PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyDuże mieszkanie w dobrej lokalizacji? Trudne zadanie dla sprzedającego

Duże mieszkanie w dobrej lokalizacji? Trudne zadanie dla sprzedającego

Analizy 10.09.2010 (22:03)

Co trzecie mieszkanie oferowane na rynku wtórnym nie znalazło nabywców dłużej niż pół roku, chociaż proces sprzedaży stopniowo się skraca. Oferta takich lokali jest już przebrana, a te, które zostały są dosyć duże i w wielu wypadkach mają zbyt wysokie ceny, bo sprzedający nie godzą się na obniżkę. Problemem może być też parter lub wysokie piętro bez windy bądź po prostu nieciekawy rozkład.

Szczególnie wysoki odsetek niesprzedanych mieszkań od ponad pół roku ma Wrocław – stanowią prawie 42% całej oferty. Najnowsze dane pokazują, że lokale, w przypadku których w sierpniu podpisano umowę ostateczną, sprzedawały się przeciętnie w ciągu 108 dni, czyli 3,5 miesiąca. Sprawdziliśmy czym charakteryzują się mieszkania, które przez dłuższy okres nie mogą znaleźć nabywców.

Duże mieszkania zostają

Po pierwsze, problemem jest za duży metraż. Mieszkania, które oferowane są od ponad pół roku w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu mają przeciętną powierzchnię od 63,1 m kw. do 74,4 m kw. (małe mieszkania sprzedają się w pierwszej kolejności). Tymczasem preferowany przez kupujących metraż to ok. 52 m kw. Niedopasowanie wynosi więc, w zależności od miasta, od 10 do prawie 23 metrów. Jednocześnie na rynek ciągle napływa oferta nowych mieszkań do sprzedania, gdzie średni metraż jest mniejszy, bo wciąż w tej grupie pula mniejszych lokali nie jest przetrzebiona. Dane z ostatnich 6 miesięcy pokazują, że przeciętna powierzchnia mieszkań z oferty wprowadzonej w tym czasie to 59 m kw. (o 7 metrów za więcej w stosunku do preferencji).  

Kolejny problem – zbliżony do metrażu – dotyczy zbyt dużej liczby pokoi. W ofercie, która „wisi” dłużej niż pół roku jest to średnio 2,6, tymczasem przeciętna preferowana liczba to 2,2. I w nowszej ofercie, z ostatnich 6 miesięcy, jest większy wybór mniejszych, bardziej pożądanych mieszkań (przeciętna liczba pokoi w mieszkań z oferty wprowadzonej w ostatnich 6 miesiącach wynosi 2,4).

Zalegają drogie oferty

Przyczyn zbyt długiego procesu sprzedaży trzeba też szukać w zawyżonych cenach mieszkań. Sprzedający, którzy nie mają przysłowiowego noża na gardle, często wystawiają zbyt wysokie ceny i przez długi czas nie dopasowują ich do warunków rynkowych, licząc na to, że w końcu znajdą nabywców. Zalegające od ponad pół roku oferty są dla wybranych czterech miast średnio o ponad 20% droższe od aktualnych cen preferowanych przy klientów w tych miastach. Różnica jest znacząca, aczkolwiek trzeba pamiętać, że ceny preferowane zawsze są niższe od aktualnie obowiązujących na rynku.

Jeżeli jednak porównamy cenę metra kwadratowego mieszkań, które nie sprzedały się od ponad pół roku z cenami ofertowymi mieszkań wprowadzonych w ostatnich 6 miesiącach, które wciąż są w sprzedaży, to okaże się, że różnica też jest duża. Wynosi średnio 420 zł w badanych miastach, czyli prawie 8%. Wyjątkiem w tym zestawieniu jest jednak Poznań, gdzie nowe oferty są sporo droższe. W przypadku cen transakcyjnych nie ma już takich wyjątków. Mieszkania sprzedane w ciągu ostatniego półrocza miały cenę transakcyjną o blisko 1200 zł niższą (ponad 15%) od ceny ofertowej mieszkań, które nie mogą się sprzedać dłużej niż pół roku. W takiej sytuacji nietrudno zrozumieć, że mając do wyboru droższe lokale ze starszej oferty i tańsze z bieżącej kupujący – analogicznie, jak w przypadku metrażu – wybierają te drugie.

W przypadku ceny i metrażu czynnikiem ograniczającym szanse na szybką sprzedaż może być dodatkowo to, że mieszkanie nie kwalifikuje się do skorzystania z programu preferencyjnego kredytu z dopłatą.

Zbyt wysoki standard

Wśród starszych ofert, które wciąż pozostają w sprzedaży, relatywnie więcej jest lokali o wyższym standardzie, a więc w budynkach wzniesionych z cegły lub nowych – kilkuletnich. Tymczasem na takie lokale popyt jest obecnie ograniczony, gdyż kupujący, w wielu wypadkach poszukują najtańszych opcji zatem niższego standardu, np. wielkiej płyty. Większym udziałem takich mieszkań charakteryzuje się nowa oferta. Przykładowo, dla mieszkań wprowadzonych do sprzedaży w bieżącym kwartale i będących nadal w sprzedaży udział wielkiej płyty wynosi od ok. 25% do ok. 35% w zależności od miasta, to w przypadku oferty wprowadzonej przed rokiem w wielkiej płycie pozostało do sprzedania już tylko 10-25% lokali.

Najlepsze lokalizacje potrzebują dłuższej ekspozycji

Ciekawy jest też fakt, że wśród starszych ofert dominują mieszkania w dobrych lokalizacjach. Są one zazwyczaj droższe, co powoduje, że czas potrzebny na znalezienie nabywcy jest po prostu dłuższy. Przykładowo, w Krakowie prawie połowa mieszkań wprowadzonych do sprzedaży w trzecim kwartale 2009 r., które dotąd nie znalazły nabywców, znajduje się na Starym Mieście, gdzie ceny są średnio o 30% wyższe od przeciętnej dla miasta.

Z doświadczeń doradców Home Broker wynika ponadto, że niepożądane cechy mieszkań, które wydłużają proces sprzedaży to: parter lub wysokie piętro bez windy, brak balkonu, amfilada (przechodnie pokoje) czy ślepa kuchnia. Aby sprzedać lokal z takim „mankamentem” trzeba zaproponować odpowiednią niższą cenę.

Jak przygotować mieszkanie dla sprzedaży, aby zwiększyć szanse znalezienia nabywcy

Sprzedając mieszkanie nie mamy wpływu na jego lokalizację, piętro, rozkład czy fakt posiadania balkonu, chociaż mamy wpływ na cenę, która powinna być realna. Od drobnych rzeczy zależeć może jednak to, jak szybko lokal znajdzie nabywcę. Ewa Mieszkowska, doradca Home Broker, radzi, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży.

Oczywistą sprawą może wydać się to, że przed prezentacją mieszkania kupującym trzeba je dokładnie posprzątać i wywietrzyć. Sprzedający nie zawsze jednak o tym pamiętają. Kolejna ważna czynność, to umycie okien i powieszenie czystych, jasnych firanek. Dotyczy to każde mieszkań przeznaczonych do remontu. Mieszkanie z czystymi oknami wygląda bowiem na lepiej doświetlone. Poza tym, prezentacji powinno się dokonywać o takiej porze dnia, kiedy można najbardziej wyeksponować cechy mieszkania. Przykładowo, lokal z widokiem na ruchliwe city w nocy, a mieszkanie z widokiem na tereny zielone w dzień, najlepiej wtedy, gdy jest najwięcej słońca.


Kolejny ważny element to sposób zachowania sprzedających, ich otwartość, komunikatywność. Z takimi osobami chętniej dobija się targu. Sprzedający powinien sam udzielać ważnych informacji, nie czekając na pytania kupujących. Wielu pozytywnych cech nie widać, jeśli kupujący o tym nie opowiedzą, np. sprawnego zarządcy budynku czy miłego sąsiedztwa.


Przed sprzedażą warto założyć księgę wieczysta, jeśli mieszkanie jej nie ma. Niekoniecznie chodzi o możliwość zakupu mieszkania na kredyt. Wielu klientów nie chce nawet oglądać mieszkań bez księgi wieczystej.


Nie ma natomiast jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy warto remontować mieszkanie przed sprzedażą. Są bowiem klienci, którzy kupują tylko lokale do remontu. Z kolei osoby, które kupują mieszkania w celach inwestycyjnych, zwykle wolą, aby było już wykończone.

Źródło: Home Broker

Home Broker nieruchomości 2010-09-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Home Broker nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców