PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeInżynierowie chcą zarabiać w Polsce

Inżynierowie chcą zarabiać w Polsce

Informacje 14.03.2008 (06:38)

Celem ogólnopolskiej kampanii PROinżynier, organizowanej przez firmę inżynierską PROCHEM SA we współpracy ze Stowarzyszeniem Studentów BEST, jest poznanie planów i oczekiwań zawodowych młodych inżynierów. Jesienią 2007 roku przeprowadzono drugą edycję badania, w którym podobnie jak w roku ubiegłym, wzięli udział studenci Politechnik: Warszawskiej, Śląskiej, Łódzkiej, Gdańskiej i krakowskiej AGH. W tym roku w ankiecie wzięło udział 1780 osób – blisko dwa razy więcej niż w pierwszej edycji.

Inżynierowie wybierają Polskę

Wyniki II edycji badania PROinżynier potwierdziły, że zdecydowana większość studentów uczelni technicznych chciałaby pracować w Polsce. Co trzeci badany odrzucił możliwość pracy za granicą (33%), względem poprzedniej edycji liczba ta wzrosła aż o 8 punktów procentowych (z 25%). Zaś niewiele ponad połowa (55%) wolałaby pracować w Polsce, jednak być może zdecyduje się na czasową pracę poza granicami kraju, w zeszłym roku takich osób było ponad 60%. Jedynie niecałe 2% (w zeszłym roku 4%), zadeklarowało, że chce wyjechać za granicę na stałe.

Podobnie jak w zeszłym roku, w znaczący sposób z każdym rokiem studiów rośnie odsetek osób deklarujących chęć pozostania po studiach w kraju i podjęcia tu pracy. Nieco ponad 30% studentów I roku twierdzi, że chce pracować w Polsce, ale wśród studentów V roku chęć pozostania deklaruje już prawie 40% osób.

Najważniejsze zarobki i rozwój

Z II edycji kampanii PROinżynier wynika, że przyszły inżynier wybierając pracodawcę najbardziej zwraca uwagę na trzy czynniki: oferowane wynagrodzenie, możliwości rozwoju zawodowego i osobistego oraz branżę, w której działa firma (między 62 a 71% studentów). Następne w kolejności: lokalizację miejsca pracy oraz elastyczny czas pracy wskazało odpowiednio 23% i 22% respondentów.

Duże znaczenie tych samych trzech czynników potwierdziły odpowiedzi na pytanie o powody wyjazdu do pracy za granicę – w czołówce znalazły się: niskie wynagrodzenie za pracę w kraju, brak perspektyw rozwoju zawodowego oraz trudności w znalezieniu pracy w zawodzie.

Drogi inżynierze…

Oczekiwania finansowe młodych inżynierów lokują się na stosunkowo wysokim poziomie. Respondenci zostali spytani o satysfakcjonujące wynagrodzenie zaraz po studiach, czyli w większości przypadków jeszcze bez doświadczenia zawodowego. Niecałe 2% osób zgodziłoby się na pensję poniżej 1 500 netto, ok. 27% wskazało przedział między 1 500 a 2 000 zł, najwięcej osób, bo 45% byłoby zadowolone z pensji na poziomie 2 000 – 3 000 zł, niewiele mniej bo 22% wybrało przedział 3 000 – 5 000 zł. Co ciekawe, ilość osób oczekujących wynagrodzenia powyżej 5 000 zł spadła z ponad 8% w zeszłym roku do 3,71% w tegorocznej edycji.

II edycja badania pokazała też oczekiwania finansowe przyszłych inżynierów po 3-5 latach pracy. Niemal połowa respondentów wskazała przedział 3 000-5 000 zł netto, czyli oczekiwania finansowe przyszłych inżynierów są zbliżone do obecnej sytuacji na rynku pracy (średnie wynagrodzenie inżyniera w 2007 roku wynosiło 4,1 tys. zł). Ponad 37% osób chciałoby zarabiać ponad 5 000 zł, a ok. 1% respondentów zgodziłoby się na wynagrodzenie poniżej 2 000 netto.

Emigracja po angielsku i na 3,5 roku

W kampanii PROinżynier zbadano, jaką perspektywę czasową biorą pod uwagę studenci planujący wyjazd do pracy za granicą. Więcej niż co czwarty respondent (28%) rozważałby wyjazd na 2 do 5 lat, niecałe 10% wyjechałoby na rok, a 6% sezonowo, na prace wakacyjne.

Studenci uczelni technicznych deklarują głównie bardzo dobrą znajomość języka angielskiego (ponad 42% badanych). Drugi w kolejności jest język niemiecki, ale do jego doskonałej znajomości przyznaje się tylko co pięćdziesiąty student (!). W zasadzie więc znajomość języków obcych wśród studentów uczelni technicznych ogranicza się głównie do j. angielskiego.

Pracujący studiujący

Kampania PROinżynier II pokazała, że prawie 36% studentów stara się łączyć naukę z pracą. Interesujące okazało się podzielenie studentów na pracujących w sposób zgodny/niezgodny z kierunkiem studiów. Na II roku zatrudnienie w branży deklaruje 5,5% studentów, ale na IV już 21%, a na ostatnim ponad 37%, wśród tegorocznych absolwentów, osób pracujących w zawodzie jest blisko 2 razy więcej niż pracujących w inny sposób. Oznacza to, że studenci V roku w największym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że warto zdobywać doświadczenie w swoim przyszłym zawodzie.

Szukanie przez klikanie

Studenci nadal przy poszukiwaniu pracy najchętniej korzystają z Internetu. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się portale rekrutacyjne (27%) oraz strony internetowe konkretnych firm (26%). Popularność tych źródeł informacji o dostępnych ofertach pracy wzrosła wśród przyszłych inżynierów w stosunku do roku ubiegłego odpowiednio o 3,5 i 4,6 punktu procentowego.

Biorąc pod uwagę zmiany na rynku pracy oraz utrzymujące się na wysokim poziomie zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem technicznym, zapytano studentów o to, ile czasu zakładają, że będą szukać zatrudnienia. Ponad połowa respondentów oceniła, że znalezienie pracy zajmie im więcej niż tydzień, ale mniej niż miesiąc czasu. Niemal 1/3 szacuje, że będzie to więcej niż miesiąc ale mniej niż kwartał. Co ciekawe, ponad 8% osób ocenia, że znajdzie pracę w ciągu tygodnia, a tylko 1% uważa, że zajmie im to więcej niż pół roku.

– Kampania PROinżynier cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród studentów, w tym roku ankietę wypełniło niemal 1 800 osób, prawie dwa razy więcej niż rok temu, a stronę www.proinzynier.pl odwiedziło 10 000 osób! Mamy nadzieję, że wyniki ankiety okażą się istotnym źródłem wiedzy dla pracodawców. Z II edycji badania PROinżynier wynika, że studentów interesuje przede wszystkim praca zgodna z ich kwalifikacjami i ambicjami, w której mogliby się rozwijać i dobrze zarabiać. Dla nas, jako firmy inżynierskiej, najbardziej cenna okazała się wskazówka o potrzebie rozwoju. Właśnie dlatego postanowiliśmy dać przyszłym inżynierom możliwość nauki, i poznawania nowoczesnych narzędzi projektowania komputerowego już w czasie studiów. W tym celu nawiązaliśmy współpracę z kołami naukowymi na wybranych wydziałach Politechniki Warszawskiej – komentuje wyniki badania Marek Kiersznicki, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w PROCHEM SA.

2008-03-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców