PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyDoradca finansowy – twój przyjaciel czy wróg?

Doradca finansowy – twój przyjaciel czy wróg?

Analizy 30.08.2010 (06:50)

Doradztwo finansowe to wciąż młoda dziedzina rynku usług finansowych. Wszystko zaczęło się niecałe dwadzieścia lat temu, pośrednictwem sprzedaży polis ubezpieczeniowych. Doradztwo finansowe w Polsce rozwija się dynamicznie, jednak ciągle jeszcze nie zasłużyło sobie na pełne zaufanie klientów. 

Doradztwo a pośrednictwo i sprzedaż

Obecnie rynek usług pośrednictwa i doradztwa finansowego przeżywa trudne chwile. Choć nie jest już tak źle, jak było jeszcze kilkanaście miesięcy temu, na samym dole finansowego krachu. Z jednej strony, za taki stan rzeczy odpowiada wspomniany kryzys finansowy, którego ofiarami padło wielu inwestorów, którzy swoje oszczędności ulokowali np. w funduszach inwestycyjnych. Drugi czynnik, który w dłuższej perspektywie w dużo większym stopniu odpowiada za brak zaufania klientów do pośrednictwa finansowego, to nieodpowiedzialna polityka firm świadczących takie usługi oraz niekompetencja jej pracowników. 

Kluczem do zrozumienia problemu jest rozróżnienie trzech podstawowych pojęć: doradztwa, pośrednictwa i sprzedaży. Bez dokładnego zdefiniowania czym powinna zajmować się firma mająca w nazwie „doradztwo finansowe”, trudno będzie tak naprawdę poprawić wizerunek całej branży na rynku. 

Czym jest sprzedaż usług finansowych, chyba nikomu nie trzeba wyjaśniać. Pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych też nie należy do pojęć skomplikowanych. Jednak warto pochylić się na chwilę właśnie nad zagadnieniem doradztwa finansowego – czym jest, i czym naprawdę być powinno. 

Kim jest doradca finansowy?

Doradcami nazywa się obecnie większość przedstawicieli i pracowników instytucji finansowych, mających do czynienia z obsługą klienta. I nie ma znaczenia, że reprezentują przeważnie interesy tylko jednej firmy. Powinni reprezentować przede wszystkim interesy klienta. 

Doradca w banku realizuje plan sprzedażowy swojego pracodawcy – stara się przekonać klienta do zakupu jak największej ilości produktów. Niestety, tylko jednej instytucji. Trudno więc mówić o usłudze „doradztwa”. Podobnie jest z przedstawicielami firm ubezpieczeniowych, czy Otwartych Funduszy Emerytalnych. 

Agenci ubezpieczeniowi, pracownicy banków, akwizytorzy OFE rozwiązują swoje problemy. Nie interesuje ich specjalnie problem klienta. Jednak jeśli ktoś nazywa się doradcą, to właśnie interes i potrzeby drugiej strony powinny być głównym celem jego działalności. 

Doradztwo finansowe z prawdziwego zdarzenia to biznes, w którym ewidentne korzyści odnosi zarówno doradca jak i klient. Aby tak się stało, doradca musi mieć stworzony komfort pracy. Zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenie, jak i przede wszystkim o możliwość doboru rozwiązań produktowych spełniających oczekiwania i rozwiązujących problemy klienta.

Analiza i serwis kluczem do sukcesu

Niewiele jest w Polsce firm, które dokładnie analizują sytuację klienta przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji dotyczących finansów. Robią to oczywiście banki przy zaciąganiu pożyczek i kredytów hipotecznych. Chodzi tu jednak głównie o zbadanie wiarygodności klienta, czy będzie w stanie sumiennie spłacać ratę. 

A przecież kluczem skutecznego i efektywnego, a zarazem odpowiedzialnego doradztwa finansowego powinno być dokładne i wyczerpujące zbadanie sytuacji konkretnego klienta. I to nie tylko pod względem finansowym. Ważne jest również to, w jakiej sytuacji życiowej znajduje się dany człowiek. Jakie jest źródło jego dochodu? Czy prowadzi działalność gospodarczą? Jeśli tak, to jaką? 

Takich pytań doradca powinien zadań kilkadziesiąt. Wszystko po to, by podobnie jak lekarz, móc postawić właściwą diagnozę. Bez wykonania „zdjęcia rentgenowskiego” klienta doradca nigdy nie będzie w stanie rozwiązać jego problemów. 

Żadnej diagnozy i żadnego badania nie da się zrobić bez jednej rzeczy, o której wiele instytucji finansowych zdaje się zapominać. Chodzi o zaufanie. Bez tego żaden doradca nie zdobędzie potrzebnych i co najważniejsze – wiarygodnych informacji, które z kolei są kluczem do przygotowania odpowiedniej strategii. 

Doradztwo finansowe jest usługą, która powinna być rozłożona w czasie i rozwiązywać nie tylko bieżące problemy, ale również te, które dotyczą przyszłości. Mało tego, usługa ta powinna być płatna. Wymusiłoby to większą odpowiedzialność na doradcach, którzy musieliby automatycznie podnieść poziom świadczonych przez siebie usług. 

Analiza finansowa sytuacji klienta to dopiero początek długiej drogi. Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby doradztwo mogło rzeczywiście stać się doradztwem, jest serwis. Co z tego, że pomożemy klientowi podjąć decyzję? Co z tego, że w efekcie pracy doradcy klient otrzyma najkorzystniejszą na rynku ofertę kredytu hipotecznego i zainwestuje pieniądze w fundusze, przynoszące najlepszą stopę zwrotu? 

Przecież sytuacja na rynkach finansowych zmienia się w zawrotnym tempie. Podobnie jak zmienić się może sytuacja życiowa klienta. Dlatego tak bardzo istotną częścią doradztwa finansowego powinien być serwis klienta.

Prawne uregulowanie rynku doradztwa

W Polsce niestety nie ma jeszcze przepisów, które regulowałby rynek doradztwa finansowego. W odróżnieniu od banków, czy domów maklerskich, doradcy finansowi nie muszą uzyskiwać licencji, ani zdawać egzaminów. Doradcą może zostać właściwie każdy, i tylko od odpowiedzialności szefów firm zależy, czy doradcy będą osobami o odpowiednim wykształceniu i kompetencjach. 

A sztuka doradztwa finansowego to nie tylko wiedza i przygotowanie merytoryczne z zakresu rynków i produktów finansowych. To także odpowiedni trening psychologiczny, obejmujący takie zagadnienia, jak inteligencja emocjonalna, czy finansowa. To kodeks zachowań i norm etycznych, a także świadomość ogromnej odpowiedzialności, którą biorą na siebie doradcy pomagając ludziom podejmować decyzje dotyczące finansów. Niekiedy są to decyzje, które mogą mieć olbrzymi wpływ na życie i sytuację klientów. 

Profesjonalne i odpowiedzialne doradztwo finansowe to z pewnością melodia przyszłości. Aby na dobre zadomowiło i rozwijało się na polskim rynku, musi przede wszystkim wzbudzać zaufanie. A to proces, na który firmy pracują latami. Szczególnie w branży usług finansowych. 

Warto pamiętać, że pozyskanie klienta to dopiero połowa sukcesu. Podobnie jak w sporcie – wejście na szczyt jest dopiero początkiem. Utrzymanie się na nim jest potwierdzeniem prawdziwej wartości sportowca. Nie inaczej jest w przypadku firmy świadczącej usługę doradztwa. Pozyskanie klienta w dzisiejszych czasach już nie stanowi problemu. Prawdziwym wyzwaniem jest go nie stracić.

Źródło: Bankier.pl

pośrednicy 2010-08-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: pośrednicy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców