Rynek płatności bezgotówkowych zmienia się bardzo dynamicznie. Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci są w coraz większym stopniu otwarci na nowe rozwiązania. O najważniejszych zmianach w 2014 roku na rynku płatności oraz najciekawszych trendach mówi Agnieszka Gerusel z firmy PaySquare.
Kluczowa zmiana w 2014 roku
Najważniejszą zmianą w 2014 roku była obniżka stawek interchange. Stawka interchange jest jedną z części składowych opłaty akceptanta, czyli prowizji za obsługę transakcji. Po wejściu w życie ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych od 1 lipca 2014 opłata spadła ze średniego poziomu 1,3 procent do 0,5 procent. Obniżenie kosztów obsługi transakcji kartowych spowodowało, że więcej punktów handlowo – usługowych zainwestowało w terminale płatnicze. Ponadto wiele zrezygnowało także z ustalania limitów na płatności kartą, np. od 10 zł.
Zaobserwowane tendencje
Obecnie mamy do czynienia z całkowicie nowym konsumentem o odmiennych potrzebach. Zachowania Polaków znacznie się zmieniły w ciągu ostatnich 10 lat. Począwszy od tego, że duży odsetek społeczeństwa nie posiadał konta bankowego, skończywszy na konsumencie, który ma do dyspozycji jedne z najlepiej rozwiniętych płatności zbliżeniowych oraz obok Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Szwecji najbardziej sprawny system bankowy w Europie. Obecni konsumenci są w ciągłym ruchu, są bardzo mobilni, korzystają z wielu kanałów online i są bardzo podatni na wszelkie innowacje technologiczne. Szukają wygody, prostoty, funkcjonalności, ale także bezpieczeństwa w płatnościach. Świat płatności zmierza dokładnie w kierunku, jaki nadaje nowy konsument, czyli dalszego rozwoju płatności zbliżeniowych, które wywarły pozytywny wpływ na rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce. Ta forma bardzo dobrze przyjęła się na polskim rynku.
Przyszłość rynku płatności
Początek 2015 roku to kolejna obniżka interchange, a dzięki niej z pewnością kolejny dynamiczny rozwój sieci. Aby można było jednak mówić o rewolucji w płatnościach potrzebne będą również zmiany po stronie akceptantów, gdyż posiadacze kart często spotykają się z brakiem terminali płatniczych, a liczba punktów akceptujących karty płatnicze w Polsce nadal jest niewystarczająca. W rozwoju ich liczby ważną rolę pełnić będzie edukacja, zarówno konsumentów jak i akceptantów. Pogłębianie wiedzy o obrocie bezgotówkowym i zwiększanie zaufania do niego.
Dalsza przyszłość to silny rozwój rozwiązań mobilnych, ale karty nadal będą istnieć i to w podobnej formie jak teraz. Wdrażanie innowacyjnych systemów płatności stanowi wielkie wyzwanie. Kluczowe jest zapewnienie wygody, transparentności i przede wszystkim bezpieczeństwa transakcji dla konsumentów. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie tempo rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce powinno być jeszcze bardziej dynamiczne.
PaySquare SE
