PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRIle kosztuje kampania wyborcza

Ile kosztuje kampania wyborcza

Marketing i PR 14.09.2011 (10:16)

Decyzją Trybunału Konstytucyjnego kampania wyborcza  trafiła z powrotem na nasze ulice. Pierwszym sprawdzianem gospodarności partii politycznych może być sposób inwestowania pieniędzy z funduszu wyborczego na materiały reklamowe. Różnice w wydatkach każdego komitetu w jednym mieście mogą sięgać nawet setek tysięcy złotych.

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego od 1 sierpnia wznowiła kampanię wyborczą w znanej dotychczas formie. Teraz, zamiast tzw. materiałów „informacyjnych”, miasta ubarwią plakaty i ulotki z bezpośrednimi hasłami wyborczymi. Kampania wyborcza angażuje wiele branż i rządzi się podobnymi prawami, co rywalizacja o klienta. Dlatego też komitety powinny myśleć w kategoriach rynkowych, wybierając dostawców i najlepiej inwestować pieniądze powierzone na działania promocyjne, tak samo jak inne podmioty. Dużą część wydatków stanowią m.in. materiały poligraficzne.

Można odnieść wrażenie, że komitety nie przykładają zbytniej wagi do efektywnego rozporządzania pieniędzmi pochodzącymi z funduszy wyborczych. Różnice w cenie i szybkości realizacji zamówienia u poszczególnych dostawców potrafią być olbrzymie. Optymalizacja kosztów kampanii powinna interesować każdego kandydata pretendującego do funkcji publicznych.

Ile mogą kosztować plakaty, ulotki, foldery kandydatów na posłów i senatorów? Wszystko zależy, oczywiście, od potrzeb danego sztabu. Komitety z największych miast zlecają wykonanie dużo większych partii materiałów, co skutkuje zmniejszeniem kosztów od jednej sztuki. Wszystkie drukarnie oferują bowiem korzystniejsze ceny dla dużych zamówień. Zawsze jednak warto porównać dostępne na rynku oferty, by najskuteczniej ulokować przekazane przez sponsorów pieniądze. Wybranie konkurencyjnego dostawcy może pozwolić na otrzymanie większej ilości materiałów wyborczych za tę samą cenę, a co za tym idzie, zwiększyć zasięg i intensywność kampanii.

Przyjmując przykładowo, że zapotrzebowanie kandydata na ulotki to ok. 5 tys. sztuk/100 tys. mieszkańców, koszt takiego zlecenia może różnić się nawet dwukrotnie, w zależności od dostawcy. Wystarczy porównać kilka najpopularniejszych platform do zamawiania druku online w Polsce (Caffeprint.eu, Chroma.pl, Printagram.com), które oferują wykonanie standardowej ulotki w formacie DL 99 x 210 mm na papierze kredowanym.

5 000 x ulotka DL

(99 x 210 mm)

Koszt

Czas oczekiwania

Drukarnia 1

164,00 zł

3 dni

Drukarnia 2

264,33 zł

4 dni

Drukarnia 3

319,00 zł

5 dni

Gdyby przyjąć te obliczenia dla większego miasta, ok. 700 tys. mieszkańców, różnica to już kwota rzędu 775 zł, nie uwzględniając kosztów dłuższego czasu oczekiwania na realizację zamówienia. A te obliczenia dotyczą tylko jednego kandydata. W skali miasta, przykładowo Krakowa, gdzie z każdej listy startuje pomiędzy 14 a 28 osób, różnica w kosztach samych ulotek danej partii może znacznie przekraczać  roczną pensję sprzedawcy sklepu spożywczego (ok. 21 140 zł!).

Dużą rozbieżność można także napotkać w przypadku plakatów wyborczych, które są równie popularnym narzędziem w kampanii wyborczej. Efektowne plakaty powlekane w formacie B1 (670 x 980 mm, gramatura 115, kreda błyszcząca) mogą kosztować komitet ponad 1200 zł lub nawet 350 zł mniej przy zamówieniu 500 sztuk. Przyjmując znów, że mamy 28 kandydatów, różnica w kosztach plakatów to kolejne 10 tys. zł. A ulotki i afisze to nie jedyne materiały wyborcze, jakimi posługują się komitety.

Mając na uwadze liczbę kandydatów z każdej partii oraz fakt, że narzędziami kampanii są także inne formy reklamy, różnice wydatków każdego komitetu w jednym mieście mogą sięgać setek tysięcy złotych.

500 x plakat B1 (980 x 680 mm) kreda matowa lub połysk 135 g/m2

Koszt

Czas oczekiwania

Drukarnia 1

847,47

3 dni

Drukarnia 2

927,18 zł

2 dni

Drukarnia 3

1 205,00 zł

3 dni

Koszty, na jakie decydują się kandydaci, startujący w rywalizacji o stanowiska publiczne, mogą więc odzwierciedlać ich poczucie gospodarności i stosunek, jaki posiadają do powierzonych im pieniędzy. Materiały komitetów wyborczych mówią także wiele o organizacji, profesjonalizmie i zaradności danego zespołu. Abstrahując od ceny, mogą bowiem wiele zyskać, poświęcając chwilę na wybór optymalnego dostawcy materiałów wyborczych.

Źródło: Benhauer

marketing wybory 2011-09-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing wybory

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców