PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeCyberprzestępcy grają na emocjach. Ofiary czują gniew, wstyd i bezradność

VeloBank

Cyberprzestępcy grają na emocjach. Ofiary czują gniew, wstyd i bezradność

Informacje 29.10.2025 (12:05) informacja prasowa
Bezpieczeństwo VeloBank

Cyberprzestępcy potrafią grać na emocjach równie sprawnie jak uczestnicy Koncertu Chopinowskiego na fortepianie. Z badania zleconego przez VeloBank z okazji Miesiąca Cyberbezpieczeństwa wynika, że co druga ofiara czuje, że została zmanipulowana emocjonalnie.

Gniew, irytacja, bezradność, a czasem wstyd, to emocje, które zostają z ofiarami po utracie pieniędzy. Co ważne, 62% uczestników badania wcześniej nie brała pod uwagę, że może dać się zmanipulować, a 82% oczekuje dziś większej liczby kampanii edukacyjnych ostrzegających przed cyberzagrożeniami.

VeloBank, od miesięcy aktywnie zaangażowany w edukację z zakresu cyberbezpieczeństwa, postanowił sprawdzić, co naprawdę dzieje się po drugiej stronie ekranu – w emocjach ofiar cyberoszustw. Z badania przeprowadzonego na grupie osób, które padły ofiarą ataków, wynika, że to doświadczenie wiąże się z silnym obciążeniem psychicznym. Tym bardziej, że większość badanych wcześniej była przekonana, iż takie sytuacje przydarzają się innym, nie im.

– Utrata pieniędzy w wyniku cyberoszustwa to nie tylko problem finansowy. To doświadczenie, które mocno uderza w poczucie bezpieczeństwa i zaufania, także do samego siebie. Wiele osób dopiero po fakcie uświadamia sobie, że każdy może zostać zmanipulowany, co często rodzi wstyd i frustrację. Dlatego tak istotne jest, by o cyberzagrożeniach mówić nie tylko językiem technologii, ale też emocji. Edukacja powinna pomagać ludziom nie tylko chronić swoje dane, lecz także odbudowywać poczucie kontroli i pewności w świecie, w którym granica między realnym a cyfrowym coraz bardziej się zaciera. Dlatego też zleciliśmy badanie, które pozwala nam odkryć emocje towarzyszące cyberprzestępstwom – wskazuje Małgorzata Górska, Dyrektorka Departamentu HR w VeloBanku, jednocześnie psycholożka i psychotraumatolożka.
Cyberprzestępcy uderzają w emocje

Z badania zleconego przez VeloBank wynika, że ponad połowa ofiar (52%) przyznaje, iż oszuści świadomie wykorzystali ich emocje, by wyłudzić pieniądze. Co ciekawe, częściej mówią o tym mężczyźni (63%) niż kobiety (42%), a najbardziej podatni okazują się młodsi, bo aż 62% osób w wieku 18–24 lat przyznało, że zostało zmanipulowanych emocjonalnie, podczas gdy wśród osób po 55. roku życia ten odsetek wynosi 48%. Jedynie 22% badanych twierdzi, że w ich przypadku nie doszło do emocjonalnej gry, a 26% nie potrafi jednoznacznie tego ocenić. To pokazuje, że cyberprzestępcy równie sprawnie wykorzystują psychologię, co technologię.

Emocje, które towarzyszą ofiarom po takim ataku, są równie dotkliwe jak sama utrata pieniędzy. Najczęściej ofiary czują gniew (48%) skierowany zarówno wobec przestępców, jak i siebie samych. Irytacja (40%) i bezradność (37%) pojawiają się zaraz potem, gdy przychodzi świadomość, że oszuści wykorzystali ludzkie emocje i zaufanie. Dla części poszkodowanych to doświadczenie wiąże się również ze smutkiem (21%), wstydem (18%) i lękiem (17%), które często utrzymują się długo po zdarzeniu. Co dziesiąta osoba przyznaje, że czuła się po prostu zagubiona (12%), jakby grunt na chwilę usunął się spod nóg. Te emocje pokazują, że cyberoszustwa to nie tylko strata finansowa, ale też silne obciążenie psychiczne, z którym wiele osób zostaje sam na sam.

Zanim padli ofiarą, czuli się bezpieczni

Większość osób dotkniętych cyberoszustwem jeszcze przed atakiem była przekonana, że coś takiego im się nie przytrafi. Aż 62% badanych przyznało, że nie wierzyło, iż można ich oszukać przez telefon lub internet. Tylko 38% miało świadomość, że takie zagrożenie istnieje i dopuszczało możliwość, że mogłoby stać się celem przestępców. Dopiero doświadczenie utraty pieniędzy lub danych obnażyło złudne poczucie bezpieczeństwa, jakie towarzyszy większości użytkowników sieci.

Z badania wynika również, że po zdarzeniu zdecydowana większość respondentów (83%) deklaruje, że chciałaby, aby banki, media, administracja publiczna i inne instytucje częściej informowały o zagrożeniach związanych z cyberoszustwami. Tylko 17% uważa, że takich komunikatów jest już wystarczająco dużo. To pokazuje, że edukacja cyfrowa wciąż nie nadąża za sprytem przestępców, a świadomość, że „to może przytrafić się każdemu”, często pojawia się dopiero po fakcie.

– Bezpieczeństwo cyfrowe to dla nas nie tylko kwestia technologii, lecz także relacji z ludźmi. VeloBank aktywnie rozwija rozwiązania z zakresu security IT, ale równie mocno angażuje się w edukację i budowanie świadomości zagrożeń. Udział w kampanii Scamming out i podobnych inicjatywach to wyraz realnej troski o klientów oraz odpowiedź na potrzeby, które coraz częściej zgłaszają osoby dotknięte cyberoszustwami. Wierzymy, że zdalne bankowanie może być bezpieczne. Pod warunkiem, że wybiera się partnera finansowego, który patrzy na bezpieczeństwo całościowo: od technologii, po zaufanie i emocje – podsumowuje Agnieszka Rzepkowska, Dyrektorka Departamentu Marketingu w VeloBanku.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1095 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji badania: 3 – 6 października 2025. Metoda: CAWI.

2025-10-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców