PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRDuże zmiany w preferencjach nabywców

Duże zmiany w preferencjach nabywców

Marketing i PR 17.01.2008 (13:38)

Raport „Polski Rynek Mieszkaniowy 2007. Popyt i preferencje nabywców” został przeprowadzony w listopadzie 2007 roku. Wynika z niego, że rynek nieruchomości mieszkaniowych w największych aglomeracjach Polski nadal ma olbrzymi potencjał rozwoju. Deficyt jest tak duży, że aż 23% respondentów w perspektywie najbliższych trzech lat deklaruje zamiar kupna lub budowy mieszkania lub domu – w tym 1/3 respondentów ma zamiar dokonać inwestycji w 2008 roku.

Rynek wtórny potężną konkurencją rynku pierwotnego

Głównym beneficjentem niezaspokojonego popytu jest rynek wtórny, ponieważ aż 74% osób planuje inwestycję właśnie na nim, a tylko 24% deklaruje zakup na rynku pierwotnym. Dla porównania w podobnym badaniu z 2001 roku proporcje wyniosły 50% do 32%. Widać wyraźnie, że ubyło klientów deklarujących zakup na rynku pierwotnym na korzyść zakupów na rynku wtórnym. Zmianę tę można tłumaczyć coraz większą ofertą kilkuletnich mieszkań oraz małą ofertą nowych domów w stosunku do deklarowanego zainteresowania przez potencjalnych kupujących. Poszczególne miasta różnią się znacząco jeśli chodzi o proporcje zainteresowania poszczególnymi rynkami i tak na przykład: we Wrocławiu aż 81% osób deklaruje chęć zakupu na rynku wtórnym, a tylko 21% na pierwotnym. Dla porównania preferencje klientów w Warszawie kształtują się następująco: 62% chce dokonać zakupu na rynku wtórnym, 39% na rynku pierwotnym.

„Co roku deweloperzy oddają następne mieszkania i domy do użytku, zasilając tym samym rynek wtórny atrakcyjnym produktem. Te właśnie nieruchomości stają się olbrzymią konkurencją dla rynku pierwotnego. Kilka lat temu zasób rynku wtórnego był ubogi w nowe produkty i deweloperzy zupełnie nie odczuwali konkurencji. Raport potwierdza, że deweloperzy coraz bardziej powinni przyglądać się rynkowi wtórnemu. Należy pamiętać, że lawinowo pojawią się w niedługiej perspektywie mieszkania zakupione spekulacyjnie, które w oczach klientów będą lepsze od tych oferowanych przez deweloperów przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze będą już zbudowane i można będzie w nich od razu zamieszkać, po drugie klient będzie miał pewność co do przysłowiowego „widoku z okna”. Dla kupującego taka inwestycja będzie jawiła się jako bezpieczniejsza i szybsza” – komentuje Katarzyna Cyprynowska – Prezes Nowy Adres Sp. z o.o. i pomysłodawca badań.

Rosnące zainteresowanie wolnostojącymi domami jednorodzinnymi

Z raportu wynika, że w dużym tempie będzie rosło zainteresowanie domami jednorodzinnymi. Wśród osób, które planują zakup nieruchomości w najbliższym roku, 38% chce kupić dom, 58% mieszkanie. W perspektywie najbliższych trzech lat odsetek chętnych na domy wzrośnie do 64% a odsetek zainteresowanych mieszkaniami spadnie do 32%. Przeważająca liczba – aż 85% badanych – chce stać się właścicielem domu wolnostojącego, bardzo mały procent myśli o segmencie (4%) czy bliźniaku (3%). Patrząc na wyniki badań można dojść do wniosku, że coraz większa liczba osób deklaruje chęć zakupu domu. Analizując głębiej raport dowiadujemy się, że istnieją dwie niezależne grupy klientów poszukujących domów. Pierwszą są osoby, których nie stać na mieszkanie o odpowiednio dużym metrażu, dlatego wybierają one dom jako tańszą alternatywę posiadania własnego lokum. Ta grupa dysponuje skromnym budżetem i będzie poszukiwała tanich rozwiązań, decydując się na rejony znacznie oddalone od centrum miasta, gdzie można zakupić stosunkowo tanio działkę i wybudować dom metodą gospodarczą. Drugą grupę stanowią osoby bardziej zamożne, chcące zamienić mieszkanie na dom lub podnieść standard w stosunku do obecnie zamieszkiwanego domu. Ci klienci będą poszukiwać domów jednorodzinnych wolnostojących, dobrze skomunikowanych z centrum miasta. Na rynku pierwotnym możemy znaleźć najwięcej ofert segmentów i bliźniaków. Niestety tylko kilka procent klientów segmentu domów jednorodzinnych poszukuje takiego produktu. W związku z tym produkty deweloperów nie do końca wpisują się w potrzeby i preferencje klientów tego segmentu. Raport pokazuje to dobitnie. W grupie osób zainteresowanych domami tylko 6% deklaruje chęć zakupu nowego domu od dewelopera lub osoby prywatnej, natomiast aż 32% zamierza kupić działkę pod budowę domu lub wybudować dom samodzielnie metodą gospodarczą.

„Z uwagi na brak odpowiedniej oferty na rynku pierwotnym klienci poszukują domów na rynku wtórnym bądź decydują się na zakup działki i samodzielną budowę domu. Przy odpowiednim produkcie, deweloperzy budujący domy mogą z sukcesem wykorzystać potencjał istniejący w tej grupie. Klienci zainteresowani domami w najbliższych trzech latach nie zaspokoją swoich potrzeb, jeśli nie znajdą odpowiedniej oferty”. – mówi Katarzyna Cyprynowska z Nowego Adresu.

Podsumowanie

Raport pokazał dynamicznie zmieniające się potrzeby i preferencje nabywców. Badanie przyniosło wiele interesujących informacji zarówno dla deweloperów, pośredników w obrocie nieruchomościami, jak i banków. Podczas konferencji Polski Rynek Mieszkaniowy 2007, która odbyła się w listopadzie w Hotelu Intercontinental w Warszawie, firma Nowy Adres wraz ze swoim partnerem SMG/KRC zaprezentowała najważniejsze wyniki badań. Ponad 120 profesjonalistów rynku dyskutowało nad scenariuszem na najbliższe lata dla rynku nieruchomości mieszkaniowych. W podsumowaniu znalazły się opinie negatywne i pozytywne o jego perspektywach. W stosunku do deweloperów padło pytanie, czy 80% przedsprzedaży produkcji na najbliższe dwa lata to zły wynik? Powszechna jest opinia o spadku cen i zastoju na rynku. Uczestnicy konferencji natomiast wyrazili opinię, że wracamy do normalnego rynku, gdzie nieruchomości będą się sprzedawały w trakcie budowy i po ich wybudowaniu. Raport potwierdza opinię, że obecna korekta dotyczy przede wszystkim wysokości cen i ich akceptacji przez kupujących, nie dotyczy natomiast realnego zapotrzebowania na nieruchomości. Nadal jest ono na bardzo wysokim poziomie. Sukces odniosą te firmy, które umiejętnie wykorzystają duży potencjał i będą w stanie dostosować się do nowych realiów.

Patronem medialnym raportu i konferencji są Gazeta Dziennik oraz miesięcznik RNW. Patronat honorowy objęło Polskie Stowarzyszenie Budowniczych Domów.

Raport „Polski Rynek Mieszkaniowy 2007. Popyt i preferencje nabywców” został opracowany przez firmę Nowy Adres Sp. z o.o. (dawniej The Report Sp. z o.o.) przy współpracy z cenionym instytutem badawczym Millward Brown SMG/KRC. Pierwsza część badania dotycząca potencjału rynku mieszkaniowego w 5 aglomeracjach Polski: krakowskiej, poznańskiej, trójmiejskiej, warszawskiej i wrocławskiej została przeprowadzona metodą CATI( wywiady telefoniczne) na próbie N=1500 respondentów. Druga część raportu dotyczy szczegółowych preferencji nabywców na rynku mieszkaniowym i została przeprowadzona na próbie N=1500 metodą PAPI ( wywiady w domu respondenta). Raport dostępny jest w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i hiszpańskiej. Dostępna jest wersja drukowana (pierwsza część ponad 140 stron, druga część ponad 180 stron) oraz wersja na CD z danymi źródłowymi oraz programem Soft Report.

2008-01-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców