Wprowadzenie na rynek iPada otwiera na rynku drogę nowej kategorii urządzeń: tabletom, które mają łączyć w sobie wszystkie zalety dotyczące swobodnego korzystania z mobilnych smartfonów oraz wydajności laptopów. Tego rodzaju urządzenia, podłączone do sieci bezprzewodowych i posiadające wszystkie usługi i zastosowania smartfonów, mogą według Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, nie tylko zaoferować swym użytkownikom rozrywkę lepszej jakości, ale również stać się źródłem nowych inspiracji i rozwiązań dla innych branż, takich jak rynek wydawniczy czy turystyka.
„iPad to tablet, który co prawda wzbudził największe zainteresowanie konsumentów, ale nie jest jedynym urządzeniem z tej rodziny dostępnym na rynku. Wielu innych producentów również przekonało się do tabletów” – stwierdza Saverio Romeo, starszy analityk sektora ICT, Frost & Sullivan. “Obecnie firmy takie jak HP, Asus, Dell i Archos są dla Apple największą konkurencją, przynajmniej z perspektywy rynku europejskiego.”
Jeśli chodzi o model biznesowy tabletów, firma Apple po raz kolejny wskazała modelowy system wykorzystywania iPadów w swojej sieci sklepów (Apple App Store), w których poszczególne aplikacje mogą być bezpośrednio pobierane na urządzenia. Model stworzony dla iPhone został po prostu rozszerzony na tablety.
„Tablety mogą całkiem odmienić doświadczenie graczy w zakresie gier mobilnych, zbliżając je do podobnych doświadczeń, jak w przypadku konsoli do gier ” – mówi Saverio Romeo. „Podobnie, wideo i mobilna telewizja wykorzystywane w tabletach, mogą stać się o wiele bardziej atrakcyjne głównie ze względu na większy rozmiar ekranu.”
Tablety mogą stać się również źródłem inspiracji dla innych branż. Na przykład, wprowadzenie iPada zaowocowało powstaniem całej masy aplikacji na iPady pośród największych gazet europejskich: R + to aplikacja na iPad włoskiej gazety La Repubblica, aplikacja na iPad gazety The Guardian pod nazwą “Eyewitness” – „Naoczny świadek” została pobrana 90 tysięcy razy w ciągu kilku godzin po uruchomieniu; również francuski „Le Figaro” ma własną aplikację dla iPad.
Biorąc pod uwagę optymistyczne komentarze wydawców, że oto właśnie nastała nowa era dziennikarstwa, tablety wydaja się być mobilnym urządzeniem, które umożliwia interaktywną dystrybucję prasy bez ograniczeń związanych z wielkością ekranu. Jednak kwestia modelu cenowego pozostaje wciąż aktualna: bezpłatny (oparty na reklamach) lub płatny.
Europejskie agencje rządowe z branży turystycznej i powiązane organizacje planują również wykorzystanie tabletów w miejscach takich jak muzea, zabytki archeologiczne oraz imprezy kulturalne. Trójwymiarowe możliwości multimedialne oraz wielkość ekranu tabletów mogą o wiele lepiej pobudzić wyobraźnię turystów zwiedzających starożytne miasta i galerie sztuki. Inne pomysły, pochodzące m.in. z branży hotelarskiej, obejmują wykorzystanie iPadów do świadczenia gościom hotelowym kompleksowych usług, takich jak mapy satelitarne, widoki ulic i pliki wideo prezentujące lokalne atrakcje.
„iPad nadał nowe znaczenie wschodzącemu segmentowi tabletów na rynku urządzeń mobilnych. Tablet Apple spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem dwóch milionów użytkowników w ciągu zaledwie dwóch miesięcy od wejścia na rynek, tworząc wiele możliwości wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu” – podsumowuje Saverio Romeo. „Jednakże polityka cenowa sprzedaży tabletów świadczy o tym, że są one w chwili obecnej skierowane do konkretnego segmentu konsumentów: wczesnych nabywców (tzw. early adopters). Na podobny entuzjazm na poziomie rynku masowego musimy jeszcze poczekać.”
Źródło: Frost & Sullivan