„Chcieliśmy dowiedzieć się, jaką wiedzę mają Polacy na temat planowania domowych budżetów i jakie są ich zwyczaje związane z podejmowaniem codziennych decyzji finansowych. Ułatwi nam to dopasowanie działań edukacyjnych w tym zakresie do faktycznych potrzeb społeczeństwa. Chcemy pomagać w kształtowaniu dojrzałego i odpowiedzialnego podejścia do finansów wśród polskich rodzin.” – komentuje dr Ewa Lisowska, Ekspert portalu Domowe Finanse.
Portal Domowe Finanse (www.domowefinanse.pl) w prostej formie prezentuje informacje i narzędzia pomagające efektywnie zarządzać osobistymi finansami.
Badanie TNS OBOP „Planowanie budżetów domowych oraz podejmowanie ważnych decyzji finansowych” zostało przeprowadzone w październiku 2006 r. metodą CATI na celowej próbie składającej się z 1000 osób – głów gospodarstw domowych liczących przynajmniej dwie osoby. Celem badania była identyfikacja postaw, opinii i zachowań Polaków w zakresie planowania budżetów domowych i podejmowania ważnych decyzji finansowych.
Wyniki badania dowodzą, że Polacy raczej nie planują domowych wydatków – zarówno tych krótko-, jak i długookresowych. Brakuje nam samodyscypliny, systematyczności i strategicznego podejścia do zarządzania domowym budżetem. Mamy skłonność do wydawania nawet znaczących kwot w sposób nieprzemyślany i spontaniczny.
„Badanie pokazało, że rodziny nie przywiązują dużej wagi do regularnego planowania wydatków
z odpowiednim wyprzedzeniem. Po 17 latach transformacji polskie społeczeństwo nie wykazuje jeszcze wystarczającej dojrzałości w zarządzaniu własnymi finansami.” – komentuje dr Bohdan Wyżnikiewicz, Wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. „Sytuację taką można wytłumaczyć brakiem dostatecznej wiedzy ekonomicznej oraz brakiem kształtowania przez pokolenia wzorców racjonalnych zachowań w zakresie zarządzania finansami”.
Badanie pokazuje, że niespełna 25% badanych dokonuje regularnego, comiesięcznego planowania domowego budżetu. Rocznych planów budżetowych w ogóle nie robi 60% badanych, a 53% rzadko lub nigdy nie planuje z wyprzedzeniem poważniejszych wydatków.
Większe wydatki w polskich rodzinach są najczęściej finansowane z posiadanych oszczędności (42%), poprzez zakupy na raty (29%) i kredyt konsumpcyjny (28%). Prawie połowa badanych deklarowała brak jakichkolwiek oszczędności.
Największe znaczenie przy podejmowaniu decyzji finansowych w polskich rodzinach ma opinia współmałżonka, rodziny i znajomych, pracownika banku, uczestników forów dyskusyjnych oraz mediów. Wyniki badania wskazały również na brak nawyku korzystania z profesjonalnej pomocy przy podejmowaniu decyzji finansowych.
Stąd pomysł udostępnienia praktycznych, prostych narzędzi i porad dotyczących planowania domowego budżetu na portalu www.domowefinanse.pl.
„Myślę, że Polki i Polacy chętnie podeszliby bardziej odpowiedzialnie do planowania swoich finansów, gdyby mieli możliwość zdobycia wiedzy i uzyskania wiarygodnych porad w tej dziedzinie. Może im w tym pomóc między innymi portal Domowe Finanse.” – wyjaśnia Lisowska.
Portal Domowe Finanse (www.domowefinanse.pl) został stworzony z inicjatywy GE Money Banku, który wspiera akcje edukacyjne dotyczące świadomości ekonomicznej oraz efektywnego zarządzania osobistymi finansami.
„Stworzyliśmy ten portal, bo zależy nam na jak najlepszym edukowaniu Polaków w zakresie wiedzy finansowej przydatnej w codziennym życiu i pomocnej w podejmowaniu świadomych i odpowiedzialnych decyzji na co dzień.” – wyjaśnia Aleksandra Kwiatkowska, rzecznik prasowy GE Money Banku. „Praktyczne narzędzia dostępne w Domowych Finansach, a także porady Eksperta, mogą być bardzo pomocne w planowaniu finansów osobistych każdego z nas.” – dodaje.
Portal w prostej formie prezentuje obiektywne informacje i narzędzia pomagające efektywnie zarządzać osobistymi finansami. Ideą przewodnią portalu jest edukacja, pokazywanie zasad rządzących finansami bez wskazywania na konkretne produkty czy usługi finansowe.
komentarz. dr B. Wyżnikiewicz
Wyniki badania "Budżety domowe Polaków"
informacje dodatkowe
prezentacja wyniki badania Budżety Domowe Polaków