można łatwo rozwiązać, blokując kartę SIM. Mimo to większość ludzi nie myśli o informacjach, które zgromadzili w telefonie, takich jak hasła internetowe czy dane osobiste — pozostawienie tych informacji niezabezpieczonych oznacza, że tożsamość internetowa jest zagrożona” — powiedział Jan Volzke, dyrektor działu marketingu i bezpieczeństwa mobilnego w firmie McAfee Inc.

Z badań wynika, że klienci muszą być bardziej czujni nie tylko w przypadku komputerów osobistych, ale także telefonów komórkowych, aby ochronić „klucz” do swojej tożsamości i nie paść ofiarą kradzieży cyfrowej tożsamości.

Metodyka badań

Badania zostały przeprowadzone przez firmę Ciao Surveys na grupie 3 500 konsumentów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Holandii. Kompletne wyniki badań są dostępne na życzenie.

Najważniejsze dane statystyczne dotyczące haseł używanych w Europie

Blisko co czwarta osoba jest narażona na oszustwa internetowe lub kradzieże tożsamości w wyniku używania niewystarczająco bezpiecznych haseł. Prawie jedna czwarta z nas (24%) używa tego samego hasła do wszystkich swoich kont internetowych, zawierających dane wartościowe dla cyberprzestępców,

Prawie połowa z nas (43%) nigdy nie zmienia używanego hasła, co wystawia nas na poważne ryzyko ujawnienia klucza do pełnej tożsamości, w przypadku jeśli hasło zostanie złamane lub skradzione,

16% użytkowników zmienia hasło raz w roku,

Tylko 11% użytkowników zmienia hasło zgodnie z zaleceniami, czyli trzy razy w roku,

Ponad trzy czwarte (76%) wszystkich respondentów nigdy nie zmienia kodu PIN w swoich telefonach komórkowych,

Domyślny kod PIN jest najpopularniejszy w Europie (29%), a na drugim miejscu znajduje się data urodzenia (24%).

2007-10-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców