PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyGdzie poskarżyć się na bank?

Gdzie poskarżyć się na bank?

Analizy 15.03.2011 (07:35)

W sporze z instytucją finansową konsument jest i zawsze będzie słabszą stroną. Na naszą niekorzyść działa gorszy dostęp do informacji, usług prawnych i finansowych zasobów.

Pozasądowe formy rozstrzygania sporów stworzono z myślą o złagodzeniu tej nierównowagi sił. Za ich wykorzystaniem przemawiają łatwe procedury, niskie koszty i dostępność.

Niesłusznie pobrana bankowa opłata, problemy z wypłatą kredytu, niezrealizowane zlecenie płatnicze – najczęstsze bolączki klientów instytucji finansowych nie zmieniają się od lat. Czasem wystarczy złożenie reklamacji, a gdy bank przychylą się do naszych żądań o sprawie można zapomnieć. Nie zawsze jednak na reklamacji spór się kończy. Sprawiedliwości można szukać przed sądem, tam jednak należy liczyć się z długim oczekiwaniem, sporymi kosztami i… starciem z dobrze opłacanymi prawnikami pozwanego.

W czym pomoże Arbiter Bankowy?

Bankowy Arbitraż Konsumencki to jedna z części systemu instytucji umożliwiających polubowne rozpatrywanie sporów. Arbiter zajmuje się wyłącznie sprawami dotyczącymi nienależycie wykonanych usług świadczonych przez banki konsumentom, czyli osobom które korzystają z produktów bankowych jako osoby fizyczne (nie jako przedsiębiorcy). Spór, który ma trafić przed arbitra powinien spełnić następujące warunki:

  • Wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 8 000 zł. Przykładowo: niesłusznie naliczona opłata za opóźnienie w spłacie karty kredytowej wyniosła 35 zł, a dług na karcie wynosi 10 000 zł. Przedmiotem sporu jest opłata, a więc mieści się ona w podanych granicach.
  • Klient wyczerpał postępowanie reklamacyjne. Do wniosku będziemy musieli załączyć dowód, że złożyliśmy reklamację i że została ona rozpatrzona negatywnie. Brak odpowiedzi banku na reklamację w terminie 30 dni jest wystarczający by spełnić ten warunek.
  • Przedmiot sporu nie może dotyczyć spraw związanych ze zobowiązaniami Skarbu Państwa, czyli m.in. książeczek mieszkaniowych i kredytów z dopłatami.

Rozstrzygnięcie w 14 dni

Pierwszym krokiem w postępowaniu przed Arbitrem Bankowym jest złożenie wniosku. Powinien on zawierać informacje o stronach sporu (dane nasze i banku), jego istocie i naszych żądaniach (np. zwrot opłaty). Składając wniosek ponosimy opłatę w wysokości 50 zł (lub 20 zł, jeśli wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł).

Poprawnie przygotowany wniosek jest podstawą wszczęcia przez Arbitra postępowania, które polega na przekazaniu sformułowanych przez nas żądań wraz z dokumentami uczestniczącemu w sporze bankowi. Bank musi w ciągu 14 dni odpowiedzieć na pismo – wnosząc o jego oddalenie lub uznając żądania. Jeśli mimo mediacji Arbitra strony nie mogą dojść do zgody, Arbiter wydaje orzeczenie, które jest ostateczne dla banku.

Przegrana banku oznacza, że konsument otrzymuje zwrot poniesionej opłaty. Inne rozstrzygnięcie nie oznacza dla konsumenta zamknięcia drogi do dochodzenia swoich praw. Możemy kontynuować spór na drodze postępowania sądowego.

Szczegółowe informacje i regulamin postępowania przed Arbitrem Bankowym

Klienci SKOK-ów też mają swojego arbitra

Członkowie Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych mogą wykorzystać taki sam mechanizm rozwiązywania sporów, co klienci banków komercyjnych. Zasady działania Spółdzielczego Arbitrażu Konsumenckiego (SAK) działającego przy Stowarzyszeniu Krzewienia Edukacji Finansowej są bliźniaczo podobne do tych, które opisano powyżej. Zarówno wymogi dotyczące rozstrzyganych spraw, jak i wysokość opłaty oraz procedura przedstawiają się tak samo. Zanim zdecydujemy się na złożenie wniosku, należy jednak sprawdzić czy kasa, z której usług korzystamy zobowiązała się do wykonywania orzeczeń SAK.

Szczegółowe informacje i regulamin Spółdzielczego Arbitrażu Konsumenckiego

Mediacje pod okiem KNF

Niezadowoleni klienci banków mogą korzystać także z innej drogi do sprawiedliwości. Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego zajmuje się sprawami, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 500 zł lub kością niezgody są prawa niemajątkowe. Postępowanie mediacyjne opiera się na poszukiwaniu, w obecności mediatora, rozwiązania, które zadowoli obydwie strony sporu. Osoba pełniąca rolę języczka u wagi może zostać wybrana z listy mediatorów opublikowanej przez KNF.

Sprawy rozstrzygane w ten sposób mogą angażować nie tylko banki, ale również zakłady ubezpieczeń, domy maklerskie , TFI i inne podmioty z sektora finansowego. W praktyce jednak, do tej pory, znacząca większość konfliktów znajdujących swój finał w Sądzie Polubownym przy KNF dotyczyła instytucji bankowych.

Opłata za mediację wynosi 250 zł, a na taką formę negocjacji muszą zgodzić się obydwie strony. Jeśli nie dojdzie do zawarcia porozumienia, sprawę rozstrzygnąć może arbiter Sądu Polubownego (ponownie za zgodą zainteresowanych). W sytuacji, gdy wartość sporu przekracza 50 tys. zł, nad problemem pochyla się trzech arbitrów – dwóch wskazanych przez strony i trzeci, superarbiter, wybrany przez pozostałych dwóch.

Konsument, który chce wykorzystać firmowany przez KNF mechanizm, musi uzyskać zgodę instytucji finansowej na rozstrzygnięcie sporu w taki sposób. Można to zrobić samodzielnie lub za pośrednictwem Sekretarza Sądu.

Szczegółowe informacje o Sądzie Polubownym przy KNF

FIN-NET na kłopoty w Europie

Transgraniczne świadczenie usług może doprowadzić do sytuacji, w której klient wchodzi w spór z bankiem czy zakładem ubezpieczeń pochodzącym z drugiego krańca kontynentu. Ze względu na dzielącą dwie strony odległość, bezpośredni kontakt będzie mocno utrudniony, a na te prozaiczne trudności nakładają się jeszcze zróżnicowane systemy prawne i zwyczaje.

Procedury ułatwiające pozasądowe rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami a instytucjami finansowymi istnieją we wszystkich krajach Unii Europejskiej. FIN-NET to sieć łącząca rzeczników konsumentów i mająca na celu ułatwienie pokrzywdzonemu kontaktu z odpowiednim podmiotem rozstrzygającym spory w docelowym kraju. Aby skontaktować się, np. z odpowiednikiem naszego arbitra bankowego w Irlandii możemy:

  • wejść na stronę internetową FIN-NET i samodzielnie odnaleźć informacje dotyczące systemu polubownego rozstrzygania sporów w Irlandii,
  • lub skontaktować się z Arbitrem Bankowym w Polsce i skorzystać z jego pośrednictwa, by uzyskać wyczerpujące informacje o procedurach obowiązujących w Irlandii, jak również przekazać do odpowiedniej instytucji nasz wniosek.

Szczegółowa lista instytucji rozstrzygających spory klient-bank w krajach UE i EEA

Warto reklamować

Zawyżona opłata czy źle naliczone odsetki mogą być wynikiem ludzkiego błędu. Instytucjom finansowym warto patrzeć na ręce, obracają przecież naszymi pieniędzmi. Jeśli bank nie chce przyznać się do pomyłki, nie bójmy się korzystać z możliwości jakie daje nam prawo i walczmy o swoje. Nie z każdą sprawą warto iść do sądu, na szczęście są inne możliwości – szybsze i tańsze.

Michał Kisiel
[email protected]

Źródło: Bankier.pl

banki finanse osobiste michał kisiel reklamacje 2011-03-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki finanse osobiste michał kisiel reklamacje

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców