PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeElektryk czy spalinowy – co się bardziej opłaca?

Elektryk czy spalinowy – co się bardziej opłaca?

Informacje 25.07.2024 (21:03) informacja prasowa

Wynajem długoterminowy auta elektrycznego jest w większości wypadków droższy od zbliżonego samochodu z tradycyjnym napędem – wynika z analizy Carsmile. Pod uwagę wzięto 12 par „elektryk-spalinowy” należących do tych samych marek. Wyjątkiem jest Tesla, którą sparowano z Audi. Miesięczny abonament na auto elektryczne okazał się średnio o 274 zł netto droższy. Powodem takiej sytuacji jest m.in. polityka cenowa i rabatowa koncernów, brak presji na sprzedaż aut elektrycznych, a także rewizja tzw. wartości rezydualnej.

Carsmile, platforma za pośrednictwem której można kupić lub wynająć samochód, regularnie porównuje koszty użytkowania aut elektrycznych oraz zbliżonych do nich modeli z tradycyjnym napędem.

Radykalna zmiana

– W marcu 2022 roku przeciętny koszt użytkowania elektryka, mierzony ratą wynajmu, był nieznacznie niższy od kosztu użytkowania porównywalnego samochodu z napędem tradycyjnym pomimo faktu, że cena katalogowa auta elektrycznego była wówczas średnio o niemal połowę wyższa od jego spalinowego odpowiednika  – przypomina Michał Knitter, współzałożyciel platformy Carsmile należącej do Grupy OLX. –- Jeszcze w 2022 roku branża motoryzacyjna, w tym również tradycyjne koncerny, walczyła o dobry wynik sprzedaży tych, kusząc klientów m.in. atrakcyjnymi rabatami – dodaje.

Niższa rata wynajmu pojazdów elektrycznych w stosunku do ich spalinowych odpowiedników była też efektem dotacji z programu „Mój elektryk”, która w 2022 r. więcej „ważyła” w cenie pojazdu niż ma to miejsce obecnie. Sprzedaż elektryków wspierały też firmy finansujące, które jeszcze dwa lata temu optymistycznie szacowały przyszłą wartość pojazdów zeroemisyjnych.

Brak presji

Dziś relacja pomiędzy samochodami elektrycznymi a ich spalinowymi odpowiednikami kształtuje się zupełnie inaczej. – Elektryki nie tylko nie mają już przewagi w postaci niższej raty wynajmu, ale też nie widać, aby tradycyjnej branży motoryzacyjnej zależało na dobrych wynikach sprzedaży aut zeroemisyjnych. Dwa-trzy lata temu taka presja była odczuwalna na rynku, a obecnie jej nie ma i to pomimo faktu, że rok 2035 przybliża się, a nie oddala – zauważa Michał Knitter.

Jego zdaniem, sytuacja ta ma swoje podłoże w polityce globalnej. Chodzi z jednej strony o lobbing na rzecz odroczenia terminu zakończenia rejestracji nowych aut spalinowych, a co za tym idzie, ich produkcji w UE, a z drugiej – o starcie z tanimi elektrykami z Chin, które postrzegane są przez producentów z USA i Europy jako nieuczciwa konkurencja. O ile jednak Stany Zjednoczone zdecydowanie nie chcą u siebie tanich chińskich elektryków (administracja Joe Bidena zdecydowała o nałożeniu na nie 100-proc. ceł), o tyle Europa nie ma jasnej wizji, jak chce się przed tą konkurencją chronić.

Europa w rozkroku

W UE od 5 lipca obowiązują tymczasowe cła na elektryki sprowadzane z Chin, a wysokość taryf celnych zależy od tego czy producenci współpracowali z Komisją Europejską w śledztwie dotyczącym subsydiowania produkcji przez władze z Pekinu. Problem jednak w tym, że dla marek europejskich (podobnie, jak dla amerykańskiej Tesli) cła są bronią obosieczną. W Chinach produkowane są bowiem niektóre modele BMW (iX3 oraz elektryczne MINI) i Volkswagena, Dacia Spring, Volvo EX30 czy Tesla Model 3. Co więcej, komponenty do produkcji samochodów montowanych w Europie też są masowo importowane z Państwa Środka. Poza tym, kraj ten jest dla BMW drugim rynkiem po Europie, na którym zrealizowano niemal jedną trzecią globalnej sprzedaży samochodów tej marki w I kwartale br. Według portalu CarNewsChina, powołującego się na dane Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych, w 2023 r. Volkswagen sprzedał w Państwie Środka 2,2 mln aut (drugie miejsce po chińskim BYD), a BMW i Audi po ok. 700 tysięcy.

Tymczasem, zdaniem firmy analitycznej Rhodium Group, aby rynek europejski przestał był atrakcyjny dla takich producentów, jak BYD, konieczne byłoby nałożenie ceł sięgających 40-50%. W opinii tego ośrodka, Unia Europejska zdecyduje się ostatecznie nałożyć cła na import aut elektrycznych z Państwa Środka na poziomie ok. 15-30%. Maksymalna stawka obowiązująca tymczasowo w UE wynosi 37,6%.

Zbadano 12 par aut

Jak dziś kształtują się proporcje pomiędzy ratą wynajmu auta elektrycznego i  samochodu z napędem spalinowym? Aby odpowiedzieć na to pytanie analitycy Carsmile stworzyli 12 par „elektryk-auto z tradycyjnym napędem”. Wybrano samochody o możliwie zbliżonych wersjach, jakie są obecnie dostępne na platformie Carsmile. Stworzenie takich duetów jest oczywiście bardzo trudne ze względu na różnice w wyposażeniu, na przykład brak automatycznej skrzyni biegów w dwóch objętych analizą modelach aut spalinowych (Fiat 500 oraz Jeep Avenger). Większość elektryków uwzględnionych w zestawieniu sparowano z ich spalinowymi bliźniakami, tj. tymi samymi modelami dostępnymi również w wersji z tradycyjnym napędem. Dotyczy to: Fiata 500 (przy czym spalinowa wersja tego auta jest obecnie na wyczerpaniu w salonach samochodowych; będzie nowy model) Opla Mokki, Hundaia Kona, Jeepa Avengera, BMW X1 i Volvo XC40, a także Porsche Macan. Pozostałe albo sparowano z możliwie bliskimi odpowiednikami w ramach tej samej marki, np. Mazdę MX-30 z Mazdą CX-30, a Mercedesa EQA z Mercedesem GLA lub jak w przypadku Tesli, z wytypowanemu modelami Audi (model 3 z A4 oraz model Y z Q5 z silnikiem diesla). Volvo XC40 dodatkowo sparowano z modelem EX30, którego zakup wypada korzystniej od XC40 Recharge.

Koszty użytkowania, nie tylko zakupu

W zestawieniu uwzględniono raty wynajmu poszczególnych modeli aut na 3 lata, bez wkładu własnego, w opcji „full”, tj. z ubezpieczeniem, serwisowaniem, oponami oraz assisatnce. Na końcowe konkluzje miały zatem wpływ: ceny katalogowe poszczególnych modeli, aktualne rabaty, ceny usług dodatkowych, a także tempo w jakim auta te tracą na wartości. Dziesięć z 12 pojazdów elektrycznych zmieściło się w limicie cenowym umożliwiającym skorzystanie z dotacji. Wyjątkiem są BMW iX1 oraz Porsche Macan. W raporcie nie uwzględniono natomiast kosztów ładowania/tankowania (to temat na odrębną analizę), a także opłat za parkowanie. Nie uwzględniono także pozaekonomicznych aspektów związanych z użytkowaniem aut z elektrycznym lub tradycyjnym napędem, takich, jak: przyspieszenie, wygoda czy przyjemność z jazdy.

Jakie wnioski płyną z symulacji Carsmile? Abonament na elektryka jest średnio o 274 zł netto droższy, co oznacza różnicę na poziomie 9% w stosunku do spalinowego bliźniaka, przy średniej cenie katalogowej auta elektrycznego wyższej o 16%. Największą różnicę w racie odnotowano w przypadku pary BMW iX1 i jego spalinowy bliźniak. Model z napędem elektrycznym okazał się o 644 zł droższy, na co wpływ ma m.in. brak dotacji.

Są wyjątki od reguły

W zestawieniu Carsmile znalazły się dwie pary, w których to elektryk okazał się autem tańszym w wynajmie. Są to: Hyundai Kona Electric i Kona, a także Volvo EX30 i XC40. W tym drugim przypadku warto jednak podkreślić, że w naturalnej parze, tj. XC40 i XC40 Recharge elektryk jest modelem droższym. Niestety przewagę cenową w wynajmie straciła też Tesla, która zarówno w parze Model 3 – Audi A4, jak i w parze Model Y – Audi Q5 wypada drożej od samochodu spalinowego.– Jeszcze kilka miesięcy temu oferta wynajmu Tesli była korzystniejsza, jednak po ostatniej aktualizacji tzw. wartości rezydualnej, która odzwierciedla oczekiwania finansującego co do wartości auta za 3 lata, atrakcyjniejsze cenowo stało się Audi – zauważa Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile.

Kto walczy o klienta?

– Na rynku nie ma obecnie sytuacji, którą można byłoby określić walką o klienta rozważającego zakup auta elektrycznego. Polityka rabatowa importerów oraz dilerów nie premiuje obecnie napędu elektrycznego, oczywiście mówimy tu o pewnej ogólnej tendencji rynkowej, od której zdarzają się wyjątki. Odnoszę wrażenie, że sprzedawcom jest zupełnie obojętne, czy sprzedadzą elektryka, benzynę czy diesla. Liczą się sztuki. Patrząc na cenniki samochodów elektrycznych trudno się dziwić, że ich sprzedaż rośnie w Polsce wolniej niż można było oczekiwać jeszcze 2 lata temu – podsumowuje Michał Knitter z Carsmile. Średni rabat na elektryki ujęte w zestawieniu Carsmile wynosi obecnie 6%, a na auta spalinowe – 12%. Zdaniem Michała Knittera, przewaga cenowa samochodów z tradycyjnym napędem wynika nie tylko z polityki cenowej/rabatowej marek motoryzacyjnych, ale też jest efektem pogorszenia warunków finansowania pojazdów z napędem elektrycznym (powód: szybsza utraty wartości niż wcześniej szacowano).

Mimo tych niekorzystnych okoliczności, czerwiec przyniósł rekordową liczbę rejestracji nowych aut elektrycznych w Polsce. Zarejestrowano wówczas 2 280 tego typu pojazdów, aż o 60% więcej niż w maju. Jedną z przyczyn skoku w statystykach był opóźniony transport Tesli Model 3 i presja na zarejestrowanie wszystkich aut tego modelu do końca czerwca ze względu na kończący się okres rozliczeniowy.

Katarzyna Siwek, Carsmile.pl

analizy 2024-07-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców