PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyDoradztwo finansowe on-line, czy to w ogóle możliwe?

Doradztwo finansowe on-line, czy to w ogóle możliwe?

Analizy 13.06.2011 (06:31)

Technologia komputerowa i internet rozwijają się tak szybko, że wprowadzenie usługi doradztwa finansowego bez odchodzenia od komputera wydaje się kwestią czasu. Pytanie tylko, czy komputer jest w stanie załatwić wszystkie formalności, a przede wszystkim zyskać zaufanie klientów.

Bankowość internetowa i rozwój usług finansowych dostępnych w Polsce przez sieć to segment rynku, na którym wciąż jest wiele do zrobienia. Tylko co trzeci dorosły Polak korzysta z bankowości elektronicznej. Rekordzistami pod tym względem są w Europie Norwegowie i Holendrzy. W tych krajach korzystanie z takich usług deklaruje ponad 70 proc. społeczeństwa.

Polacy jednak coraz częściej wykorzystują komputer i internet do podejmowania decyzji dotyczących prowadzenia domowego budżetu czy firmowych finansów. Coraz chętniej zakładają także konta bankowe online, których prowadzenie jest o wiele tańsze od tych tradycyjnych.

Czy to więc czas na przeniesienie większości transakcji do sieci? Czy komputer i internetowe łącze są w stanie zastąpić bankowych i finansowych doradców, którzy często przez lata muszą zdobywać zaufanie klientów?

Różnica między doradztwem a pośrednictwem

Doradztwo finansowe to wciąż młody segment rynku usług finansowych, któremu do zachodnich standardów bardzo daleko. Niewiele jest u nas firm, które swoim klientom oferują niezależną i obiektywną pomoc przy wyborze rozmaitych produktów finansowych.

Kluczowym zagadnieniem jest tutaj pojęcie „obiektywny”. W zestawieniu z usługą doradztwa finansowego nie oznacza ono realizowania planów sprzedażowych jakiejś instytucji, a wyłącznie rozwiązywanie problemów klientów.

Obecnie wiele podmiotów gospodarczych związanych z finansami nazywa siebie doradcami, w rzeczywistości nie mając z tym zagadnieniem wiele wspólnego. Kluczem tej działalności jest poruszanie się według ogólnie przyjętego schematu: analiza – porada – sprzedaż – serwis. I wcale nie jest powiedziane, że nie może się to odbywać w internecie.

Dziś wciąż większość doradców finansowych zajmuje się głównie pośrednictwem w zakresie usług finansowych, co wcale nie znaczy, że muszą na tym tracić klienci. Być może przeniesienie części tej działalności do sieci wpłynie pozytywnie nie tylko na wizerunek doradztwa finansowego w Polsce, ale także na jakość i rzetelność tej usługi.

Czy powinniśmy obawiać się o dane osobowe?

Głównym problemem, który napotkają firmy wdrażające taką usługę, jest bezpieczeństwo danych osobowych. Chodzi nie tylko o dane personalne klientów, ale także o stany kont, inwestycji czy kwoty, na jakie są (będą) ubezpieczeni. Można oczywiście zapytać, po co wprowadzać wszystkie te informacje do sieci, skoro istnieje ryzyko ich utraty. Jednak ich brak w systemie podważałby sens całego przedsięwzięcia.

To prawda, że zgromadzenie wszystkich danych w jednym miejscu jest ryzykowne i nie idzie w parze z nadrzędną zasadą planowania finansów osobistych, czyli dywersyfikacją. Jak jednak ma wyglądać kompleksowa obsługa klienta przez internet w zakresie doradztwa finansowego, skoro nie będzie możliwości umieszczenia wszystkich jego produktów finansowych w jednym miejscu? Jak wirtualny doradca finansowy ma pomóc klientowi podjąć decyzję, skoro nie ma szansy przeanalizowania jego sytuacji?

Temat takiej usługi dostępnej online budzi wiele kontrowersji. Mimo to ma ona jednak przyszłość. Zagonieni klienci instytucji finansowych nie mają czasu biegać od banku do banku w poszukiwaniu najkorzystniejszej oferty. Chcą mieć okazję zrobić to szybko, nie wychodząc z domu, a najlepiej nie odchodząc od komputera.

Czy komputer może zyskać zaufanie klientów?

Wyzwaniem dla firm chcących wprowadzić usługę doradztwa online, oprócz zabezpieczenia danych osobowych, jest znalezienie sposobu na zyskanie zaufania klientów. W tradycyjnej bankowości doradcy muszą na nie pracować tygodniami, a instytucje finansowe nierzadko latami. Nie inaczej będzie z pewnością w przypadku doradztwa online, gdzie bezpośredni kontakt z klientem zostanie zastąpiony przez komputer.

Z drugiej strony poziom zaufania do bankowości elektronicznej wzrasta w Polsce z każdym rokiem. Banki online mają coraz większy udział w rynku, a liczba klientów korzystających aktywnie z bankowości internetowej przekroczyła 10 milionów. Tych, którzy mają podpisane umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, jest już ponad 14 milionów (według raportu ZBP).

Jednak tendencja wzrostowa w zakresie bankowości internetowej wcale nie musi się przełożyć na rozwój doradztwa online. Usługa ta obarczona jest dużo bardziej skomplikowaną konstrukcją współpracy z klientem, począwszy od analizy jego sytuacji i profilu inwestycyjnego, poprzez dobór właściwych rozwiązań, na serwisie skończywszy.

To nierzadko wiele godzin pracy, zarówno dla klienta, jak i instytucji, z którą współpracuje. Czy wystarczy więc użytkownikowi takiej platformy cierpliwości, a przede wszystkim czy instytucja będzie w stanie przy pomocy sieci zbudować wystarczający poziom zaufania?

Czy doradztwo finansowe online leży w interesie banków?

To pytanie zadaje sobie z pewnością wiele zarządów instytucji finansowych, które chcą rozwijać usługi przy pomocy sieci. Patrząc na usługę doradztwa online z perspektywy banków trudno jednoznacznie ocenić, czy rozwój tego segmentu rynku leży w ich interesie, czy nie.

Z jednej strony, takie narzędzia mogłyby wpływać na pozyskiwanie przez banki nowych klientów. Zarówno w zakresie inwestycji czy też pozyskiwania kapitału. Choć minusem w tym przypadku byłaby obniżona prowizja dla banku, którą musiałby się dzielić z platformą doradztwa online. Jednak wkład banku w pozyskane nowego klienta jest w tym przypadku ograniczony do minimum, co oznacza przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.

Z drugiej strony firma, która chce odnieść sukces w branży doradztwa internetowego, musi swoją ofertę oprzeć na możliwie największej liczbie rozwiązań i produktów finansowych. Tak, aby klienci mieli w czym wybierać i żeby do ich koszyka trafiały rozwiązania rzeczywiście najkorzystniejsze. Taka sytuacja może być jednak dla instytucji finansowych zagrożeniem o tyle, że klient w innym banku może otworzyć rachunek, w innym zaciągnąć kredyt, a jeszcze w innym założyć lokatę.

Dywersyfikacja to podstawowa zasada odpowiedzialnego planowania domowego budżetu. Prowadzenie wszystkich swoich spraw związanych z finansami wyłącznie we współpracy z jedną instytucją jest ryzykowne, a z pewnością nie zawsze optymalne, jeśli chodzi o stosunek kosztów do zysków.

Czy narzędziem, dzięki któremu będzie można w łatwy, a co ważniejsze, efektywny sposób prowadzić i kontrolować finanse, będzie właśnie usługa doradztwa finansowego online? Biorąc pod uwagę liczbę dostępnych na rynku produktów finansowych, rozwój i postęp technologiczny, a także tempo, w jakim żyje dziś przeciętny Polak, należy spodziewać się, że to tylko kwestia czasu.

Źródło: Bankier.pl

doradztwo finansowe internet szymon matuszyński 2011-06-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: doradztwo finansowe internet szymon matuszyński

Sprawdź także:

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

a Kariera w finansach 0 Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze
17.12.2025 (14:43) – informacja prasowa

Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze

Czy Twoje miejsce pracy sprzyja zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu? Takie pytanie Instytut Great Place To Work …

a 0 Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej
17.12.2025 (14:42) – informacja prasowa

Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej

W IV kwartale 2025 r. Barometr Rynku Consumer Finance osiągnął 96,6 pkt., potwierdzając utrzymującą się od …

a 0 CyberRescue w Banku Pekao
17.12.2025 (14:39) – informacja prasowa

CyberRescue w Banku Pekao

Na święta Bank Pekao S.A. daje swoim klientom prezent – bezpłatną usługę CyberRescue, która zapewnia wsparcie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców