PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyDo przodu, ale w cuglach

Do przodu, ale w cuglach

Analizy 09.10.2008 (08:29)

Na co dzień pozostają w cieniu wielkich przedsiębiorstw. Perypetie jednej z nich nie mają takiej siły przebicia i skali oddziaływania, co na przykład kłopoty jednej ze spółek WIG20. Sprawa jednak zmienia się diametralnie w przypadku spojrzenia na nie z nieco szerszej perspektywy. W grupie stanowią siłę, od której zależy kondycja bez mała całej gospodarki. Szczęśliwie, wiele wskazuje na to, że rola „MiSiów” nigdy nie była niedoceniana. Analiza ostatniego półrocza na rynku medialnym dobitnie potwierdza tę tezę.

Jak w mozaice

Kondycja sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo uważnie obserwowana. I to na wiele sposobów. Próżno oczywiście szukać wielu materiałów, które za cel stawiałyby sobie całościowe, przeglądowe potraktowanie tematu MSP. Tego rodzaju treści widoczne są rzadko, zwykle przy okazji kwartalnych wyników spółek. Na co dzień jednak specyfika przekazu medialnego raczej oscyluje wokół bardziej szczegółowych kwestii. Najczęściej spotkać możemy się z neutralnymi wzmiankami, które same w sobie przemycają znikomą wartość informacyjną. Wyniki finansowe, udział w konferencji, sponsoring, szkolenia.
Każda spółka działa na własną rękę, czy można zatem mówić o jakimś w miarę spójnym obrazie sektora? Sytuacja ta przypomina mozaikę składającą się z bardzo wielu elementów (ok. 1,7 mln, tyle bowiem jest w Polsce małych i średnich spółek!). Żaden z nich nie wyróżnia się spośród pozostałych i sam w sobie nie przedstawia znaczącej wartości. Jeżeli jednak trochę głębiej pokopać w tym medialnym bałaganie, trendy uwidocznią się wyraźniej i nasza mozaika wnet nabiera kształtów. Medialna panorama półrocza, jaka wyłania się na naszych oczach stanowić może tym samym realne odzwierciedlenie sposobów postrzegania i definiowania roli małych i średnich przedsiębiorstw w świecie współczesnego biznesu.

Po pierwsze, ułatwić życie

Świadomość znaczenia małych i średnich spółek doskonale uwidacznia się w prezentacji oferty stworzonej z myślą o nich oraz działań podejmowanych na ich korzyść. Tematyka ta jest zdecydowanie dominująca. W jej obrębie wyróżnić możemy dwa korespondujące ze sobą obszary, które odpowiadają sektorowi państwowemu i prywatnemu. Chęć ułatwienia życia drobnym przedsiębiorcom uwidacznia się w działaniach polityków, czy też szerzej rozumianych różnorakich ciał decyzyjnych mających wpływ na kształt polskiej gospodarki. W tym temacie pierwsze skrzypce odgrywa oczywiście kwestia wszelakiej maści dofinansowania. Problematyka ta uwidacznia się w prasie o najprzeróżniejszym profilu, jako że i same spółki zajmują przecież bardzo różne nisze rynkowe. O dotacjach poczytamy sobie więc zarówno w prasie motoryzacyjnej, jak i w magazynach rolniczych, czy czasopismach IT. Najczęściej dywagacje autorów tych treści orbitują wokół rzeki pieniędzy płynącej z Unii Europejskiej, która w każdej chwili może zostać skierowana na odpowiedni tor z korzyścią dla dalszego rozruchu całego sektora.
Po drugie, świetnie widoczna jest oferta bankowa. W tym miejscu trudno mówić o czymś innym aniżeli o prawdziwym wyścigu „na łeb na szyję” o względy MiSiów. Ale czegóż innego można spodziewać się po bankach – podmiotach, których obowiązkiem wszak jest dobrze „wyczuć” rynek? Bankowcy chyba najlepiej poznali się na potencjale, jaki kryje się w drobnych elementach naszej mozaiki. Rezultat tego jest nad wyraz łatwy do przewidzenia – prawdziwy zalew najróżniejszych produktów finansowych. Kont, kart, kredytów i czego jeszcze dusza zapragnie. Na okrasę – dokładne prześwietlanie takowej oferty, a więc porównania z konkurencją, rankingi, szczegółowe omówienia warunków otrzymania konkretnej usługi itp.

Po analizie przekazu medialnego nie można mieć najmniejszych wątpliwości, na rynku usług bankowych nastał dla małych i średnich spółek prawdziwie złoty wiek. Na dodatek, wiele wskazuje na to, że okres ten dopiero się zaczyna. Klimat taki wyraźnie przeziera z całej masy materiałów dotyczących ruchów korporacyjnych banków. Fuzje, zmiany personalne, nowe decyzje zarządu, w takich oto doniesieniach, krótszych lub dłuższych, nad wyraz często natrafić można na wzmianki o planach rozszerzenia oferty właśnie z myślą o MSP. Przetasowania kadrowe, rozrost infrastruktury, w ślad za tymi posunięciami jak cień podążają deklaracje i plany dotyczące „misiowej oferty”. Nic tylko rozkręcać własny small-biznes.

Po drugie: bogaty ten, kto używa a nie posiada…

Jeremy Rifkin, który przemiany ekonomiczne przełomu wieków opisuje z nadzwyczajną skrupulatnością godną Karola Marksa podkreśla, że nadchodzący wiek będzie „wiekiem dostępu”. Nie kupuj. Użytkuj. Wypożyczaj. Zlecaj. Bierz w leasing. O byciu na fali decydować ma dostęp do konkretnej usługi, coraz bardziej opłacalne ma być okresowe używanie danego dobra, zamiast kupowania go na stałe. Trendy te świetnie odzwierciedla rynek i natura społeczeństwa konsumpcyjnego. Jak grzyby po deszczu mnożą się firmy oferujące sam dostęp do usług i preferujące trwałe przywiązanie do siebie klienta aniżeli jednorazową transakcję. Nie wypada więc dziwić się, że jednym z najlepiej widocznych w przestrzeni medialnej obszarów rynku jest rynek leasingu. Tego rodzaju usługi przewyższają nawet liczebnie doniesienia dotyczące dzisiejszego signum temporis, czyli Internetu i całej branży IT.
I właśnie w kontekście leasingu pojawiają się istotne informacje na temat sektora małych i średnich spółek. Widoczne są nie tylko działania małych podmiotów starających się wypracować sobie markę i miejsce pośród gigantów leasingu. Przede wszystkim, natknąć się można na deklaracje, że tak gwałtowny rozwój leasingu jest odpowiedzią na zapotrzebowania małych i średnich przedsiębiorstw. Istotnie, sytuacja wygląda bardzo sprzyjająco. Nie masz środków na własny sprzęt – nie ma problemu, masa firm pożyczy ci to, czego potrzebujesz. Na tym polu najlepiej widoczny jest leasing aut.

Po trzecie: giełda w końcu się dźwignie

Piętą achillesową medialnej obecności MSP jest giełda. Chyba nikt nie zapomni szaleństwa, jakie rozpętało się wraz z wejściem na rynek pierwszych funduszy inwestujących w walory małych i średnich spółek. Wszyscy pamiętamy zawrotne wyniki w okolicach stu-kilkudziesięciu procent wypracowane przez niektóre podmioty. I wszyscy pamiętamy ostrzeżenia o rychłym pęknięciu giełdowej bańki. Bańka pękła rok temu, inwestorzy na całym świecie liżą rany, a najbardziej ci, którzy na górce zainwestowali właśnie w MSP. Indeksy mWIG 40 i sWIG 80 zanurkowały niemal na dno i dopiero od kilku tygodni zaczynają zbierać siły do trwalszych odbić. I tutaj widoczny jest kolejny ważny obszar medialnej obecności małych i średnich spółek, czyli giełda i fundusze inwestycyjne. O spółkach tych często wypowiadają się eksperci pomagający czytelnikom w planowaniu inwestycji, widoczne są komentarze, których celem jest lepsze zrozumienie sytuacji na rynku itp.

Najlepsze przed nami?

Abstrahując od spodziewanej w nadchodzącym czasie hossy, opinie przedstawiane w prasie sugerują, że najlepsze lata MiSie mają dopiero przed sobą. Wskazuje się, że sektor ten jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się. Nieco ganiona jest jednak krótkowzroczność polskich przedsiębiorców, przejawiająca się w inwestycjach na bieżącą chwilę. W sektorze MSP dość słabo na razie widoczny jest trend do wprowadzania innowacji, ulepszania stosowanych technologii itd. Z drugiej strony częstym tematem są również bariery, jakie do dziś, pomimo postulowanych przez kolejne ekipy rządzące cudownych pakietów ułatwień, piętrzą się przed każdym próbującym na własną rękę sił w biznesie. Problemem są podatki i opłaty, niskie obroty, skomplikowane przepisy prawne oraz brak – jak to deklarują ankietowani przedsiębiorcy – pozytywnych zmian w funkcjonowaniu otoczenia regulacyjnego. W mediach w związku z tym dostrzegalne jest swego rodzaju zniecierpliwienie i wyczekiwanie na wprowadzenie koniecznych regulacji. Politycy non stop wypytywani są o rozstrzygające posunięcia i nowelizacje mające na celu wprowadzenie jeszcze większej swobody i przestrzeni gospodarczej. Jako przykłady podawane są rozwiązania zastosowane w innych krajach. Na zachętę przytacza się spodziewane zyski w możliwych inwestycji i szeroko rozumianego rozwoju, kiedy takie analogiczne działania przeprowadzi się rychło w czas u nas, w Polsce. Jak mantra powtarzane są takie słowa jak wzrost czy koniunktura. Prasa powtarza, że to właśnie ze strony MSP liczyć można na rosnącą liczbę miejsc pracy.

Słowem, percepcja MSP wydaje się bardzo korzystna. W ogólnym przekonaniu jest to sektor będący prawdziwą siłą pociągową wciąż rozwijającej się polskiej gospodarki. Niestety, o ile główni zainteresowani doskonale zdają sobie z tego sprawę, to nie idą za tym konkretne działania prawne i administracyjne. A jeśli idą – to zdecydowanie za wolno. Wydaje się więc, że małe i średnie spółki, choć ciągną za sobą cały rynek, przez najbliższy czas będą to jeszcze robić w cuglach.

Wykres 1. Zestawienie głównych obszarów tematycznych, w kontekście których pojawiały się informacje o małych i średnich spółkach.

Wykres 2. Obszary rynku, w kontekście których najczęściej pojawiały się informacje na temat działań małych i średnich spółek.

Wykres 3. Trend ukazywania się publikacji na temat sektora małych i średnich przedsiębiorstw w prasie.

Wykres 4. Najbardziej medialne instytucje bankowe wymieniane w publikacjach na temat sektora małych i średnich przedsiębiorstw w prasie.

Wykres 5. Najbardziej medialne instytucje leasingowe wymieniane w publikacjach na temat sektora małych i średnich przedsiębiorstw w prasie.

Sebastian Bykowski
współpraca Marcin Szczupak oraz Tomasz Kozłowski

Artykuł pochodzi z Numeru Specjalnego Przeglądu Finansowego Bankier.pl

Partnerem wydania jest Raiffeisen Bank

msp 2008-10-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: msp

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Aleksandra Leszczyńska

Aleksandra Leszczyńska

Dyrektor komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy…

Adam Białas 

Adam Białas 

Dziennikarz / Dyrektor w Agencji BIALAS Consulting…

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior – Dyrektor ds. Kluczowych Klientów…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców