PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Who is who
  • Wydarzenia
  • Praca
  • Forum
  • Alert
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościFinansowanie stadionów w Europie i na świecie – wnioski z raportu

Finansowanie stadionów w Europie i na świecie – wnioski z raportu

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Wiadomości 05.11.2012 (13:47)

Polskie obiekty sportowe nie mogą dorównać zagranicznym ze względu na sytuację makroekonomiczną wynika z raportu Finansowanie stadionów w Europie i na świecie przygotowanego przez Grupę Trinity S.A. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski.

W Europie spotyka się kilka rodzajów struktur właścicielskich stadionów piłkarskich. Zazwyczaj stadiony należą bezpośrednio do poszczególnych klubów piłkarskich lub miast, zdarzają się jednak wyjątki, jak np. równoczesna przynależność do więcej niż jednej drużyny, konsorcjum złożone z miast i drużyn lub organizacje non-profit.

– Według danych uzyskanych w raporcie możliwości osiągania przychodów ze stadionów piłkarskich w Polsce są ze względów ekonomicznych ograniczone w stosunku do innych krajów europejskich tłumaczy Marek Gąd, analityk inwestycyjny Grupy Trinity S.A. – Dochodowość europejskich stadionów często mierzona jest pod kątem korzyści generowanych dla drużyny, której jest domem.


W Polsce największy udział w przychodach klubów Ekstraklasy w sezonie 2011/12 posiadały wpływy ze sponsoringu i reklamy. Łączne przychody z tego tytułu wyniosły 156 mln PLN, co stanowiło 35% przychodów ogółem. Drugi najwyższy udział posiadały wpływy ze sprzedaży praw do transmisji meczu(101 mln PLN, 23% – średnia oglądalność meczu w telewizji Canal+ wyniosła 100 tys. osób). Wpływy ze sprzedaży biletów stanowiły dopiero czwarte największe źródło, odpowiadając za 15% wszystkich przychodów (67 mln PLN).

Coraz bardziej popularnym zabiegiem marketingowym wykorzystywanym w Europie, który przynosi korzyści obu stronom takiej umowy, jest sprzedaż naming rights, czyli prawa do nazwania własności stadionu.

[mln PLN]

%

Sprzedaż biletów

67

15%

Sponsoring

156

35%

Transfery

45

10%

Transmisje

101

23%

Działalność handlowa i inne

74

17%

Razem

443

Struktura przychodów klubów Ekstraklasy w sezonie 2011/12

Źródło: Ernst & Young

Oprócz sponsoringu tytularnego zarządcy stadionów często oferują inne kategorie sponsorskie, jak miano wyłącznych dostawców produktów lub usług. Sponsoringiem stadionów zajmują się głownie wielkie firmy o dużych budżetach. Są to branże ubezpieczeniowe, energetyczne, lotnicze czy odzieżowe.

W Polsce rynek związany z zakupem praw do nazw obiektów sportowych znajduje się
w początkowej fazie rozwoju. Według danych z czerwca 2012 roku, w Polsce zawarto osiem dużych umów sprzedaży nazw obiektów sportowych.

Pierwszym klubem piłkarskim w Polsce, który sprzedał prawa do nazwy stadionu, było Zagłębie Lubin. Obiekt ten od lutego 2009 r. do br. nosił nazwę Dialog Arena. Właścicielem Telefonii Dialog w momencie podpisania umowy było KGHM Polska Miedź SA, a więc firma, która jest także właścicielem piłkarskiego klubu. Sponsor zasilał kasę klubu kwotą 2 mln PLN rocznie za prawo do nazwy obiektu. Kolejnym stadionem, który sprzedał prawa do nazwy jest Pepsi Arena, na którym swoje mecze rozgrywa stołeczna Legia Warszawa. Trzyletnia umowa opiewa na łączną kwotę 18 mln PLN. Stadion piłkarski sponsoruje również Polska Grupa Energetyczna. Od stycznia 2010 roku do końca 2014 roku obiekt w Gdańsku, który wybudowany został na Euro 2012, nosi nazwę PGE Arena Gdańsk. PGE za umowę zapłaci łącznie 35 mln PLN i jest to dotychczas najwyższa kwota w polskiej branży naming rights.

– Istotnym zagadnieniem w strukturze finansowania jest organizacja imprez. W odróżnieniu od Polski, w przypadku większości stadionów zagranicznych sytuacja, w której operator obiektu jest jednym z głównych organizatorów eventów, ponoszącym w pełni ryzyko finansowego niepowodzenia danej imprezy jest rzadko spotykana stwierdza Marek Gąd z Grupy Trinity S.A.

Zagraniczni operatorzy preferują ograniczenie swojego udziału w organizacji do odpłatnego udostępniania powierzchni stadionu, stosując przy tym najczęściej model stałej kwoty doliczanej do ponoszonych kosztów bezpośrednio związanych z danym eventem, jak energia elektryczna i ogrzewanie. W ten sposób operator realizuje stały zysk, niezależny od frekwencji odbywającej się imprezy, a ryzyko finansowe jest w całości ponoszone przez organizatora.

Kluczowe jest jednak, aby obiekt był postrzegany przez kręgi biznesowe jako atrakcyjne miejsce na organizację różnego rodzaju eventów, od niewielkich spotkań po wielotysięczne imprezy masowe. Przyciągnięcie dużych kontrahentów wiąże się zatem nierozłącznie
z długoterminowym ponoszeniem znacznych kosztów marketingowych związanych
z tworzeniem pozytywnego wizerunku stadionu.

Zależność taka widoczna jest choćby w przypadku Amsterdam ArenA, który pomimo znacznie lepszych wartości wskaźników makroekonomicznych (104,9 mld EUR (39,5 tys. EUR na jednego mieszkańca) PKB regionu Noord-Holland, na terenie którego znajduje się Amsterdam, wobec 25,5 mld EUR (8,9 tys. EUR na jednego mieszkańca) PKB wypracowanego przez woj. Dolnośląskie) i poziomu zainteresowania piłką nożną (średnia frekwencja na meczach Eredivisie na poziomie 19,6 tys. wobec 5,2 tys. na meczach Ekstraklasy w sezonie 2009/10), przez pierwsze cztery lata działalności nie osiągnęła dodatniego wyniku finansowego. Strata w pierwszym roku po oddaniu to użytku wyniosła 4,5 mln EUR wobec przychodów na poziomie 16,5 mln EUR. W kolejnych latach strata stopniowo malała, lecz nawet w okresie 1999/2000, pomimo goszczenia rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, stadion odnotował ujemny wynik finansowy na poziomie 83 tys. EUR. Dopiero w kolejnym roku, dzięki zwiększonej rozpoznawalności marki obiektu przekładającej się na 40-proc. wzrost udziału sprzedaży lóż i miejsc biznesowych w strukturze przychodów obiektu, został odnotowany zysk na poziomie 34 tys. EUR, który od tamtego czasu sukcesywnie rośnie.

O Raporcie:

Raport Finansowanie stadionów w Polsce i na świecie został opracowany na podstawie sprawozdań finansowych właścicieli oraz operatorów wybranych stadionów piłkarskich w Polsce, Europie i Ameryce Północnej. Zawarte prognozy zostały stworzone przez zespół analityków inwestycyjnych Grupy Trinity S.A. odpowiedzialnych za projekt.

Grupa Trinity S.A.

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
2012-11-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

0 UOKiK nałożył 450 tys. zł karty na youtubera, który naganiał na systemy typu piramida
20.01.2021 (10:12) – informacja prasowa

UOKiK nałożył 450 tys. zł karty na youtubera, który naganiał na systemy typu piramida

Niemal maksymalną karę za każdą z trzech stwierdzonych praktyk - łącznie blisko 450 tys. zł – nałożył Prezes UOKiK …

0 Przedsiębiorcy to już konsumenci. Co to oznacza dla kupujących “na firmę” i dla sprzedawców?
20.01.2021 (10:05) – informacja prasowa

Przedsiębiorcy to już konsumenci. Co to oznacza dla kupujących “na firmę” i dla sprzedawców?

Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy w prawie konsumenckim oraz Kodeksie Cywilnym. Są bardziej przyjazne dla …

0 Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii. Najchętniej płacimy szybkimi przelewami i Blikiem
20.01.2021 (07:03) – informacja prasowa

Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii. Najchętniej płacimy szybkimi przelewami i Blikiem

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia w sklepach stacjonarnych, takie jak konieczność noszenia …

0 Startuje pierwsza edycja programu Złote Szkoły NBP
20.01.2021 (06:58) – informacja prasowa

Startuje pierwsza edycja programu Złote Szkoły NBP

18 stycznia 2021 r. wystartowała pierwsza edycja ogólnopolskiego programu Złote Szkoły NBP, który popularyzuje …

0 Aż 67% Polaków uważa, że emerytura nie wystarczy im, aby przeżyć. Prawie 20% nie ma planu, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo na starość. Wyniki badania
20.01.2021 (06:56) – informacja prasowa

Aż 67% Polaków uważa, że emerytura nie wystarczy im, aby przeżyć. Prawie 20% nie ma planu, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo na starość. Wyniki badania

Aż 67% Polaków uważa, że ich emerytura nie wystarczy im na przeżycie nawet na minimalnym poziomie. Również 2/3 …

0 PKO TFI we współpracy z PKO BP uruchomiło fundusz PKO Energii Odnawialnej
20.01.2021 (06:54) – informacja prasowa

PKO TFI we współpracy z PKO BP uruchomiło fundusz PKO Energii Odnawialnej

Celem nowego funduszu jest generowanie długookresowych, stabilnych stóp zwrotu w oparciu o przepływy pieniężne z …

PRNews.pl

Zobacz również

mBank ostrzega przed fałszywymi linkami podczas zakupów internetowych

mBank ostrzega przed fałszywymi linkami podczas zakupów internetowych

Podczas zakupów lub sprzedaży w sieci, nie…

Cyfrowe euro w ciągu 5 lat. Jak mógłby działać nowy pieniądz?

Cyfrowe euro w ciągu 5 lat. Jak mógłby działać nowy pieniądz?

Cyfrowe euro powinno stać się rzeczywistością w…

Gotówki nie przyjmujemy – co trzeci Brytyjczyk spotkał się z odmową

Gotówki nie przyjmujemy – co trzeci Brytyjczyk spotkał się z odmową

34 proc. konsumentów w okresie od początku…

NBP utworzył departament cyberbezpieczeństwa

NBP utworzył departament cyberbezpieczeństwa

Narodowy Bank Polski rozdzielił departament komunikacji oraz…

Alibaba szykuje konkurencję dla paczkomatów Inpostu w Polsce?

Alibaba szykuje konkurencję dla paczkomatów Inpostu w Polsce?

Zaostrza się konkurencja dla paczkomatów InPostu. Po…

Praca

Starszy specjalista ds. PR

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Slavekk:

A jak zakładasz rachunek w banku to też im dowodu nie pokażesz? …

śr, 20 sty 2021 (06:52) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

GnD:

No tak, bo przecież bez dowodu nagle Polak obraca milionami, ale już z …

wt, 19 sty 2021 (23:35) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

assadf:

Revolut ma przed sobą wiele tego typu trudności, bo CEO nie uznaje, że …

wt, 19 sty 2021 (18:47) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

xxx:

skanu dowodu nie prześlę dziekuję …

wt, 19 sty 2021 (16:03) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

xxx:

niestety ale przestałem z nich korzystać po żądaniu skanu dowodu. trochę żałuje ale …

wt, 19 sty 2021 (16:03) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców