Wakacje to czas urlopów i wzmożonych wyjazdów. W tym okresie wielu z nas decyduje się na wyjazd za granicę. Według prognoz GUSu wartość sprzedaży wycieczek zagranicznych na polskim rynku w 2010 roku osiągnie kwotę 3 mld złotych. Niestety, jak pokazuje doświadczenie, nie zawsze możemy liczyć na solidność biura podróży i zdarza się, że spotykają nas mało przyjemne przygody wakacyjne, spowodowane kłopotami finansowymi biura podróży (tour operatora).
Na polskim rynku funkcjonuje wiele biur podróży, co niewątpliwe wymusza na nich rywalizacje o klientów. Biura podróży wzbogacają oferty, kuszą licznymi promocjami, programami lojalnościowymi. Czynnikiem decydującym dla klienta o wyborze wycieczki zagranicznej jest cena, zwłaszcza, gdy rośnie cena walut, a kurs złotego słabnie.
– Niska cena, chociaż może zwiększać liczbę osób korzystających z usług biura podróży, wcale nie oznacza zwiększenia zysków tour-operatora. Biura, które walczą z konkurencją, zbytnio obniżając ceny mogą popaść w kłopoty finansowe i stać się niewypłacalne, a przez to niewiarygodne – komentuje Marcin Ledworowski, Wiceprezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
Jak zminimalizować ryzyko wyjazdu z nierzetelnym tour-operatorem?
Jednym ze sposobów ustrzeżenia się przed niesolidnym biurem podróży jest sprawdzenie firmy, z którą wyjeżdżamy na wakacje w Rejestrze Dłużników BIG. Pobierając Raport o Przedsiębiorcy można dowiedzieć się czy dany operator nie został dopisany do „czarnej listy”.
–Jeśli biuro podróży figuruje w rejestrze dłużników BIG, to jest to wyraźny sygnał ostrzegawczy. Oznacza to, że tour-operator nie wywiązuję się ze zobowiązań wobec swoich kontrahentów oraz, że może mieć problemy z płynnością finansową. Sprawdzenia możemy dokonać w łatwy sposób posługując się stroną www.BIG.pl – dodaje Marcin Ledworowski.
Kolejnym sposobem zminimalizowania ryzyka skorzystania z usług niewiarygodnego tour-operatora jest zasięgnięcie informacji na temat legalności działania wybranego przez nas biura podróży. W tym celu należy sprawdzić czy figuruje ono w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Informacje na ten temat można uzyskać:
- U wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego)
- W Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie (tel. 22 693 46 47)
- W Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, pod adresem internetowym: http://turystyka.crz.mg.gov.pl.
Co jeśli biuro podróży zawiodło?
W odzyskaniu pieniędzy od nierzetelnego tour-operatora może nam pomóc również Biuro Informacji Gospodarczej. Jeśli posiadamy tytuł wykonawczy (wyrok sądowy lub ugodę zawartą przed sądem, opatrzone klauzulą wykonalności), stwierdzający, że należy nam się zwrot pieniędzy od tour-operatora, to możemy go wpisać do Rejestru Dłużników prowadzonego przez BIG. Umożliwiają nam to przepisy, które weszły w życie 14 czerwca b.r. W tym wypadku okres oraz kwota zaległości nie mają znaczenia. Należy jednak pamiętać, że najpierw mamy obowiązek wysłania listem poleconym lub dostarczenia do rąk własnych dłużnika wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia jego danych w Rejestrze Dłużników BIG. Dopiero po 14 dniach od daty wysłania wezwania, możemy wpisać dane dłużnika do BIG.
Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej