Czy w czasach banków internetowych i zbliżeniowych kart płatniczych Polacy dobrze odnajdują się w świecie usług finansowych?
Z badania PAYBACK Consumer Monitor, przeprowadzonego na zlecenie firmy Loyalty Partner Polska, operatora Multipartnerskiego Programu Bonusowego PAYBACK, wynika, że nowoczesny świat finansowy dla większości z nas wciąż ogranicza się tylko do posiadania konta osobistego.
Tradycjonaliści kontra nowocześni
Badanie PAYBACK Consumer Monitor pokazuje, że polskie społeczeństwo można podzielić na zaledwie dwa główne segmenty: konsumentów nowoczesnych i konserwatywnych. W każdym z tych segmentów jednak wyróżnić można 3 grupy. Do nowoczesnych Polaków należą: „Życiowi optymiści”, stanowiący ponad 1/4 społeczeństwa, traktujący zakupy jako formę relaksu, „Eleganccy z klasą”, reprezentujący 14% Polaków, czyli głównie kobiety sukcesu, dla których najważniejszym kryterium przy wyborze produktów jest jakość i styl oraz „Dynamiczni z kasą” – 10% społeczeństwa – przede wszystkim mężczyźni korzystający głównie z nowoczesnych sklepów, często robiący zakupy online.
Tradycjonaliści kierują się przy zakupach głównie względami praktycznymi, wybierają mniejsze sklepy, kupują sprawdzone produkty, rzadko korzystają z nowoczesnych usług i prowadzą oszczędny tryb życia. Do tej grupy należą reprezentujący ponad 1/4 Polaków „Praktyczni konformiści”, dla których najważniejsze są względy funkcjonalne. 12% Polaków to „Oszczędni z aspiracjami”, którzy często kupują na wyprzedażach produkty lepszych marek. Najmniej liczna grupa, stanowiąca 8% społeczeństwa, to „Tradycyjni domatorzy”, dla których liczy się przede wszystkim niska cena, a zakupy robią w małych sklepach i na bazarach.
Polacy a usługi bankowe
Usługi finansowe najczęściej wybierają osoby prowadzące nowoczesny styl życia. Konto osobiste jest wśród nich standardem, a ponad połowa aktywnie korzysta z kart płatniczych. Samodzielne ubezpieczenie na życie wykupuje 42% „Dynamicznych z kasą”, oni też najchętniej biorą kredyty i zakładają lokaty bankowe. ”Eleganccy z klasą” i „Życiowi optymiści” wybierają ubezpieczenie nieco rzadziej – średnio co czwarty decyduje się na jego zakup. Około 10% „Życiowych optymistów” korzysta z lokat bankowych. Nowocześni konsumenci dobrze orientują się w opłatach pobieranych przez własny bank i śledzą informacje o stanie swoich finansów. Chętnie też zlecają usługi bankowe przez Internet. Dotyczy to przede wszystkim topowej grupy „Dynamicznych z kasą”. Osoby z tej grupy są też najlepiej zorientowane w nowoczesnych usługach finansowych.
Konsumenci o bardziej tradycyjnym podejściu do robienia zakupów najczęściej ograniczają się tylko do posiadania konta osobistego. Kart płatniczych używa prawie połowa „Oszczędnych z aspiracjami”, ale już tylko co czwarta osoba z grup: „Tradycyjni domatorzy” i „Praktyczni konformiści”. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej banki oferują klientom dodatkowe korzyści za aktywne korzystanie z kart płatniczych. Dobrym przykładem mogą być karty wydawane przez Bank Zachodni WBK w ramach Programu Bonusowego PAYBACK. „Wszyscy posiadacze dowolnych kart płatniczych MasterCard PAYBACK podczas płacenia nimi za codzienne zakupy zbierają punkty PAYBACK. Liczba przyznanych punktów może dodatkowo wzrosnąć jeśli zdecydują się na płatności tymi kartami u pozostałych partnerów Programu”. – komentuje Tadeusz Kościński, Szef Obszaru Direct Banking Banku Zachodniego WBK.
Mniejszym zainteresowaniem cieszą się także kredyty oraz ubezpieczenia na życie. Tylko 8% konsumentów prowadzących konserwatywny styl życia zakłada lokaty. Osoby ze wszystkich trzech konserwatywnych podgrup nie są dobrze zorientowane w opłatach za usługi bankowe, niewiele też wiedzą o nowoczesnych usługach bankowych.
Podsumowując: badanie PAYBACK Consumer Monitor obrazuje również generalne podejście Polaków do produktów finansowych. Z usług co najmniej jednego banku korzysta około 80% z nas. Osobistych kont bankowych używa obecnie 77% społeczeństwa, a 38% aktywnie korzysta z kart płatniczych. Coraz chętniej decydujemy się też na samodzielne wykupienie ubezpieczenia – robi to średnio co 5. Polak. Na zaciągnięcie kredytu w banku lub firmie pośrednictwa kredytowego decyduje się 18% z nas. Nadal niespełna 1/5 Polaków nie korzysta z żadnego produktu finansowego. Prawie 2/3 z nas wie ile płaci za prowadzenie konta bankowego, a ponad połowa zna jego oprocentowanie. Niemal co czwarty Polak zleca różne usługi bankowe przez Internet.
Źródło: PayBACK