PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRCzas na SaaS?

Czas na SaaS?

Marketing i PR 02.03.2010 (07:21) artykuł nadesłany

Jaki wpływ na nasze życie może mieć rozwój systemów i aplikacji udostępnianych przez Internet? Czym jest SaaS i w jakim tempie zdobywa w Polsce popularność?

Potrzeba czasu, by społeczeństwo przyzwyczaiło się do każdej nowości technologicznej. Tym bardziej, jeśli korzystanie z niej wiąże się z przepływem gotówki lub ryzykiem informatycznym. Kiedy w Polsce ruszały pierwsze sklepy internetowe, a potem aukcje, większość Polaków nie miała zaufania do sieciowych transakcji. Musiało upłynąć kilka lat, zanim zaakceptowaliśmy robienie zakupów przez Internet. Podobnie było z bankowością elektroniczną i systemami rezerwacji podróży, biletów czy wycieczek zagranicznych. Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez możliwości załatwienia wielu spraw przez Internet. W tym kontekście na rynku pojawia się model SaaS, który może zmienić życie wielu firm i ludzi, i który wymaga czasu, by być w pełni zaakceptowanym przez internautów.

Czym jest SaaS?


SaaS (z ang. Software as a Service) to sposób udostępniania oprogramowania jego użytkownikom. Tradycyjnie sprzedaż oprogramowania bazuje na wykupieniu przez użytkownika licencji, a następnie instalowaniu oprogramowania na jego komputerze. SaaS to zmienia. Użytkownik ma do dyspozycji oprogramowanie, chociaż go nie kupuje. „W SaaS użytkownicy nie kupują licencji, ani nie instalują aplikacji u siebie. Otrzymują za to login i hasło i po wejściu na odpowiedni adres internetowy mogą w przeglądarce korzystać z jego pełnej funkcjonalności. To wytwórca oprogramowania administruje oprogramowaniem na swoich serwerach, a także odpowiada za jego rozwój, aktualizacje i niezawodność” – mówi Tomasz Słoniewski, Research Manager z firmy badawczej International Data Corporation (IDC). SaaS zmienia więc system opłat z tytułu użytkowania oprogramowania. Co więcej, klienci nie muszą kupować komponentów sprzętowych (np. dodatkowej pamięci lub serwera). Z reguły opłacają jedynie z góry określony abonament za prawo do użytkowania aplikacji. Właściciel oprogramowania niejako je wynajmuje użytkownikom, którzy korzystają z niego zdalnie, przez Internet.

Mniejsze koszty, większa mobilność


SaaS niesie wiele korzyści zarówno dla użytkowników Internetu, jak również dla innowacyjnych firm informatycznych. Oprogramowanie, za które płaci się jedynie niewielki abonament, to dla wielu managerów szansa na znaczne oszczędności. Szczególnie małe i średnie firmy, które stanowią ogromny segment rynku, są zainteresowane SaaS. W ich oczach ważniejszą korzyścią od potencjalnych oszczędności jest swoboda i większa mobilność. Z systemów można korzystać z dowolnego komputera, który ma łączność z Internetem, co oznacza, że pracę biurową można wirtualizować. „SaaS to możliwość zdalnego dostępu np. do plików, poczty elektronicznej i wielu aplikacji biurowych bez potrzeby przebywania w biurze. Model ten pozwala firmom ograniczać infrastrukturę sieciową. To nieocenione korzyści dla firm o rozproszonych strukturach, korzystających z telepracy, a także osób, które muszą często podróżować lub pracują zdalnie w grupach roboczych” – tłumaczy Sylwia Piskorska, która w Edge Solutions odpowiada za sprzedaż IntraOut, platformy do zarządzania komunikacją w firmach oferowanej wyłącznie w modelu SaaS. Korzyści dopełnia bezpieczeństwo informacji. Są one bowiem przechowywane na serwerach właściciela oprogramowania, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. „Firmy informatyczne dokładają wielu starań, by zapewnić swoim użytkownikom bezpieczeństwo. Chodzi bowiem o ich reputację, pomyślność biznesu w długim terminie, a także przekonanie sceptycznych użytkowników, którzy mają opory przed składowaniem części swoich danych na zewnętrznych serwerach” – dodaje Tomasz Słoniewski z IDC.

Jak się rozwija SaaS?


Wraz z rozwojem Internetu w Polsce systematycznie rośnie zainteresowanie SaaS. Zdaniem IDC dekoniunktura sprzyja rozwojowi SaaS, bowiem model ten daje firmom możliwości wdrażania programów oszczędnościowych. W roku 2009 rynek SaaS rozwijał się w tempie ok. 40 proc. Według badań Forrester Research w roku 2008 SaaS stanowił jedynie 1 proc. ogółu wydatków firm do zarządzania infrastrukturą informatyczną. Dynamika wzrostu jest jednak ogromna, bowiem prognozy wskazują, że w ciągu trzech najbliższych lat udział ten wzrośnie do ponad 10 proc. Gartner z kolei szacuje, ze światowy rynek SaaS w ub. r. wart był ok. 7,5 mld dolarów, a do roku 2013 ma się on podwoić, stawiając SaaS wśród powszechnie obowiązujących standardów biznesowych.

Rynek już oferuje wiele rozwiązań dostępnych wyłącznie przez Internet. Wśród nich są systemy do zarządzania relacjami z klientami, obsługi finansowo-księgowej, wspomagające telekomunikację i wewnętrzny obieg informacji, a nawet systemy ERP. Dla firm informatycznych SaaS daje możliwości poszerzania rynku o nowe grupy użytkowników. „Z reguły oprogramowanie udostępniane na odległość można sprzedawać przez Internet, z minimalnym udziałem człowieka. Fakt ten ma dodatkowy wpływ na możliwość oferowania usług po bardzo atrakcyjnych cenach. Sprzedaż na odległość, bez handlowców oznacza też względną łatwość w eksportowaniu usług. Wystarczy udostępnić oprogramowanie w odpowiedniej wersji językowej” – dodaje Sylwia Piskorska z Edge Solutions. „Producenci oprogramowania liczą na korzyść skali: po przekroczeniu pewnej masy krytycznej SaaS może być dla nich jednym z głównych źródeł przychodów” – mówi Tomasz Słoniewski z IDC.

Za granicą w promocję SaaS zaangażowały się wielkie koncerny informatyczne. W Polsce SaaS to przede wszystkim poszukiwanie nisz rynkowych. Rynek ten dopiero startuje. „Z ekonomicznego punktu widzenia najważniejsze w SaaS jest to, że małe i średnie firmy, a także mikrofilmy mogą mieć dostęp do różnego rodzaju aplikacji, na które dotychczas nie mogły sobie pozwolić ze względu na wysoki koszt licencji” – mówi Sylwia Piskorska. Abonament płacony w ramach SaaS przynajmniej zachęca do rozważania zasadności inwestycji, podczas gdy wcześniej wiele małych firm nie było stać na inwestycje w specjalistyczne oprogramowanie.

SaaS jest dla wielu firm okazją rynkową. Systematycznie rośnie popyt na tego rodzaju rozwiązania, co dodatkowo zachęca twórców oprogramowania do tworzenia zupełnie nowych ofert. W Polsce spośród ważniejszych przykładów usług udostępnianych w modelu SaaS można wymienić:

  • IntraOut (www.intraout.pl), platformę zintegrowanej komunikacji synchronizującą się z telefonem komórkowym, oferującą zarządzanie obiegiem informacji, VoIP i centralę telefoniczną PBX, firmy Edge Solutions,

  • iPartner24 (www.mis24.pl) wspomagające m.in. zarządzanie dokumentami firmy mis24,

  • iFirma (www.ifirma.pl) wspomagające prowadzenie księgowości,

  • NetCRM (www.netcrm.pl) do zarządzania relacjami z klientami,

  • Comarch e-OPT!MA (www.cdn-optima.pl) wspierające obszarze ERP.

Źródło: Optimum PR

internet 2010-03-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: internet

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Joanna Kornaga

Joanna Kornaga

Ekspert ds. komunikacji społecznej, PKO Bank Polski…

Ewa Hełpa

Ewa Hełpa

Dyrektor Departamentu Marketingu Idea Getin Leasing SA.…

Olga Małecka

Olga Małecka

Olga Małecka, Marketing and Communications Manager w First…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców