Złożoność problemów stojących przed Biurami Usług Płatniczych w dobie szybko zmieniających się realiów rynku wymusza konieczność podjęcia wspólnych, zdecydowanych i szeroko zakrojonych działań, aby wyeksponować istniejące zagrożenia i nadmierne obciążenia.
W kontekście zmian wprowadzonych przez zapisy ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych, która poddała nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego wszystkie Biura Usług Płatniczych (BUP), najbardziej obecnie palącym problemem w prowadzonej przez BUP działalności są koszty nadzoru KNF. Podstawą wyliczenia zaliczek z tytułu nadzoru jest bowiem wolumen transakcji wykonanych przez BUP w poprzedzającym półroczu. Nowe regulacje prawne nałożyły więc na przedsiębiorców prowadzących BUP obowiązki powodujące wzrost kosztów prowadzonej przez nich działalności, co z kolei w obliczu spowolnienia koniunktury gospodarczej, spowodowało upadek wielu firm branży pośrednictwa płatniczego.
W obliczu takich wyzwań i trudności, z jakimi obecnie w swojej działalności borykają się Biura Usług Płatniczych, istotna jest odpowiedź na pytania – Jakie są strategiczne wyzwania i problemy stojące przed branżą usług płatniczych? Jakie są perspektywy rozwoju branży w kontekście rynkowych szans i barier? Czy wprowadzenie nowych produktów, usług i zastosowanie nowoczesnych technologii może prowadzić do zdobycia przewagi konkurencyjnej biur i punktów usług płatniczych w dobie istniejących realiów rynkowych? Te i inne kwestie były przedmiotem dyskusji podczas „Pierwszej Ogólnopolskiej Konferencja Biur Usług Płatniczych Szanse i wyzwania dla Biur Usług Płatniczych w zmieniającym się otoczeniu rynkowym i prawnym”. Omawiane tematy dotyczyły zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które wpływają na efektywność działania BUP.
Prezentowane stanowiska i wypowiedzi uczestników zawierały wiele spostrzeżeń dotyczących nowych wyzwań i wymagań wobec BUP, a związanych z regulacjami wprowadzonymi w 2011 roku przez Ustawę o usługach płatniczych. Nowe regulacje prawne zmieniły bowiem zasady prowadzenia takiej działalności. Ustawa zwiększyła zakres ochrony klienta BUP poprzez wprowadzenie wymogu posiadania ubezpieczenia albo gwarancji bankowej, zapewniającej wypłatę środków w razie niewykonania lub nienależytego wykonania transakcji przez BUP. To w bezpośredni sposób przełożyło się na bezpieczeństwo korzystania z usług Biur Usług Płatniczych.
Jednak największym problemem dla branży pośrednictwa płatniczego stała się wysokość wpłat z tytułu kosztów nadzoru KNF. Została ona ustalona na poziomie 0,025% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez BUP w okresie 6 miesięcy poprzedzających półrocze, za które jest dokonywana zaliczka. Podczas ożywionej dyskusji wielokrotnie podkreślano konsekwencje wprowadzenia zmian w przepisach dla codziennego funkcjonowania BUP. Nowe regulacje w opinii zebranych pozwalają kształtować wyższe standardy świadczenia usług płatniczych. To z pewnością przełoży się na zwiększenie zaufania klientów do BUP i wzmocni proces budowy pozytywnego wizerunku firm działających w sektorze usług płatniczych. Jednak zasady i standardy operacyjne to jedno, a zapewnienie stabilnego i bezpiecznego funkcjonowania BUP to drugie. Dlatego należy szczególną uwagę poświęcić wyzwaniom i problemom wynikającym z obecnie zachodzących przemian na rynku.
Zatem „Przyszłość Biur Usług Płatniczych – kierunki i tendencje rozwoju” stała się tematem przewodnim panelu dyskusyjnego, który odbył się w drugiej części Konferencji.
Podczas sesji warsztatowej wymieniono nie tylko opinie na temat konsekwencji wprowadzenia nowych przepisów prawnych, ale również doświadczenia w zakresie realizacji usług w dobie coraz bardziej rosnącej konkurencji ze strony sektora bankowego. Podkreślano konieczność pewnej elastyczności w ich realizacji, która pozwoliłaby optymalnie dostosować zakres oferowanych usług do lokalnych uwarunkowań. Zwrócono też uwagę na potrzebę podjęcia wspólnych działań przez Biura Usług Płatniczych w coraz bardziej zmiennych i wymagających realiach rynkowych oraz niestabilnej sytuacji ekonomicznej w skali kraju.
– Mamy nadzieję, że program Konferencji dotykał najbardziej aktualnych i ważnych problemów dla Biur Usług Płatniczych, które mają strategiczne znaczenie dla ich funkcjonowania w nowych realiach rynkowych. Ważna jest również rzetelna informacja o świadczonych usługach, podnoszenie standardów i jakości obsługi klienta oraz elastyczne reagowanie na pojawiające się problemy – komentował przebieg spotkania Piotr Kalwasiński, prezes spółki Polskie Przelewy. – Szansą jest również zastosowanie innowacyjnych rozwiązań i wykorzystanie nowoczesnych technologii, które mogą zdecydować o zdobyciu przewagi konkurencyjnej przez BUP. Innowacyjne usługi oraz spersonalizowany kontakt z klientem BUP to będzie swoista nowość na rynku usług płatniczych. Wdrażane innowacje mają pobudzić BUP do oferowania swoim klientom coraz bardziej rozwiniętych i zindywidualizowanych produktów. Jestem pewien, że potrzeba stabilnej pozycji na rynku oraz silne otoczenie konkurencyjne prowadzi do ulepszania i rozwoju oferty BUP.
W spotkaniu, które odbyło się w Warszawie 14 września 2013 roku z inicjatywy spółki Polskie Przelewy, uczestniczyło ponad 100 przedstawicieli firm, instytucji oraz osób zajmujących się świadczeniem usług płatniczych. Zgodnie z zapowiedzią Piotra Kalwasińskiego, „Pierwszą Ogólnopolską Konferencję Biur Usług Płatniczych – Szanse i wyzwania dla Biur Usług Płatniczych w zmieniającym się otoczeniu rynkowym i prawnym” należy uznać za inaugurację cyklu spotkań, które w podobnej formule będą kontynuowane w przyszłości.
Źródło: Polskie Przelewy
