PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościCzy banki spółdzielcze wstydzą się korzeni?

Czy banki spółdzielcze wstydzą się korzeni?

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 18.02.2013 (12:45)

Kilka dni temu Podkarpacki Bank Spółdzielczy zaprezentował nowe logo. Jest ono nowoczesne i nie kojarzy się z rolniczymi korzeniami spółdzielczości. Akronim skrzętnie ukrywa też słowo „spółdzielczy”. Podobny zabieg zastosowały już PS Bank, SK Bank czy chociażby neoBank. Czy to nowy trend u spółdzielców?


Do niedawna przeciętny Kowalski nie miał problemu z tym, by odróżnić bank spółdzielczy od banku o profilu uniwersalnym (ogólnopolskiego). Większość tych pierwszych miała bowiem w nazwie wyraźnie zaznaczoną swoją spółdzielczość. Logo też nie pozostawiało wątpliwości – często znajdowała się tam wariacja na temat kłosa zboża. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować pewien trend – wyraz „spółdzielczy” dyskretnie znika z logotypów i znaków handlowych banków spółdzielczych, a logo staje się coraz bardziej nowoczesne, młodzieżowe.

Chyba najbardziej sztandarowym przykładem jest Wielkopolski Bank Spółdzielczy, który od kilku lat posługuje się nazwa handlową neoBank. Nie ma szans, by średnio zorientowany w meandrach bankowości klient, wchodzący na stronę www.neobank.pl, skojarzył nazwę z instytucją spółdzielczą – bądź co bądź wywodzącą się z małych miasteczek i wsi, kredytującą głównie rolników. Jest kolorowo, nowocześnie i internetowo. Konto, lokatę czy ubezpieczenie można zamówić online z dowolnego miejsca w kraju. Początkowo nazwa neoBank była wykorzystywana tylko dla oznaczenia usług bankowości elektronicznej Wielkopolskiego Banku Spółdzielczego. W 2008 roku wprowadzono ją jako markę handlową, na stałe zastępując WBS.

NeoBank był jednym z pionierów nowego trendu – dyskretnego tuszowania spółdzielczych korzeni banku. Tą samą drogą nieśmiało idą kolejne instytucje. Świeży przykład to Podkarpacki Bank Spółdzielczy. W ubiegłym tygodniu bank zaprezentował nowe logo, na którym eksponuje nazwę: PBS Bank. Wchodząc na stronę PBS Banku, nie wiemy zatem, czy trafiliśmy do banku spółdzielczego, czy do instytucji o profilu uniwersalnym.

W grudniu swoją nazwę zmienił Bank Spółdzielczy w Piasecznie. Teraz działa pod marką handlową PS Bank. Zmianę nazwy umotywowano następująco: „Jednym z argumentów motywujących Bank do zmiany nazwy handlowej jest fakt rozszerzania terenu działania na obszar całego kraju (…) Obecnie Bank posiada sieć 21 placówek zlokalizowanych na terenie dwóch województw, niemniej jednak nasze ambicje są znacznie większe. W związku z powyższym, identyfikując się z konturem Polski widniejącym na logo Banku, podejmujemy próbę zaznaczenia swojej obecności na rynku bankowym w szerszej perspektywie, otwierając się tym samym na dynamiczny rozwój Banku.„.

Czy skrót jest trafiony, to już inna sprawa, bo po wpisaniu w Googleu frazy „PS Bank” na pierwszym miejscu wyskakuje nam Philippine Savings Bank. PS Bank (ten spółdzielczy) należy do grupy Banku BPS. Co ciekawe, sam BPS też nie eksponuje już przesadnie na swojej stronie internetowej spółdzielczych korzeni. Jeszcze jakiś czas temu w logo znajdował się dopisek wyjaśniający akronim, dziś zastąpiły go jedynie wyrazy „Grupa BPS”.

Innym bankiem spółdzielczym, który zmienił swoją nazwę na mniej kojarzoną z korzeniami, jest SK Bank. Od dwóch lat taką marką handlową posługuje się Spółdzielczy Bank Rzemiosła i Rolnictwa. Tu przynajmniej, po wejściu na stronę, klient nie ma wątpliwości, że marka należy do banku spółdzielczego – obok logo funkcjonuje pełna nazwa.

Bank czy nie bank?


Tyle dobrego, że każdy z banków spółdzielczych nadal posługuje się w nazwie wyrazem „bank”. Bo w przypadku instytucji o profilu uniwersalnym nie jest już to regułą. Mamy przecież Alior Sync, Inteligo czy BGŻOptimę. To oddzielne marki handlowe banków. Średnio zorientowana osoba może mieć już problem z odróżnieniem, czy dana instytucja jest bankiem, czy tylko firmą pożyczkową. Zwłaszcza, że te drugie często posługują się logotypami do złudzenia przypominającymi bankowe.


Do którego bankowego logo podobne jest to logo firmy pożyczkowej (parabanku)?


W zalewie coraz bardziej egzotycznych nazw mniej dziwi głośna sprawa z Amber Gold. Bo jak przeciętny klient mógł stwierdzić, czy był to bank, czy nie, skoro same banki unikają słowa „bank” w nazwie?

Wracając jednak do spółdzielczości, warto postawić sobie pytanie, czy banki spółdzielcze powinny wstydzić się swojej spółdzielczości. Być może za chwilę ta spółdzielczość okaże się ich największym atutem. Rynek dynamicznie się zmienia, a banki łączą się, tworząc gigantyczne podmioty. Za chwilę na naszym rynku powstaną cztery duże grupy finansowe, coś na kształt brytyjskiej „wielkiej czwórki banków”. U nas będą to PKO BP, Pekao SA, Santander i mBank. Taki układ sił będzie prowadził do zmniejszenia konkurencyjności, a klient może stać się jedynie trybikiem w gigantycznej maszynie. Choć zabrzmi to nieco totalitarnie, to jednostka jeszcze mocniej straci na znaczeniu. Wtedy zindywidualizowane podejście do klienta, z którego słyną banki spółdzielcze, może stać się jednym z najważniejszych atutów.

Na Wyspach Brytyjskich już od wielu miesięcy obserwuje się zjawisko przenoszenia klientów z dużych banków do małych instytucji, działających lokalnie. Rozgoryczeni klienci szukają alternatywy. Może w Polsce za kilka lat zrealizuje się taki sam scenariusz? Dziś spółdzielcy nadrabiają zaległości i wchodzą w nowoczesne produkty. Bankowość internetowa jest już standardem, kolejne banki wprowadzają bankowość mobilną, spółdzielcy przecież jako pierwsi zastosowali w bankowości biometrykę. Promują też swoje marki w młodzieżowych serwisach społecznościowych, aktywnie udzielają się na lokalnych imprezach. Mają mniejszy zasięg niż giganci, ale właśnie to może być ich największą siłą.

Napisz do autora: [email protected]

//

2013-02-18
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców