Na sprzedaż produktów w e-sklepie wpływa formatowanie opisów – to fakt z którym intuicyjnie zgodzi się każdy. Serwis OpisyProduktow.pl zmierzył w jaki sposób dobrze sformatowane opisy stymulują sprzedaż, wpływają na wizerunek marki, a także spotykają się z uznaniem kupujących.
Postanowiliśmy sprawdzić jaki wpływ ma formatowanie opisów na chęć zakupu produktów, zapamiętywalność informacji o produktach, a także na ich wiarygodność, wystarczalność dla e-shopperów oraz ciekawość – mówi Wojciech Mocarski – dyrektor zarządzający serwisem OpisyProduktow.pl.
Na potrzeby badania zaprezentowano cztery nieznane polskim konsumentom, zagraniczne produkty z branży FMCG oraz przygotowano do nich opisy – dla każdego po cztery:
-
opis w którym pogrubiono kluczowe informacje
-
opis w którym wypunktowano kluczowe informacje
-
opis „ciągły” używający kwiecistego języka
-
opis krótki
Na tej podstawie dokonano przeszło 100 symulacji sytuacji w których klienci podejmowali decyzję o zakupie danego produktu.
Bolduj lub punktuj istotne informacje w opisie produktu
Badanie jednoznacznie udowadnia, że kompletny, dobrze przygotowany opis, który efektywnie informuje kupującego o cechach produktu ma silny wpływ na podejmowanie przez niego pozytywnej decyzji zakupowej. Im więcej klient zrozumie z opisu, tym jest bardziej prawdopodobne, że kupi produkt – nawet o 50% częściej. Klienci, którzy zdecydowanie kupiliby dany produkt zapamiętali z opisu aż 75% istotnych informacji o produkcie, podczas gdy pozostali, którzy byli zdecydowanie przeciwni zakupowi – mieli najmniejszą wiedzę – tylko 32%.
Jak poprawić zapamiętywalność cech? Wytłuszczenia i wypunktowania.
Zarówno opisy z pogrubionymi cechami produktu, jak i te z wypunktowanymi okazały się równie efektywne. „Nie wspomagana zapamiętywalność” cech produktu oscyluje dla obu w okolicach 48-51%, natomiast wspomagana jest na poziomie 63-64%. W obu przypadkach opis „kwiecisty” był zdecydowanie mniej efektywny – odpowiednio na poziomie 38% i 55%.
Podobne różnice widoczne są, gdy analizujemy jaki procent respondentów nie zapamiętał jakiejkolwiek cechy produktu: zaledwie 13% respondentów czytających opisy zawierające pogrubienia i wypunktowania nie zapamiętało żadnej cechy danego produktu, podczas, gdy przy opisie „kwiecistym”, pisanym ciągłym tekstem wskaźnik ten to już 21%.
– Zwróćmy uwagę, że zapamiętywanie informacji o produkcie nie tylko stymuluje sprzedaż, jest to też ważne narzędzie dla marketingowców w budowaniu spójnego i wyrazistego wizerunku marki, a to z kolei buduje lojalność – podkreśla Wojciech Mocarski.
Wiarygodność opisu
Wiarygodność opisu ma wpływ nie tylko na decyzje zakupowe, ale również na wizerunek e-sklepu. Zdecydowanie najbardziej wiarygodnymi opisami, według badanych internautów, są te zawierające wypunktowane cechy produktu – tak uważa aż 58% ankietowanych. Ku sporemu zaskoczeniu wszystkie pozostałe formy (w tym krótka) są bardzo zbliżone do siebie i ich wiarygodność kształtuje się tylko na poziomie 38-42%.
Wystarczalność opisu
Na pytanie „Czy informacje zawarte w opisie są Pani/Pana zdaniem wystarczające?” najwięcej odpowiedzi „tak” i „zdecydowanie tak” zebrały opisy zawierające wyboldowania – 65%. Opisy zawierające wypunktowania oraz opisy „kwieciste” uzyskały podobną ilość takich odpowiedzi odpowiednio 46% i 50%.
Ciekawość opisu
Podobnie – opisy z wypunktowaniami okazały się najbardziej interesujące, osiągając 50% wskazań („zdecydowanie tak” oraz „tak”). Z kolei najmniej interesujące okazały się – zgodnie z oczekiwaniami – opisy krótkie, uzyskując zaledwie 31% wskazań.
– Przedstawione badanie jest pierwszym z serii – zapewnia Mocarski i dodaje – Pracujemy już nad kolejnym, równie ciekawym, dotykającym tematu prezentowania produktów w sklepach internetowych.
Źródło: Bankier.pl