Fundusz Hipoteczny DOM postanowił odwołać się do sądu od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożonej kary w wysokości 43 464 zł zaskarżając do sądu dwa z trzech punktów decyzji.
Prezes UOKiK nie uwzględnił w ogóle faktu rzeczywistej działalności oraz intencji Funduszu. Przypomnieć należy, że w ramach umów zawieranych z Funduszem, senior w zamian za przeniesienie własności lokalu na rzecz Funduszu, nie tracąc dożywotniego prawa do zamieszkiwania w dotychczasowym lokum, zyskuje określone środki pieniężne na realizowanie swoich potrzeb.
Należy podkreślić przy tym, że klienci Funduszu są zawsze, a zwłaszcza na etapie przedkontraktowym, rzetelnie informowani o okolicznościach i warunkach zawarcia umowy. W szczególności o wysokości i warunkach wypłaty należnego im świadczenia. Zawarcie każdej z umów poprzedzone jest negocjacjami co do warunków umowy i wysokości świadczenia przysługującemu seniorowi, także w zakresie czynszu. Na tej podstawie seniorzy mają możliwość wyrażenia w pełni świadomej zgody (lub jej braku) na zawarcie ewentualnej umowy. – Spółka zawsze dokłada najwyższej staranności i wagi do tego, aby każdy klient uzyskał pełną świadomość prawną co do przedmiotu i konsekwencji prawnych związanych z umową, którą planuje zawrzeć – mówi Robert Majkowski prezes Funduszu Hipotecznego DOM S.A.
Prezes UOKiK zakwestionował informację na stronie Funduszu, że „dodatkowo po podpisaniu umowy Fundusz będzie opłacał za swojego Klienta czynsz”. Uznano, że senior może odnieść wrażenie, że opłacanie czynszu przez Fundusz jest świadczeniem „dodatkowym”, podczas gdy jest on wypłacany ze środków konsumenta poprzez pomniejszenie wysokości świadczenia przyznanego konsumentowi. Wbrew jednak stanowisku Prezesa UOKiK informacje podawane przez Fundusz są prawdziwe oraz rzetelne i nie naruszają dobrych obyczajów, nie wpływając na decyzję seniora dotyczącą podjęcia rozmów z Funduszem, czy ostatecznie podpisania umowy z nim. Fundusz bowiem w wyniku umowy zawartej z klientem przejmuje na siebie w całości obowiązek regulowania czynszu. Ponosi też ryzyko i ciężar wszystkich podwyżek czynszu, które są często wysokie i zawsze uciążliwe dla starszych osób, mogąc powodować zachwianie budżetu seniorów. Spółka więc faktycznie reguluje czynsz za seniora. To świadczenie jest wyodrębnione w ramach pozostałych świadczeń (wypłaty kierowanej docelowo na konto Seniora, świadczenia jednorazowego) i gwarantuje bezpieczeństwo ekonomiczne seniorowi, który nie musi „przejmować” się podwyżkami i uiszczaniem tych opłat.
W wyniku kolejnego postępowania wszczętego przez Prezesa UOKiK we wrześniu 2013 r. Fundusz Hipoteczny DOM złożył zobowiązanie do niestosowania zakwestionowanego przez prezesa UOKiK zapisu o treści: „Przyjęcie osoby trzeciej na mieszkanie wymaga każdorazowo zgody Funduszu wyrażonej w formie pisemnej, pod rygorem nieważności”.
Spółka zobowiązała się także do wysłania do wszystkich Klientów, z którymi zawarła obowiązujące nadal umowy, propozycji ich aneksowania, poprzez usunięcie tego zapisu. Co istotne zapis ten Spółka wykreśliła ze wszystkich stosowanych przez nią propozycji umów z własnej inicjatywy z końcem marca 2013 roku.
