PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRDobre praktyki z Coca-Coli, cz. I: determinacja, marketing, dystrybucja

Dobre praktyki z Coca-Coli, cz. I: determinacja, marketing, dystrybucja

Marketing i PR 18.12.2009 (11:53) artykuł nadesłany

W latach 90-tych dziennikarz Mark Pendergrast napisał pasjonującą i świetnie udokumentowaną  (a przy okazji bardzo opasłą) historię firmy Coca-Cola. Oprócz wielu zaskakujących i kontrowersyjnych historii, Pendergrast podsumował kilkadziesiąt dobrych praktyk, które jego zdaniem zbudowały sukces napoju i koncernu przez ostatnie sto lat. Z perspektywy czasu część z nich wydaje się oczywista, ale duża część nadal nie jest do końca wykorzystana przez wiele firm.

Oto kilka dobrych praktyk z ponad stuletniej historii firmy Coca-Cola. 

1. Szukaj misjonarzy, a nie handlowców. Legendarny prezes Coca Coli, Robert Woodruff, któregoś dnia zebrał w jednym miejscu cały zespół sprzedaży i zaskoczonym handlowcom oznajmił, że ich zwalnia. Następnego dnia ponownie zatrudnił wszystkich – do nowo tworzonego działu. Poinformował, że nikt już nie potrzebuje sprzedawców, którzy biegają po klientach i opowiadają o produkcie i jego zaletach, bo te wszyscy znają.

Zadaniem „nowego zespołu” było patrzenie interesami konsumenta i klienta. A więc z jednej strony „misjonarze” byli odpowiedzialni za optymalną jakość i temperaturę produktu, sprzedawanego w tamtym czasie głównie z dystrybutorów („saturatorów”). Jednak przede wszystkim ich zadaniem było zwiększenie obrotów – klienta i własnych. Na dobrą sprawę przesłanie Woodruffa powinno dotrzeć do wielu współczesnych polskich handlowców. Przydałoby im się podobne zdefiniowanie na nowo ich roli i pewne „oderwanie” ich od rutyny sprzedażowej. Czy nie jest tak, że najskuteczniejsi handlowcy pracują z Klientami z perspektywy konsultantów biznesowych – pomagających zwiększyć obroty i marżę klienta? Czy nie jest tak, że klient oczekuje podpowiedzi i „opieki”, przy okazji podejmowania różnych decyzji biznesowych? 

2. „Zalej rynek” swoim produktem. To właśnie Coca-Cola uruchomiła na rynku obsesję dystrybucji numerycznej na poziomie 100 % – zdecydowanie zbliżając się do tej liczby. Ten napój w Ameryce od lat można było (i nadal można) kupić w niemal każdym miejscu, w którym przebywają ludzie – w biurze, u fryzjera, w pociągu, w kiosku z gazetami. Legendarny dystrybutor Coca Coli, prowadzący niezależną rozlewnię, powiedział kiedyś: „Sprawmy, aby nikomu i nigdzie nie udało się uciec od Coca-Coli”.

To Coca-Cola półżartem w latach 50-tych zdefiniowała nową „rasę” ludzi – Automobilus Americanus. Spece od marketingu szybko odkryli, że gdy na trasie uda się w jakiś sposób namówić kierowcę do wyjścia z samochodu, na pewno wyda pieniądze. W związku z tym Coca Cola pojawiła się na niemal wszystkich stacjach benzynowych, przy czym szybko okazało się, że co szósta transakcja była właśnie związana z zakupem brązowego napoju. Murray Hillman, odpowiedzialny wtedy za marketing, z rozrzewnieniem wspomina: „To był wspaniały, niekończący się cykl. Kierowca zatrzymywał się na stacji, szedł do łazienki, po drodze kupował Coca-Colę i odjeżdżał. Potem znowu musiał gdzieś stanąć, żeby pójść do łazienki i tak dalej i tak dalej”. 

3. Pozwól wszystkim dużo zarobić. Każdy, kto dotknie Twojego produktu, zanim ten trafi do konsumenta, musi na nim zarobić potężną ilość pieniędzy. Jest to zasada sukcesu wszystkich masowych dóbr. Nie jest możliwe „zasypanie” kraju określonym produktem, jeżeli nie pozwolimy solidnie zarobić dystrybutorom, hurtownikom, sklepom, przedstawicielom handlowym, producentom palet, spedytorom itd.

To między innymi Coca-Cola najszybciej odkryła, że wynagrodzenie dla WSZYSTKICH partnerów handlowych musi być atrakcyjniejsze, niż średnia rynkowa (ze względu na wysoką marżę lub wysoki wolumen), przy czym zdecydowanie powiązane z wartością odsprzedaży – a nie z samym faktem umieszczenia produktu na półkach. O sukcesie Coca-Coli w ogromnym stopniu zadecydowała przedsiębiorczość i „żądza pieniądza” niezależnych rozlewni. Coca-Cola w pewnym sensie wypracowała sobie reputację Króla Midasa. Przez wiele lat każdy, kto miał cokolwiek wspólnego z tym napojem, automatycznie stawał się bogaty. 

4. Reklamuj wizerunek, nie produkt. Jeden ze specjalistów marketingu pouczał swój zespół: „Pamiętajcie, że sprzedajemy dym. Ludzie wlewają do gardeł określoną wizję, a nie produkt”. Fenomen Coca-Coli polega na tym, że w pewnym momencie wszyscy Klienci zaczęli traktować słodki, brązowy płyn z bąbelkami jako „katalizator społeczny”, kupując Coca-Colę na spotkania rodzinne, na wyjścia do kina, na imprezy. To jest ważne przykazanie, nie tylko w odniesieniu do produktów masowych. Nadal tysiące sprzedawców zamęczają swoich Klientów mało atrakcyjnymi informacjami o usługach i produktach, zamiast czytelnie i przekonująco nakreślić wizję: jak firma / rodzina Klienta będzie funkcjonowała PO SKORZYSTANIU z oferty?  

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2009-12-18
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców