Dziewięciu na dziesięciu internautów surfuje w sieci, aby poszerzyć swoją wiedzę lub w celach towarzyskich. Jest to znacznie liczniejsza grupa niż użytkownicy podłączeni do internetu w celach biznesowych (69% odpowiedzi) lub zakupowych (33% wskazań) – takie wnioski płyną z badania Ruder Finn. Autorzy badania sugerują stosowanie nowej klasyfikacji internautów, aby skuteczniej docierać do nich z informacjami biznesowymi.
– Treści biznesowe nie muszą przegrywać z rozrywką. Internauci poszukują przede wszystkim informacji, dlatego należy skupić się na tym, by wiadomości biznesowe precyzyjnie przekazywały również wartość dodaną, czyli wiedzę. – uważa Błażej Miernikiewicz, prezes agencji Artefakt, zajmującej się promocją witryn w wyszukiwarkach.
Kształtując strategię komunikacji internetowej odbiorców grupować należy nie tylko na podstawie tradycyjnych kryteriów, jak wiek, czy płeć, ale również na podstawie motywacji surfowania po sieci: nauka, zabawa, kontakty z ludźmi, prezentowanie siebie, wyrażanie poparcia dla innych, biznes/praca, czy zakupy. Powody korzystania z sieci są nowym ważnym kryterium demograficznym. Należy je brać pod uwagę planując strategię obecności firmy w sieci.
Zarówno seniorzy, jak i młodzież szukają w internecie przede wszystkim informacji i rozrywki. Mimo że ogólne tendencje są podobne, w poszczególnych grupach widoczne są różnice w poszczególnych kategoriach np. młodzież (69%) dwukrotnie częściej wyraża swoje zdanie w komentarzach i prezentuje się w sieciach społecznościowych niż przeciętny użytkownik internetu (37%). Kobiety (91%) chętniej koncentrują się na relacjach z innymi internautami niż mężczyźni (73%). Z kolei większa grupa mężczyzn (42%) niż kobiet (36%) korzysta z internetu w sprawach zawodowych i biznesowych.
– Największą potrzebą zaspakajaną w Internecie jest głód wiedzy. Gdy użytkownik dostanie szansę na uzyskanie cennych informacji, z chęcią wróci do strony. Internetowa księgarnia powinna publikować fragmenty oferowanych książek, recenzje, opinie innych klientów. Firma oferująca klimatyzatory może podawać nie tylko opisy techniczne, ale również porady na temat wyboru urządzeń, ich konserwacji, wpływu na zdrowie itp. – radzi Błażej Miernikiewicz, prezes Artefakt – Ciekawe i oryginalne treści będą pokazywać się w wynikach wyszukiwania nawet bez specjalnych zabiegów, o ile witryna jest odpowiednio skonstruowana i przyjazna dla wyszukiwarek.
Internauci deklarują również potrzebę przynależności do grupy (72%) i wyrażania opinii (76%). Dobrym zabiegiem może być stworzenie forum dla klientów. Również umożliwienie zestawienia komentarza lub oceny jest pozytywnie postrzegane przez internautów.
Na potrzeby precyzyjnego planowania strategii komunikacji Ruder Finn proponuje Intent Index obrazujący kategorie upodobań internautów. Podkreśla on wagę wiedzy na temat tego, co ludzie szukają w sieci i w jaki sposób można wychodzić im naprzeciw z informacjami biznesowymi. Właśnie pod takim kątem należy tworzyć firmowe strony internetowe.
– Taka segmentacja użytkowników sieci jest bardzo istotna dla marketerów: Kto jest twoim klientem? Dla kogo jest Twój serwis? – to jedne z pierwszych pytań jakie zadajemy klientom. Nie chodzi w nim tylko o demografię, choć jest ona ważna, ale także o potrzeby klienta– mówi Miernikiewicz.
Źródło: Praktycy.com