Fortis Bank po raz pierwszy skonsolidował swoje dane ze spółką zależną Fortis Private Investments Polska S.A. Spółka ta zarządza portfelem maklerskich instrumentów finansowych na zlecenie, przyjmuje zlecenia nabywania lub umarzania jednostek funduszy inwestycyjnych oraz zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Przychody prowizyjne Fortis Private Investments z tytułu zarządzania aktywami wyniosły na koniec pierwszego kwartału 2,3 mln zł.
Tradycyjnie już bank wypracował dobre wyniki z działalności kredytowej; wzrosły również depozyty klientów. Suma należności od klientów zwiększyła się w analizowanym okresie o 52 proc. do kwoty 12 mld zł. Największy, 71 proc. udział w tej kategorii miały kredyty komercyjne dla przedsiębiorstw, mniejszy – 25 proc. – kredyty hipoteczne.
Depozyty banku osiągnęły poziom 7,5 mld zł (dla porównania: w 2007 r. było to 4,7 mld zł). Najbardziej zwiększyły się depozyty terminowe (59 proc.), mniej – o 14 proc. – wzrosły depozyty bieżące.
Większa wartość udzielonych przez bank kredytów przełożyła się na wyższy o 69 proc. wynik z tytułu prowizji i większy o 43 proc. wynik z tytułu odsetek. Łączne przychody netto grupy w pierwszym kwartale wyniosły 170,6 mln, co oznacza 37 proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. Koszty Grupy, w tym koszty osobowe zwiększyły się w raportowanym okresie o ok. 23 proc. w stosunku do pierwszego kwartału roku ubiegłego.
O 34 proc. wzrosły przychody netto linii Retail Banking. Klienci tej linii (klienci indywidualni i firmy, których roczny obrót nie przekracza 25 mln zł) zaciągali kredyty hipoteczne, lokowali swoje nadwyżki w produktach inwestycyjnych (zagraniczne fundusze inwestycyjne L-FIX, L-Funds zarządzane przez Fortis Investments czy portfele inwestycyjne Fortis FIO zarządzane przez Fortis Private Investments Polska S.A.). Saldo kredytów hipotecznych na koniec pierwszego kwartału wyniosło 3 mld zł (63 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2007 r.), natomiast produktów inwestycyjnych 0,5 mld zł (24 proc. więcej). W analizowanym okresie bank dwukrotnie podwyższał oprocentowanie lokat i polisy lokacyjnej „CzystyZysk”. Zachęcony sukcesem poprzedniej subskrypcji funduszu powiązanego z firmami działającymi na rynkach „zielonej” energii, zorganizował kolejną, która cieszyła się porównywalnym zainteresowaniem.
Popularnością wśród firm obsługiwanych przez linię Retail Banking nadal cieszyły się kredyty inwestycyjne; ich saldo zwiększyło się o 51 proc. (2 mld zł). Współpracujące z bankiem przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z instrumentów wymiany walutowej: liczba transakcji wzrosła w ciągu pierwszego kwartału o 28 proc.; średni miesięczny wolumen tych transakcji oscylował wokół 1,2 mld zł.
W lutym bank rozszerzył ofertę kredytową dla firm; wprowadził pożyczkę hipoteczną, którą przedsiębiorcy mogą sfinansować dowolny cel. Zwracał także uwagę przedsiębiorców na rolę banku w pozyskiwaniu środków unijnych na lata 2007-2013; organizował warsztaty, seminaria i konferencje dla przedsiębiorstw, na które zapraszani byli eksperci z firm doradczych oraz z instytucji odpowiedzialnych za zarządzanie i wdrażanie funduszy unijnych.
Przychody netto linii Merchant & Private Banking wzrosły w pierwszym kwartale o 39 proc. (wynik ten uwzględnia przychody netto Fortis Private Investments Polska, które stanowią 2% przychodów netto linii). Linia ta zwiększała liczbę klientów (30 proc. wzrost liczby klientów), którzy w analizowanym okresie interesowali się przede wszystkim kredytami inwestycyjnymi. Ich saldo na koniec kwartału przekroczyło 2,8 mld zł (61 proc. wzrost w stosunku do pierwszego kwartału 2007 r.). W tym samym czasie saldo kredytów obrotowych i kredytów wyniosło odpowiednio: 1,4 mld zł (30 proc. wzrost) i 1,5 mld zł (50 proc. wzrost). Łączne saldo depozytów klientów tej linii było wyższe o 93 proc. i wyniosło 3,5 mld zł. W ciągu pierwszego kwartału firmy obsługiwane w ramach Merchant & Private Banking przeprowadziły ponad 13 tys. transakcji wymiany walut; średni miesięczny wolumen tych transakcji oscylował w granicach 1,5 mld zł.
Z myślą o przedsiębiorstwach prowadzących hurtowy obrót metalami czy wykorzystujących metale w produkcji, bank uzupełnił ofertę o instrumenty pochodne na metale bazowe jak: aluminium, miedź (zmienność na rynku cen metali wynosiła w 2007 r. 36 proc.; dla porównania zmienność kursu EUR/PLN wynosiła 7 proc.).
Od stycznia Fortis Bank przystąpił do Jednolitego Obszaru Płatności (SEPA) umożliwiając klientom wysyłanie i przyjmowanie przelewów w nowym standardzie. W marcu zaoferował wszystkim firmom nowy system bankowości internetowej BiznesPl@net.
Z kwartału na kwartał rośnie wartość środków (depozytów i produktów inwestycyjnych), które powierzyli Fortis Bankowi klienci private banking. Na koniec pierwszego kwartału klienci ci zgromadzili 472 mln zł.