HSBC jest największym bankiem w Europie i jedną z największych instytucji na świecie. Strategia banku w naszym regionie zakłada stworzenie silnej instytucji, która wyróżni się jakością międzynarodowych produktów i usług. Pragnę podkreślić, że HSBC nie będzie kopiować istniejących modeli istniejących na polskim rynku. Przecież każdą firmę bacznie obserwuje konkurencja. Gdybyśmy chcieli wprowadzić podobne usługi, które sprawdziły się już w naszym kraju, dobrze tu funkcjonują, i tylko na tym poprzestali, w dłuższej perspektywie skazalibyśmy się na porażkę. Strategia HSBC jest oparta na wykorzystaniu naszej międzynarodowej obecności. To daje nam ogromną przewagę konkurencyjną.
Do tej pory HSBC w Polsce koncentrował się na rozwoju bankowości korporacyjnej, bankowości detalicznej (pod marką Beneficial Kredyt) oraz bankowości inwestycyjnej. We wszystkich tych sektorach osiągamy bardzo dobre wyniki. Lista klientów HSBC obejmuje polskie oraz międzynarodowe spółki i grupy kapitałowe.
W najbliższym czasie HSBC Bank Polska będzie rozwijał się przez wzrost organiczny, a nie akwizycję. Filozofia banku skupia się na harmonijnym i konsekwentnym budowaniu wysokiej jakości biznesu, wykorzystując globalny potencjał HSBC.
Media już wielokrotnie zapowiadały wasze wielkie otwarcie. Powoli startujecie z bankowością korporacyjną. Co z bankowością osobistą? Placówki stoją wciąż puste już od pół roku. Jakie są przyczyny, że ten wasz rozruch trwa tyle czasu?
Chciałbym podkreślić, że nie ma mowy o żadnej zwłoce. Oficjalnie nigdy nie podaliśmy żadnego terminu wprowadzania nowych usług dla klientów indywidualnych- a trudno mi komentować spekulacje medialne.
Przez ostatnie lata grupa HSBC skupiała się na rozwoju na innych rynkach – w Azji i Ameryce Południowej. Teraz przyszedł czas na Europę Środkowo- Wschodnią. Będąc globalnym bankiem, naszym priorytetem jest zapewnienie wysokiego poziomu usług, z jakiego słynie HSBC. Rzeczywiście trwają przygotowania do wprowadzenia nowych, unikalnych usług. Nasze oddziały w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu już niedługo otworzą podwoje dla klientów.
HSBC w Polsce to również consumer finance. Jakie macie tutaj plany? Czy marka Beneficial zostanie utrzymana? Czy będziecie budować sieć oddziałów?
Bankowość detaliczna to jedna z naszych głównych linii biznesowych. Udzielamy kredytów gotówkowych w 10 placówkach własnych oraz kredytów ratalnych za pośrednictwem placówek partnerów. W minionym roku nasz portfel kredytów konsumpcyjnych sięgnął prawie 1 mld zł. Do tej pory działaliśmy w tym sektorze pod marką Beneficial Kredyt, niedługo nasze oddziały zmienią logo. Kampania rebrandingowa będzie wynikiem unifikacji marki HSBC w Europie. Dzięki zmianie podkreślimy przynależność naszych klientów do międzynarodowej grupy finansowej.
Czy może Pan uchylić rąbka tajemnicy na temat oferty dla klientów z segmentu bankowości osobistej? Mówi się, że wprowadzicie dość wysoki próg wejścia. W jaki sposób będziecie chcieli przyciągnąć klientów? Kim oni będą?
Po okresie intensywnych przygotowań jesteśmy u progu zaprezentowania naszej oferty dla klientów detalicznych. HSBC Bank wejdzie na polski rynek z międzynarodową propozycją, skierowaną do zamożnych klientów, często podróżujących, oczekujących wysokich standardów obsługi oraz wsparcia w zakresie zarządzania majątkiem. Na tym etapie mówienie dzisiaj o szczegółach byłoby jednak ciut przedwczesne.
HSBC to marka globalna, jednak w Polsce raczej mało znana. Czy planujecie to zmienić w najbliższym czasie? Czy możemy spodziewać się większych kampanii wizerunkowych?
Moi ulubieni aktorzy zostali już zaangażowani do udziału w reklamach innych banków dlatego czekamy, aż pojawią się na rynku nowe, niewyeksploatowane twarze. (śmiech) A mówiąc poważnie, to z ostatnich badań na naszej grupie docelowej w kluczowym dla nas sektorze SME wynikło, że prawie 30% respondentów zna markę HSBC. To dobry wynik choć zdajemy sobie sprawę, że jeszcze sporo przed nami. Wprowadzenie na rynek nowej marki, zbudowanie świadomości i rozwinięcie wizerunku to długofalowy proces. Dodatkowo HSBC będzie wprowadzać nowy rodzaj działalności bankowej, nowy produkt przeznaczony dla określonych segmentów klientów, dlatego nie skupimy się na promocji za pośrednictwem tradycyjnych mediów. Będziemy budować świadomość marki na podstawie globalnych wartości i lokalnych oczekiwań i dokładnie wyselekcjonujemy media. Już w marcu ruszy kampania wizerunkowa, skierowana do przedsiębiorców, w połowie roku planowana jest akcja reklamowa dla nowej usługi. Mogę zapewnić, że nasza grupa docelowa już wkrótce dowie się o tym, że HSBC to bank który można znaleźć w każdej strefie czasowej. Również w Polsce.
Stawiacie na bankowość korporacyjną. Rodzi się zatem pytanie, dlaczego spośród tylu konkurencyjnych ofert przedsiębiorcy mieliby wybrać właśnie waszą ofertę? Co stanowi o waszej przewadze i czy wasza propozycja jest skierowana dla wszystkich, czy tylko wybranej kategorii przedsiębiorców?
To co odróżnia HSBC od innych polskich banków, to międzynarodowa obecność. Bank działa we wszystkich regionach świata, dzięki temu klienci mogą zminimalizować ryzyko związane z transakcjami międzynarodowymi i nie muszą korzystać z instytucji pośredniczących. Jako jeden z nielicznych banków w Polsce specjalizujemy się w obsłudze transakcji z Azją a zwłaszcza z Chinami. HSBC w Państwie Środka ma największą sieć oddziałów ze wszystkich banków zagranicznych. Dzięki bardzo dużej rozpoznawalności marki HSBC w Azji oraz znakomitej reputacji banku, firma współpracująca z nami w Polsce już od samego początku zyskuje przewagę jako wiarygodny partner w interesach. Dzięki nam polskie firmy mogą otwierać rachunki w innych krajach bez potrzeby udawania się tam. Firmom zainteresowanym inwestycjami zagranicznymi, pomagamy uzyskać finansowanie od lokalnych oddziałów HSBC.
W Polsce mamy przykłady wielu dużych, międzynarodowych instytucji, które niekoniecznie dają sobie radę ze specyfiką naszego rynku. Zawsze w takich przypadkach rodzi się pytanie, dlaczego w waszym przypadku miałoby być inaczej?
Mogę zapewnić, że obecność HSBC już niedługo zmieni układ sił na polskim rynku. Najlepszym świadectwem pewności tej zapowiedzi jest wielkość tej globalnej instytucji na wszystkich rynkach, na których działa.
Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl nr 8 (15) 24 lutego 2008
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl. Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |