PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRDobre praktyki z Coca-Coli, cz. II: konkurowanie, nieustępliwość

Dobre praktyki z Coca-Coli, cz. II: konkurowanie, nieustępliwość

Marketing i PR 18.12.2009 (12:05) artykuł nadesłany

Oto ciąg dalszy wybranych dobrych praktyk rynkowych Coca-Coli, spisanych przez Marka Pendergrasta.

5. Doceniaj konkurencję. Obecność Pepsi jest bardzo potrzebna Coca-Coli. Roberto Goizueta, jeden z najbardziej charyzmatycznych prezesów w historii koncernu z Atlanty, powiedział: „Gdyby Pepsi-Cola nie istniała, spróbowałbym ją stworzyć. To właśnie Pepsi sprawia, że jesteśmy w nieustannym pogotowiu i stajemy się coraz doskonalsi”. W praktyce obecność „wielkiego konkurenta” ma trzy ważne wymiary. Po pierwsze, klienci dużo mocniej identyfikują się z ulubionym produktem (Coca-Colą lub Pepsi), odrzucając wszelkich naśladowców, którzy próbują sprzedawać „alternatywne” napoje typu cola. Sukces „produktów generycznych” – takich jak Cott w USA czy Hoop w Polsce – z reguły miał charakter przejściowy.

Podążając za tym zjawiskiem, choć brzmi to nieco przewrotnie, każdy lider rynku w celu umocnienia swojej pozycji powinien dążyć nie tyle do monopolu, lecz do tzw. duopolu. Po drugie, klienci i media uwielbiają historie o starciach obu koncernów. Co ciekawe, zacięta konkurencja sprawiała, że obie wielkie firmy w ostatecznym rozrachunku pozyskiwały kolejne miliony dolarów przychodu – niezależnie od tego, kto wygrał określone starcie. Po trzecie, działania rynkowe dużego konkurenta są idealną okazją do wprowadzenia klimatu nieustannych „narad wojennych” w zespole. Podczas takich narad podekscytowani pracownicy mogą opracowywać strategie i taktyki przejęcia rynku od przeciwnika. 

6. Rozważnie wspieraj się autorytetami. Od najwcześniejszych lat Coca-Cola wykorzystywała wizerunek „celebrytów” – takich jak Clark Gable czy Aretha Franklin – do promowania napoju. Pepsi Cola w latach osiemdziesiątych agresywnie przejęła ten zwyczaj, wynajmując za ogromne pieniądze m.in. Michaela Jacksona i Madonnę. W tym samym czasie Coca-Cola „wskrzesiła” nieżyjące gwiazdy, takie jak Louis Armstrong czy Humprey Bogart. Większość obserwatorów wyśmiewała staroświeckość i zachowawczość Coca-Coli, jednak do czasu. Już wkrótce zdumiony zarząd Pepsi i zdegustowani Amerykanie obserwowali Madonnę uprawiającą miłość z czarnym Świętym w kaplicy, po czym śledzili wieloletni proces Jacksona oskarżonego o molestowanie dzieci. A ciepło kojarzone, ponadczasowe gwiazdy „wskrzeszone” przez Coca-Colę przyciągały miliony Amerykanów, potrzebujących wytchnienia i powrotu do stabilnych, pewnych i rodzinnych wartości. Wielokrotnie okazywało się, że kontrowersyjne gwiazdy pozwalają przykuć uwagę konsumenta do produktu – ale tylko na chwilę, przy czym odroczone „skutki uboczne” były bardzo silne. 

7. Bądź cierpliwy i nieustępliwy. Menedżerowie Coca-Coli wiedzieli, że wcześniej czy później Coca-Cola pojawi się w każdym miejscu na Ziemi – i że jest to tylko kwestią czasu. Klęski polityczne, wojenne czy głód tylko tymczasowo mogły powstrzymać inwazję Coca-Coli (bardzo mocno kojarzoną z „imperializmem amerykańskim”), której menedżerowie równocześnie prowadzili zakrojone na szeroką skalę działania pojednawcze. Na przykład, jeszcze podczas II wojny światowej Coca-Cola produkowała specjalną wersję swojego napoju dla radzieckich aparatczyków. Generał Żukow uwielbiał Coca-Colę i zamawiał ją pod warunkiem, że NIE BĘDZIE PRZYPOMINAŁA Coca-Coli.

No więc znaleziono chemika, który uczynił Colę przeźroczystą (usunął karmelowy barwnik), przepakowano do gładkich butelek z białym kapslem i czerwoną gwiazdą – i wysyłano kontenerami dla radzieckich generałów. Mimo to przez najbliższe dziesięć lat obecność Coca-Coli w Związku Radzieckim była absolutnie niemożliwa. Jednak komunistyczna wierchowka na tyle się rozsmakowała w amerykańskim napoju, że gdy nastąpiła odwilż, Coca-Cola stała się jedną z pierwszych amerykańskich firm dopuszczonych do współpracy z komunistyczną machiną. Ta lekcja jest bardzo ważna – pokazuje, że niemożność współpracy z ważnym Klientem, przegrany przetarg itp. w żaden sposób nie mogą prowadzić do „odpuszczenia” sobie tego Klienta. 

8. Dokonuj mądrych, taktycznych zmian z odpowiednim wyprzedzeniem. Każda „firma sukcesu” w pewnym momencie staje przed bardzo ważnym dylematem biznesowym: czy ma pozostać wierna tradycji, czy też dostosować się do trendów na rynku? Historia Coca-Coli pokazuje pewną istotna odpowiedź na to pytanie. Ewolucja lidera rynkowego i jego produktów powinna minimalnie wyprzedzać trendy rynkowe. Wszędzie tam, gdzie decyzja była zbyt długo odraczana, a reakcja na sytuację rynkową opóźniona, firma traciła setki milionów dolarów. W dodatku posunięcia rynkowe bywały zbyt dramatyczne i wydumane.

Coca-Cola zbyt późno wprowadziła nowe smaki oraz zbyt późno wprowadziła muzykę rockową do reklam – a to są przykłady zmian, które ostatecznie okazały się konieczne. Z kolei wspomniany już Goizuetta, pomimo odsądzania od czci i wiary, dobrze zrozumiał kierunek rozwoju rynku i podjął decyzję o wprowadzeniu w latach 80-tych diet Coke (dietetycznej Coca-Coli). W ten sposób powstał nowy, bardzo prężny segment napojów, na którym Coca-Cola miała dominująca pozycję. Gdyby Goizuetta poczekał jeszcze parę miesięcy, obserwując rozwój rynku napojów dietetycznych, i dopiero wówczas podjął „bezpieczniejszą” decyzję o wejściu na ten rynek – Coca-Cola miałaby mocno pod górę, bo musiałaby walczyć o terytorium opanowane przez konkurentów. Podsumowując, często skuteczniejsze są taktyczne zmiany wyprzedzające trendy rynkowe, niż poważne strategiczne posunięcia, których celem jest dogonienie konkurencji i nadrobienie utraconego czasu.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2009-12-18
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców