PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyCoraz mniej placówek bankowych w UE

Coraz mniej placówek bankowych w UE

Analizy 10.02.2014 (14:59)

Liczba placówek bankowych w Unii Europejskiej systematycznie spada od 2009 r. Tylko w 2012 roku zlikwidowano około 5,5 tys. oddziałów. Analitycy Deutsche Bank Research przyjrzeli się przyczynom pogłębiania się tego trendu na europejskich rynkach.

W ciągu ostatnich 10 lat średnia liczba oddziałów bankowych w przeliczeniu na osobę spadła znacząco w całej Unii, jednak sytuacja różni się w poszczególnych państwach członkowskich. Jak w przedstawia Patricia Wruuck, ekspert Deutsche Bank Research, w swojej analizie, w krajach skandynawskich liczba oddziałów w przeliczeniu na mieszkańca jest już dziś stosunkowo niewielka, natomiast na południu Europy proporcje te są zupełnie inne. Polska także do niedawna znajdowała się wśród państw, w których banki intensywnie rozwijały swoje sieci placówek. Jednak również u nas mamy do czynienia z coraz szybciej postępującą automatyzacją usług bankowych, czy to przez bankowość elektroniczną, czy przez infolinię i malejącym znaczeniem oddziałów dla bieżącej, w większości transakcyjnej, obsługi klientów. Wszystko wskazuje na to, że oddziały bankowe będą koncentrowały się przede wszystkim na zaawansowanym doradztwie dla określonych grup klientów, np. przedsiębiorców czy osób zainteresowanych pomnażaniem swoich oszczędności lub kredytowaniem.

Na relatywnie dojrzałych rynkach bankowych, np. w państwach Beneluksu, w Skandynawii czy w Wielkiej Brytanii, proces ograniczania liczby placówek bankowych postępuje już od lat. Natomiast w części krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, jeszcze niedawno banki znacząco rozszerzały własne sieci oddziałów. Podobna tendencja występowała też na południu Europy. Jednak z chwilą nastania kryzysu w latach 2008-2009 została ona zahamowana, a nawet odwrócona, czego przyczyną było nie tylko pogorszenie się sytuacji ekonomicznej, ale także zachodzące na lokalnych rynkach bankowych procesy konsolidacyjne.

W swojej analizie Patricia Wruuck z Deutsche Bank Research wskazuje, że liczba placówek bankowych w danym kraju zależy od bardzo wielu czynników, takich jak dojrzałość rynku finansowego, popularność produktów bankowych, potencjalny wzrost ich sprzedaży, rentowności, a także działania konkurencji. Zaznacza jednak, że takie kwestie jak gęstość zaludnienia, stopień urbanizacji, średnie dochody osiągane przez klientów, czy nawet zwyczaje zakupowe, także odgrywają istotną rolę. Czynniki te stanowią podstawę rozwoju bankowych sieci dystrybucji, co wyjaśnia tak znaczne, choć zacierające się coraz bardziej różnice pomiędzy poszczególnymi europejskimi regionami.

Ekspert wskazuje również na kolejny istotny czynnik, jakim jest stopień cyfryzacji.
– Korzystanie z Internetu ogółem jest bardziej powszechne niż bankowość internetowa czy kupowanie produktów finansowych online – pisze Patricia Wruuck. – W tych krajach, w których stopień cyfryzacji jest największy – Szwecji, Wielkiej Brytanii czy Holandii, znacznie wyższa jest popularność bankowości internetowej.

Z ostatniego raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że na koniec III kwartału 2013 roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej w Polsce wyniosła ponad 21,5 miliona użytkowników. W stosunku do III kw. 2012 roku wzrost wyniósł ponad 8,75 proc.

– Systemy bankowości elektronicznej znajdują się w Polsce na bardzo zaawansowanym technologicznie poziomie, natomiast korzystanie z usług bankowości elektronicznej rzeczywiście nie jest jeszcze tak powszechne jak w innych krajach Unii Europejskiej, choć z każdym rokiem znacząco zyskuje na popularności – mówi Emil Witan z Deutsche Bank. – Klienci banków coraz bardziej przekonują się do korzyści, jakie daje bankowość elektroniczna, tj. oszczędności czasu czy stałego dostępu do środków, z dowolnego miejsca na świecie bez potrzeby odwiedzania placówki – dodaje.

Zdaniem Patricii Wruuck na tych mniej dojrzałych, środkowoeuropejskich rynkach w najbliższych latach zwiększający się poziom korzystania z Internetu może wręcz sprzyjać rozwojowi innowacyjnych usług, a także stworzeniu systemów i rozwiązań „szytych na miarę”. Nadal jednak będą się utrzymywać w tym regionie znaczące różnice, jak np. pomiędzy Estonią, w której poziom cyfryzacji usług bankowych jest nawet wyższy niż w Niemczech, a Rumunią czy Bułgarią, gdzie tradycyjna bankowość będzie wciąż istotną częścią systemu. Jak zaznacza ekspert Deutsche Bank Research, polski rynek będzie bardzo ciekawy, biorąc pod uwagę duży potencjał wzrostu, iloś

środków przeznaczanych na inwestycje w infrastrukturę i innowacje, a także niejednorodną strukturę klientów.

Dalsze zmiany będzie można zaobserwować również w pozostałych krajach wschodniej i południowej Europy, gdzie widoczna jest presja na obniżanie kosztów działalności banków i relatywnie wysoki potencjał do dalszej cyfryzacji usług bankowych.

Raport „Bank branches in Europe – trends and driving forces”można pobrać tutaj: [link]

2014-02-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców