Handel elektroniczny oferuje wiele interesujących technologii i rozwiązań, które nie są dostępne w przypadku sprzedaży stacjonarnej. Efektywne wykorzystanie każdego z nich pozwoli optymalizować poszczególne elementy procesu zakupowego i poprawić wynik finansowy. Jednym z elementów, który właściciele sklepów mogą wykorzystać do zwiększenia obrotów oraz ułatwienia sobie prowadzenia działalności, są innowacyjne metody płatności internetowych.
Najważniejsze aspekty płatności online to szybkość, wygoda dla płatnika oraz możliwość automatyzacji procesów. Skuteczne wykorzystanie poszczególnych aspektów może zaowocować m.in. zwiększeniem częstotliwości zamówień, dotarciem do nowych grup klientów, poprawą satysfakcji kupujących z dokonanych zakupów czy zwiększeniem efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa.
Za sytuację wyjściową można przyjąć sklep, przyjmujący płatności jedynie za pomocą przelewu bankowego lub przy odbiorze. Finalizowanie transakcji w przypadku płatności z góry będzie zakończone jedynie wyświetleniem danych do przelewu. Klient sam musi zalogować się do banku, zlecić przelew, a następnie czekać aż zostanie zaksięgowany. Sklep musi monitorować na bieżąco swój rachunek bankowy zgodnie z sesjami systemu Elixir i po odnotowaniu wpłaty dopiero przystąpić do realizacji zamówienia. W takich warunkach dostawa może nastąpić dopiero za kilka dni roboczych, a obsługa wymaga maksymalnie dużych nakładów pracy ze strony zarówno sklepu, jak i kupującego. Klienci poszukujący wygodnych rozwiązań i natychmiastowej realizacji będą kierować się w stronę podmiotów, które dostarczą im pożądaną przez nich jakość i komfort.
Na szczęście, zastosowanie nawet części dostępnych możliwości, powinno przynieść zauważalne, pozytywne efekty, opisane powyżej. Udostępnienie przelewu w trybie online pozwoli na natychmiastowe księgowanie środków na koncie, a w konsekwencji bezzwłoczną realizację zamówienia. W zależności od specyfiki wysyłek, można w tej sytuacji ustalić godzinę graniczną (np. 15:30) i gwarantować wysyłkę tego samego dnia, dla wszystkich opłaconych tym sposobem zamówień, złożonych przed ustaloną godziną. Pewność dostawy na następny dzień będzie jedną z kluczowych wartości dla regularnych Klientów i czasem stanie się potężną przewagą konkurencyjną w stosunku do sklepów, które takiej gwarancji nie oferują.
Jeżeli dodatkowo płatność online będzie udostępniona w formie e-transferu (Pay-By-Link), kupujący nie będzie musiał uzupełniać żadnych danych do przelewu i jedynie potwierdzić transakcję. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że osoby, które przekonały się jak szybko i wygodnie przebiega finalizowanie transakcji tą metodą, nie chcą wracać do konieczności robienia wszystkiego samodzielnie i będą poszukiwać tego kanału płatniczego w przyszłości.
Jeżeli płatność po stronie Klienta może przebiegać automatycznie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobne usprawnienia wprowadzić u sprzedawcy. Dzięki integracji oprogramowania sklepu z modułami płatniczymi, udostępnianymi przez najlepsze systemy płatności, możliwa jest pełna automatyzacja obsługi zamówienia. Po odnotowaniu wpłaty system sam wyśle powiadomienia, zgodne z przyjętymi ustawieniami i zainicjuje procedurę wysyłki towaru z magazynu.
Po zastosowaniu tych rozwiązań Klient może zapłacić w najwygodniejszy dostępny sposób, jego płatność księgowana jest natychmiast, a zamówienie może być zrealizowane tego samego dnia. Pracownicy sklepu nie muszą poświęcać większej ilości czasu na obsługę, automatyzacja poprawia efektywność procesów wewnętrznych, a regularni Klienci mają zapewnioną poszukiwaną przez nich jakość. To zaś dopiero początek z dostępnych możliwości.
Największą siłą internetowych metod płatności jest jednak możliwość otwarcia zupełnie nowych kanałów sprzedaży, poprzez udostępnienie innowacyjnych sposobów finalizowania transakcji. Im więcej dodatkowych metod zostanie udostępnionych, tym większa szansa na pozyskanie nowego Klienta lub zapewnienia dotychczasowemu większej satysfakcji z zakupu.
Płatności kartą – mimo stosunkowo małej popularności na polskim rynku, akceptowanie transakcji dokonywanych kartą to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do nowych Klientów. Ma to szczególne znacznie w przypadku międzynarodowych kontrahentów (np. w modelu cross-border), gdyż w ich przypadkach będzie to często jedyna dostępna forma zapłaty. Warto zintegrować również elektroniczne portfele kart, jak PayPal, MasterPass i V.me.
Kolejną bardzo ciekawą opcją jest funkcjonalność zapamiętania karty, dostępna w części bramek płatności. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest zapłata jednym kliknięciem za pomocą karty – ponieważ wszystkie dane są już zapamiętane, Klient musi jedynie potwierdzić transakcję. Drugim sposobem na wykorzystanie tej technologii jest sprzedaż abonamentów dzięki płatnościom cyklicznym. Dostarczone oprogramowanie pozwala w elastyczny sposób dostosować ustawienia płatności do potrzeb. Sprzedaż abonamentów otwiera wiele nowych możliwości przed właścicielami sklepów, jak rozwój dotychczasowego modelu biznesowego czy dodatkowe zasoby inwestycyjne.
Płatności mobilne – dynamiczny wzrost popularności urządzeń mobilnych pociągnął ze sobą wzrost znaczenia mCommerce. Jeżeli Klienci nie mogą skutecznie zapłacić na swoim smartfonie czy tablecie za produkt, który przeglądają na stronie sklepu, potencjał tego kanału nie jest w pełni wykorzystany. Interesujące opcje, które pozwolą nam dotrzeć do mobilnych kupujących to m.in. system płatności mobilnych BLIK, zapłata kodem QR, dostępna w mobilnych aplikacjach największych banków oraz biblioteki mobilne, umożliwiające zintegrowanie modułu szybkich płatności w ramach własnej aplikacji.
Inne metody płatności – rynek obfituje w dodatkowe technologie, które stanowią ciekawy bonus do standardowej oferty. Ich największą wymierną wartością jest pokazanie chęci dostarczenia Klientom najwyższej jakości i innowacyjnych technologii – może być to wykorzystane do specjalnych akcji lub budowania komunikacji marketingowej. Do najciekawszych z nich należą raty online, płatności SMS, płatności odroczone FerBuy oraz płatności grupowe w serwisie eHat.me.
W przypadku wprowadzania innowacyjnych metod płatności możliwe jest również nawiązanie współpracy z największymi instytucjami płatniczymi. Kooperacja taka pozwala lepiej skomercjalizować nową metodę płatności oraz wypromować sklep, dzięki uwadze mediów, skierowanej na świeże rozwiązanie.
Każda dodatkowa metoda płatności będzie w dłuższym okresie szansą na pozyskanie nowych Klientów i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Innowacyjne metody płatności internetowych mogą w zależności od zastosowanego wachlarza rozwiązań, pozytywnie przełożyć się na wiele aspektów działalności sklepu. Warto zastanowić się nad zastosowaniem chociaż części z nich we własnym zakresie.
Grzegorz Świerniak, Marketing Communication Manager w Transferuj.pl, ekspert e-Izby
Izba Gospodarki Elektronicznej
