Badacze z Google’a podzielili się z wynikami swoich ostatnich prac dotyczących zależności pomiędzy SEO a marketingiem w wyszukiwarce. Według Lizzy Van Alstine i Davida Chana pozycjonowanie traci gwałtownie na znaczeniu jeżeli nie jest ono wsparte spójnymi działaniami w obszarze SEM.
Doświadczenie przeprowadzono na 5,3 tysiącach przykładów uporządkowanych następnie w ramach czterech scenariuszy. Dwa pierwsze dotyczyły całkowitego zatrzymania lub mocno ograniczenia skali kampanii reklamowej w wyszukiwarce. Gdy działania SEM są całkowicie wyłączone, to klikalność w konkretną stronę www w Google’u spada o aż 85%. Z kolei w przypadku gdy kampania reklamowa w wyszukiwarce jest znacząco okrojona – zainteresowanie określonym adresem internetowym zmniejsza się o 80%.
Pracownicy Google’a wzięli także pod uwagę sytuacje, w których środki na działania SEM wzrastają: od zera lub prawie od zera. W pierwszym przypadku poziom kliknięć w dany rekord w Google’u wzrasta o 79%. Natomiast w drugim przypadku – występuje zwiększenie ruchu na stronę www o 78%. Jak podkreślają Van Alstine i Chan wyniki tych badań są średnią dla wszystkich branż. W przypadku jednej branży synergia działań SEM i SEO może przekładać się na 20-procentowy wzrost zainteresowania danym adresem internetowym, w przypadku innej – o ponad 100%.
– Istnieje kilka czynników, które miały prawdopodobnie wpływ na takie a nie inne wyniki. Pierwszym z nim jest efekt synergii, w ramach którego użytkownik otrzymuje odpowiednio dopasowane do zapytania informacje zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach. Drugim czynnikiem, wpływającym na wyniki badania, jest ciągłe doskonalenie mechanizmów płatnych reklam AdWords przez Google. Nie ma miesiąca bez nowych rozwiązań, dopasowań czy rodzajów reklam. Cel jest jeden – serwowanie użytkownikom jak najbardziej dopasowanych do zapytania informacji. – wyjaśnia Marcin Kowalik, business development manager firmy Zieltraffic
– Znana jest też wśród marketerów internetowych strategia zajmowania możliwie wszystkich rodzajów wyszukiwania, zarówno organicznego (wideo, mapy, obrazy), jak i płatnego. Nie jest to pierwsze badanie Google pokazujące powiązania w sukcesie odnoszonym przez strony www w powiązaniu z SEO i SEM. Po raz pierwszy jednak różnice są tak duże. – dodaje Kowalik.
Wyniki tych prac są aktualizacją badania “Incremental Clicks Impact of Search Advertising” przeprowadzonego przez zespół Google’a w czerwcu ubiegłego roku.
Źródło: OMG! PR