„Szkoda życia na hejt” to program edukacyjny Fundacji UNIQA, którego celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z hejtem i cyberprzemocą. W roku szkolnym 2024/2025 odbędzie się trzecia edycja projektu realizowanego w szkołach podstawowych, do którego zakwalifikowało się 50 placówek z całej Polski. Trenerzy programu przeprowadzą w nich warsztaty na temat hejtu oraz spotkania z nauczycielami i społecznością lokalną, a także udostępnią materiały edukacyjne i scenariusze lekcji. Partnerem merytorycznym tegorocznej edycji jest Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa.
– Zdrowie i dobrostan psychiczny jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju młodych ludzi, a hejt często go zaburza. Poprzez edukację wyjaśniamy, jakie są skutki hejtu, jak się czują ofiary takiej przemocy, ale też wskazujemy, jak można zapobiegać temu zjawisku. Organizując konkurs „Młodzi dla młodych” na plakat projektu „Szkoda życia na hejt”, chcemy oddać głos młodym twórcom. Chcemy pokazać, jak problem hejtu wśród dzieci i młodzieży widzą osoby bliskie im pokoleniowo, o podobnej wrażliwości, operujące tym samym kodem kulturowym – wyjaśnia Karolina Rosińska, prezeska Fundacji UNIQA.
Praca konkursowa polega na stworzeniu plakatu skierowanego do uczniów szkół podstawowych (klas 4–8) zawierającego hasło „Szkoda życia na hejt”. Jego autorem może być osoba w wieku od 18 do 26 lat. Na twórcę zwycięskiej pracy czeka nagroda główna w wysokości 5 tys. zł. Jury konkursu przyzna także trzy wyróżnienia z nagrodami po 1 tys. zł.
W jury zasiadają przedstawiciele Fundacji UNIQA i towarzystwa ubezpieczeń UNIQA w Polsce, a także cieszące się uznaniem postaci świata artystycznego: Małgorzata Konieczna, artystka i autorka popularnego konta „Wycinki w termosie”, które w mediach społecznościowych obserwuje ponad 100 tys. osób, Tommy Pieńczak, artysta, ilustrator i art director z wieloletnim doświadczeniem, a także dr hab. Mariusz Wszołek, prof. Uniwersytetu SWPS, komunikolog i teoretyk projektowania.
Prace można przesyłać do 30 września. Ogłoszenie wyników nastąpi do 31 października 2024 roku na stronie konkursu, gdzie dostępny jest także jego regulamin: fundacjauniqa.pl/konkurs.
Źródło: UNIQA Polska