PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćGrzegorz Długosz, First Data Polska

Grzegorz Długosz, First Data Polska

Nasz gość 03.06.2009 (08:09) artykuł nadesłany

Rok 2009 upływa pod znakiem dostosowania się banków do technologii mikroprocesorowej i standardów EMV. W chwili obecnej obserwujemy bardzo duże zainteresowanie kartami mikroprocesorowymi, które nie tylko zapewniają większe bezpieczeństwo transakcji, ale też dają szerokie możliwości funkcjonalne produktów. Postrzegamy to jako duże pole do wzbogacania naszej oferty – mówi Grzegorz Długosz, członek zarządu First Data Polska

Usługi First Data kojarzą się przede wszystkim z procesowaniem transakcji płatniczych za pośrednictwem sieci terminali POLCARD. Ale First Data to również usługi dla banków. Które z nich cieszą się największą popularnością? Czy planujecie w najbliższym czasie wdrażać jakieś nowości?

First Data posiada dwie linie biznesowe: linię umożliwiającą dokonanie płatności przy użyciu karty w terminalach POS oraz linię zajmującą się usługami outsourcingowymi dla banków, czyli kompleksową obsługą kart płatniczych i bankomatów, począwszy od scoringu, poprzez personalizację kart, autoryzację i rozliczanie transakcji, obsługę reklamacji, na obsłudze windykacji kart kredytowych skończywszy. Obie linie przynoszą firmie przychody, jednak większą z nich jest ta, o której Pan wspomniał na początku i którą oferujemy pod marką POLCARD. W obszarze, za który odpowiadam, czyli usługach outsourcingowych dla banków, obsługujemy około 50 banków, w tym 2 zrzeszenia banków spółdzielczych. Biznes ten prowadzimy od ponad dekady.

Rok 2009 upływa pod znakiem dostosowania się banków do technologii mikroprocesorowej i standardów EMV. W chwili obecnej obserwujemy bardzo duże zainteresowanie kartami mikroprocesorowymi, które nie tylko zapewniają większe bezpieczeństwo transakcji, ale też dają szerokie możliwości funkcjonalne produktów. Postrzegamy to jako duże pole do wzbogacania naszej oferty.

Z jak dużą liczbą banków współpracujecie na codzień?
 
Jak już wspomniałem, w chwili obecnej współpracujemy z prawie 50 bankami. Mamy w swoim portfolio zarówno największe z nich, jak również start-upy w różnych zakresach: od private bankingu do consumer finance. Dla przykładu, w ubiegłym roku rozpoczęliśmy pełną obsługę dwóch start-upów na rynku polskim i jesteśmy bardzo zadowoleni ze zdobycia tych klientów. 

Czy w okresie spowolnienia gospodarczego obserwuje Pan spadek zainteresowania banków usługami oferowanymi przez Was w modelu outsourcingu? Czy banki tnąc koszty rezygnują np. z  pełnego pakietu usług, ograniczając zakres współpracy?
 
Nie widzimy tego, co osobiście uważam za mądre posunięcie ze strony banków. Banki wykorzystują moment spowolnienia na przygotowanie jeszcze lepszej oferty na czasy, które przyjdą po bessie. My, czyli First Data, na szczęście nie odczuwamy kryzysu. Wzrasta liczba kart i liczba transakcji nimi przeprowadzanych, więc banki siłą rzeczy muszą je obsługiwać. Jest to dla nich korzystne, oszczędzanie na obsłudze klienta byłoby bardzo nierozsądne.

Od jak dawna i w jakim modelu oferują Państwo usługę „opcja ratalna w karcie kredytowej” i z którymi bankami First Data w tym zakresie współpracuje? Na czym polega ta usługa?
 

Wprowadzona w ubiegłym roku do naszej oferty opcja ratalna w karcie kredytowej jest usługą proponowaną bankom, które posiadają u nas bazę kart kredytowych, tzw. kart rewolwingowych. Dzięki tej opcji posiadacz karty na wniosek swój lub banku może rozłożyć spłatę transakcji na stałą liczbę rat. Liczba rat jest uzgadniana z bankiem przez samego klienta, jednak zdarza się również tak, że bank sam oferuje określoną ich liczbę. Raty mogą być równe lub malejące – decyzja w tej kwestii leży po stronie posiadacza karty. Opcja ratalna w karcie kredytowej stanowi wygodne rozwiązanie dla klienta, ponieważ sam decyduje o tym, w jaki sposób spłaci zadłużenie, traktując je jako lepiej oprocentowany kredyt ratalny na karcie kredytowej lub spłacając zadłużenie w całości.

Czy Pańskim zdaniem opcja ratalna w karcie kredytowej to usługa tylko „na czasy kryzysu”? Czy ma szansę na dobre wejść do pakietu usług oferowanych przez banki?
 
Usługa funkcjonuje na rynku już od kilku lat, ciesząc się dużym powodzeniem. Klienci, którzy nie chcą zrezygnować z zakupów, na pewno potraktują ją jako usługę na czas kryzysu – będą chcieli oszczędzić na kosztach wysoko oprocentowanego kredytu gotówkowego. Z naszych obserwacji wynika, że opcja ta równie dobrze się sprawdza także w okresie prosperity, zatem jest to dobra, sprawdzona usługa na wszystkie czasy.

Jak wzrasta rynek usług typu opcja ratalna w karcie kredytowej w Polsce? Jakie widzi Pan największe przeszkody w masowym wdrożeniu tego rodzaju usługi?

 
Tutaj bardzo dużo zależy od banków oraz od tego, w jaki sposób chcą oferować kredyt swoim klientom. Karty kredytowe rewolwingowe to młody produkt, obecny na rynku od kilku lat, dlatego ciągle są postrzegane jako alternatywa dla kredytu gotówkowego. Przy tego rodzaju kartach pożądana jest każda nowa funkcja dodatkowa. Nie jest tak, że klient otrzymując kartę kredytową otrzymuje również stuprocentową wiedzę o tym, jak z niej w pełni korzystać. Wbrew pozorom karta kredytowa nie jest łatwym produktem, jednak z całą pewnością jest bardzo wygodna dla klienta. Klient, którego eksperci ocenili pod względem ryzyka, otrzymuje limit kredytowy i może z niego korzystać w dowolny sposób, a każda nowa funkcja dodana do karty powoduje, że staje się ona dla niego bardziej atrakcyjna. 

Jak Pana zdaniem kryzys finansowy wpłynie na rozwój rynku kart płatniczych w Polsce?
 
Myślę, że kryzys finansowy nie determinuje tego rynku oraz jego wzrostu lub spadku. Tak jak wcześniej wspomniałem, mimo tzw. bessy widzimy wzrost liczby obsługiwanych przez nas kart, jak również wzrost liczby transakcji dokonanych przy ich użyciu. Myślę, że karty są bardzo wygodnym narzędziem, do którego klienci banków zdążyli się na dobre przyzwyczaić. Stale wzrasta także liczba miejsc, w których można dokonywać płatności kartą, zatem jeżeli musiałbym definiować, to z całą pewnością nie mówiłbym o kryzysie, raczej o drobnym spowolnieniu rozwoju, który na pewno nie wynika z niechęci klientów do płacenia kartą.

Co Pana zdaniem jest przyczyną niechęci Polaków do korzystania z kart płatniczych w sklepach?
 
Opinia o niechęci Polaków do płacenia za pomocą karty jest nieuzasadniona. Moim zdaniem kto raz użyje karty w sklepie, zdecydowanie chętnie sięga po nią ponownie. Moment, w którym karta przestała być postrzegana jako narzędzie służące wyłącznie do wypłaty gotówki z bankomatu już nastąpił. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to narzędzie idealne, dlatego staramy się skracać czas obsługi transakcji wiedząc, że oczekiwanie jest dla klientów – szczególnie tych dokonujących niewielkich płatności – bardzo niedogodne. Dlatego będziemy wdrażać produkty takie, jak karty zbliżeniowe, gdzie transakcja jest nie tylko prosta, ale i bardzo szybka. Generalnie mogę zdecydowanie powiedzieć, iż widzę wzrost w użyciu kart i jestem przekonany, że Polacy lubią ten rodzaj płatności.

Jak Pan ocenia perspektywy rozwoju technologii kart zbliżeniowych w Polsce?

 
Myślę, że potencjał rozwoju jest bardzo duży. Oczywiście nikt nie jest w stanie przewidzieć tego, czy karty bezstykowe przyjmą się w Polsce tak łatwo i masowo, jak np. wysyłanie smsów z telefonów komórkowych. Organizacje, banki oraz inni uczestnicy rynku obrotu kartowego mocno wspierają tę technologię, abyśmy mieli wybór i by proces płatności kartą był jeszcze szybszy i jeszcze wygodniejszy. Wszystko oczywiście zależy od tego, ilu będzie akceptantów tego typu kart i ile banków zdecyduje się na ich wydawanie. O klientów się nie martwię. Uważam, że przyjmą ten produkt z zadowoleniem, ponieważ skraca czas transakcji i powoduje, że płacenie staje się łatwiejsze.

Grzegorz Długosz,
Członek Zarządu, First Data Polska

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!

Źródło: Bankier.pl

first data 2009-06-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: first data

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Manager ds. Marketingu i Komunikacji, Europ Assistance…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

Marek Gieorgica

Marek Gieorgica

Członek Zarządu, Clear Communication Group Marek Gieorgica…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców