PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćDeutsche Bank PBCCzy mając więcej pieniędzy, lepiej je pomnażamy?
Deutsche Bank

Deutsche Bank

Właścicielem Deutsche Bank Polska S.A. jest Deutsche Bank AG. Na rynku polskim Grupa Deutsche Bank prowadzi działalność od 1990 roku.

Czy mając więcej pieniędzy, lepiej je pomnażamy?

Deutsche Bank PBC 22.06.2017 (10:24) artykuł nadesłany
Deutsche Bank

Opublikowane ostatnio wyniki badania Deutsche Bank, który przepytał grupę ponadprzeciętnie zarabiających Polaków, potwierdza znaną prawidłowość: im więcej zarabiamy, tym większa szansa, że będziemy oszczędzać na przyszłość. Wśród zamożnych klientów określanych przez bank jako premium, skłonność do budowania zapasów kapitału jest zdecydowanie większa niż średnia w  społeczeństwie.

Niestety, podobnie jak ci, którzy odkładają niewiele, zamożni Polacy wybierają najprostsze i niekoniecznie najskuteczniejsze rozwiązania. Dlaczego nie wykorzystują szansy na wyższe zyski? Opracowany na bazie badania raport Deutsche Bank „Portret zamożnego Polaka – Klienta Premium” podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie. 

 

Większość analiz dotyczących preferowanych przez Polaków sposobów na pomnażanie oszczędności pokazuje, że najczęściej wykorzystujemy w tym celu najprostsze, uchodzące za bezpieczne narzędzia, które jednak w obecnej sytuacji rynkowej przynoszą minimalny zysk, lub nie przynoszą go wcale. Dodatkowo, z danych Deutsche Bank wynika, że aż 43 proc. Polaków w ogóle nie odkłada kapitału na przyszłość.

Z kolei najnowsze badanie opinii, przeprowadzone przez Deutsche Bank wśród zamożniejszej grupy Polaków o miesięcznych dochodach przekraczających 7,5 tys. zł netto, pokazuje, że o ile chętniej niż ogół społeczeństwa budują oni własny kapitał na przyszłość (jedynie 21 proc. wskazało, że nie odkłada pieniędzy), to podobnie jak reszta społeczeństwa, wykorzystują w tym celu przede wszystkim produkty takie, jak rachunki oszczędnościowe i lokaty. Na bardziej zaawansowane narzędzia, takie jak IKE lub IKZE, plany systematycznego oszczędzania, czy zakup akcji giełdowych, wskazywała zdecydowana mniejszość badanych.

– Dane rynkowe są jednoznaczne. Obecnie na lokatach zarabiamy najmniej w historii – komentuje Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej, Deutsche Bank. – Powodem są utrzymujące się od dłuższego już czasu rekordowo niskie stopy procentowe, a także rosnąca w ostatnich miesiącach szybciej niż się spodziewano inflacja, która zjada potencjalne zyski – mówi. –  A jednak, jak pokazują wyniki badań, sytuacja ta nie wpłynęła na razie w większym stopniu na finansowe wybory Polaków, nawet tych bardziej zamożnych – Oczywiście, zrozumiałe jest, jeśli część oszczędności lokujemy na depozycie – szczególnie, gdy mamy możliwość skorzystania z bardzo atrakcyjnej oferty konta lub lokaty, jednak część środków warto też zainwestować w rozwiązania dające szansę na wyższe zyski – podsumowuje.

Dywersyfikacja kluczem do sukcesu


Jaką strategię pomnażania oszczędności zamożni oceniają jako optymalną? Więcej niż co trzeci z nich (36 proc.) twierdzi, że budując kapitał na przyszłość, najlepiej jest alokować większe aktywa w taki sposób, aby portfel inwestycyjny był odpowiednio mocno zdywersyfikowany. Nieco mniej zamożnych Polaków (26 proc.) stwierdziło, że najchętniej alokowaliby oni większe kwoty od czasu do czasu, szukając przede wszystkim potencjalnie najbardziej zyskownych okazji. Co piąty uważa, że optymalną strategią budowania kapitału na przyszłość jest regularne alokowanie kwot stanowiących nadwyżkę w budżecie domowym, po uwzględnieniu wszystkich kosztów.

 

– Widać zatem, że bankowi klienci premium dobrze rozumieją potrzebę różnicowania narzędzi służących ich pomnażaniu, choć już niekoniecznie stosują taką strategię w realnym życiu – mówi Monika Szlosek z Deutsche Bank. Doświadczeni inwestorzy najczęściej odpowiednio dywersyfikują swój portfel aktywów, czyli kupują produkty z różnych kategorii, zarówno jeśli chodzi o typ produktu, jak i jego charakter, np. czas trwania lub stopień potencjalnego ryzyka. Jeśli jedno zawiedzie, szansę na zysk daje inne.

 

Co ciekawe, dywersyfikację portfela traktuje priorytetowo nieznacznie większy odsetek kobiet (38 proc.) niż mężczyzn (34 proc.). Z kolei mężczyźni chętniej inwestowaliby regularne miesięczne nadwyżki w budżecie (22 proc. mężczyzn i 18 proc. kobiet). Zamożni Polacy częściej są skłonni akceptować ryzyko i odważniej podejmują decyzje dotyczące inwestycji. Kobiety na pierwszym miejscu zwy­kle stawiają bezpieczeństwo. – Wchodząc w rolę inwestora, kobiety starają się znaleźć pewnego rodzaju kompromis, tak by w swoje finanse, które wpływają na życie dzieci i współmałżonka czy partnera, wkomponować podstawowy element bezpieczeństwa – mówi Monika Szlosek. – Dopiero gdy faktycznie nabiorą zaufania do instytucji finansowej, jej doradców i oferowanych rozwiązań, przekonują się do zakupu bardziej zaawansowanych produktów, takich jak fundusze inwestycyjne.

 

Nie inwestuję, bo…


Co prawda co drugi  zamożny Polak (50 proc.) zapytany przez Deutsche Bank stwierdził, że czynnikiem, który zniechęca go do inwestowania jest przede wszystkim ryzyko poniesienia straty, jednak na drugim miejscu ankietowani wskazywali na wysokie prowizje i opłaty (29 proc.). Niemal co czwarty badany wyraził obawę przed brakiem dostępu do zainwestowanych środków w razie potrzeby (23 proc.) oraz wskazał na brak wystarczającej wiedzy o tym, jak działają produkty (22 proc.). Taki sam odsetek badanych przyznał, że nie dysponuje wolnymi środkami, które mógłby zainwestować.

– Nasze doświadczenie w kontakcie z klientami premium pokazuje, że są to osoby o większej niż przeciętna świadomości ekonomicznej, a także wiedzy o mechanizmach gospodarki rynko­wej – mówi ekspert Deutsche Bank. – Równocześnie jednak, podobnie jak każdy z nas, przyzwyczaili się do warunków rynkowych, w których większość podstawowych usług bankowych była oferowana bezpłatnie. Jak pokazało badanie, jest to jedna z głównych przyczyn braku chęci inwestowania wśród zamożniejszych klientów – komentuje.  – Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że prowizje np. związane z nabyciem funduszy inwestycyjnych z roku na rok spadają, a przez część banków zostają wręcz całkowicie zniesione – zaznacza Monika Szlosek.

Samodzielnie czy z doradcą?


Samodzielne porównywanie ofert w internecie, a następnie zakup produktów poprzez kanał online, stanowi najlepsze rozwiązanie dla co trzeciego zamożnego Polaka (34 proc.). Nieco mniejszą popularnością cieszy się spotkanie z doradcą w celu omówienia oczekiwań i możliwości inwestycyjnych, a następnie samodzielny zakup produktów online (24 proc.) lub bezpośrednio podczas wizyty w oddziale (także 24 proc.).

– Widzimy, jak dużą wagę przywiązuje się do samo­dzielności decyzji inwestycyjnych. Choć maleje ona z wiekiem, to i tak jest wyższa w porównaniu do całej populacji dorosłych Polaków – zauważa prof. Bombol.

– Warto wykorzystywać nowe kanały dostępu do produktów bankowych, w tym inwestycyjnych  – mówi Monika Szlosek. – Nie zapominajmy jednak o roli specjalistów bankowych, których doświadczenie może być bezcenne przy budowaniu portfela, w szczególności przez tych mniej doświadczonych inwestorów. Część naszych zamożnych klientów chętnie spotyka się ze specjalistą przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego rozwiązania, nawet jeśli wcześniej sprawdzili on-line, z jakich opcji mogą skorzystać  – tłumaczy. – Jest też jednak spora grupa osób, w szczególności tych młodszych., którzy wolą działać samodzielnie i nie wyobrażają sobie, że musieliby wybrać się osobiście do oddziału w celu zakupu np. jednostek funduszy inwestycyjnych. W takim przypadku doskonale sprawdzają się platformy internetowe do porównywania i zakupu jednostek funduszy, jak np. nasze dbNavi – podkreśla ekspertka Deutsche Bank.

Nauka przez doświadczenie


Polacy jako społeczeństwo musieli w zasadzie od zera nauczyć się, jak działa rynek kapitałowy, które produkty są bardziej, a które mniej opłacalne, czy tego, w jaki sposób budować portfel inwestycyjny, aby zmaksymalizować zyski, minimalizując ryzyko strat. – Nowe pokolenie ma szansę już od najmłodszych lat zaznajamiać się z produktami oszczędnościowymi i inwestycyjnymi – mówi Monika Szlosek. To bardzo ważne, aby rodzice pokazywali dzieciom, w jaki sposób dbać o swoje finanse. Im wcześniej dzieci poznają proste rozwiązania finansowe, tym szybciej wyrobią sobie nawyki prowadzące do świadomego budowania kapitału. W takim scenariuszu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że z biegiem lat liczba klientów, korzystających z usług bankowych w sposób skuteczny i rozważny, znacząco wzrośnie.

2017-06-22
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA
07.11.2025 (15:09) – informacja prasowa

zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA

zondacrypto ogłosiło, że BB Trade Florida Inc., spółka z rodziny zondacrypto, uzyskała licencję Florida Office of …

a 0 Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
07.11.2025 (15:07) – informacja prasowa

Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku

Mastercard uruchamia centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku. Nowozatrudnieni pracownicy będą wspierać …

a 0 Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
07.11.2025 (15:02) – informacja prasowa

Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej

Bank BPS rozpoczął nową kampanię reklamową pod hasłem „Otwarci na ludzi” z udziałem dyrektorów i kierowników swoich …

a 0 PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm
07.11.2025 (15:00) – informacja prasowa

PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że największym zaufaniem klientów branży leasingowej cieszy się PKO Leasing – …

a 0 Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych
07.11.2025 (14:57) – informacja prasowa

Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych

Firma nieodpłatnie użyczyła 10 samochodów wybranym jednostkom OSP. Akcja ma szerszy kontekst – obejmuje też …

a 0 White Berg TFI i ECO-Classic uruchamiają fundusz inwestujący w projekty deweloperskie
07.11.2025 (14:54) – informacja prasowa

White Berg TFI i ECO-Classic uruchamiają fundusz inwestujący w projekty deweloperskie

White Berg Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wprowadza na rynek ECO-Classic Deweloperski Fundusz Inwestycyjny …

PRNews.pl

Zobacz również

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Waży raptem kilka gram, a można za…

Who is who

Joanna Skoczylas

Joanna Skoczylas

PR Manager – rzecznik prasowy, Grupa Generali…

Magdalena Suchanek

Magdalena Suchanek

Dyrektor zarządzający, Euro Bank SA Magdalena Suchanek…

Katarzyna Wiszniewska

Katarzyna Wiszniewska

PR Manager, Deutsche Bank Polska Katarzyna Wiszniewska…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

avatar komentującego

Sceptyczny żubr:

Nie jestem przekonany, że allegro uda się podbić zachodni rynek nawet przy wsparciu …

czw., 7 sie 2025 (02:25) • Bank Pekao wsparł Allegro w emisji 5-letnich obligacji o wartości 1 mld zł

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców