PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyJakie są najlepsze źródła informacji o produktach bankowych wśród przedsiębiorców?

Jakie są najlepsze źródła informacji o produktach bankowych wśród przedsiębiorców?

Analizy 21.12.2011 (08:05)

Najlepszym źródłem informacji o produktach finansowych dla większych firm sektora MSP jest doradca banku – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Homo Homini na zlecenie Deutsche Bank PBC. Dla firm małych i mikroprzedsiębiorstw kluczowym źródłem informacji jest Internet.

W dalszej kolejności przedsiębiorcy czerpią informacje o produktach finansowych z prasy. Badania pokazały też, że przedsiębiorcy nie zwracają uwagi na reklamę radiową i prasową.

Segment małych i średnich przedsiębiorstw według GUS stanowi 99,9 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych, zatrudniając ok. 70 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Firmy większe sektora MSP, choć stanowią ok. 5 proc. wszystkich pracodawców,  dają zatrudnienie ok. 30 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Jak w swoim raporcie z 2010 roku wskazywali analitycy Deutsche Bank Research, w kolejnych latach znaczenie większych podmiotów z segmentu MSP  będzie wzrastać.

W opinii Małgorzaty Krzysztoszek, eksperta PKPP Lewiatan rozwój większych firm z sektora MSP to przede wszystkim olbrzymi potencjał mający znaczenie dla wzrostu gospodarczego, oraz dla partnerów biznesowych, którzy z tym sektorem chcieliby współpracować.

Małe i większe przedsiębiorstwa sektora MSP różnią się  wyraźnie między sobą, pod kątem oczekiwań wobec banków, z którymi na co dzień współpracują. Znaczące różnice można zaobserwować w szczególności pomiędzy firmami małymi, o obrotach do 5 mln zł rocznie, a największymi w sektorze MSP (o obrotach między 50 a 150 mln zł rocznie), które w zupełnie odmienny sposób budują swoje relacje z bankami i pozyskują informacje o zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. 

Badanie przeprowadzone dla Deutsche Bank PBC potwierdza, że w obszarze usług bankowych więksi przedsiębiorcy oczekują przede wszystkim pomocy profesjonalnego, indywidualnego doradcy. O ile firmy te mogą wykorzystywać Internet do bankowości transakcyjnej, to gdy mają do czynienia z bardziej złożonymi rozwiązaniami, preferowany jest bardziej osobisty kontakt z doradcą bankowym. Firmy oczekują od swoich doradców dyspozycyjności, dostępności oraz aktywnej komunikacji dotyczącej nowych produktów i rozwiązań.

– Większe przedsiębiorstwa potrafią bezbłędnie ocenić cenową atrakcyjność produktów finansowych, ale to tylko jeden z warunków koniecznych do udanej relacji z bankiem. Jeśli szukać porównań w segmencie detalicznym, największych firm na pewno nie zadowoli „zwykłe” konto, poszukują usług na miarę private banking. Partnerska współpraca dla nich to coś więcej oczekują indywidualnego podejścia, rozwiązań szytych na miarę, uwzględniających specyfikę własnej działalności. Doradca musi być przede wszystkim partnerem do rozmów na temat bieżącej sytuacji firmy – twierdzi  Mariusz Tomasik, dyrektor departamentu sprzedaży i wsparcia produktów dla firm w Deutsche Bank PBC.

Dla małych firm kluczowa jest natomiast rola Internetu. Stawiają z reguły na bankowość elektroniczną, która jest znacznie bardziej popularna niż wizyty w placówkach banków. Firmy mikro i małe są też bardziej wrażliwe na ceny usług.

Podobne różnice jak w przypadku oczekiwań wobec ofert banków między firmami o różnej wielkości, występują w ocenie najlepszych źródeł informacji o produktach finansowych. Tu również najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji wśród największych firm sektora MSP jest bezpośredni kontakt z doradcą banku – niemal 70 proc.  większych firm preferowało tę właśnie odpowiedź. Tymczasem wśród firm małych popularność takiego rozwiązania jest znacząco niższa (13 proc.).

Odwrotną prawidłowość można zaobserwować wśród najmniejszych firm z sektora – 63 proc. z nich czerpie swoją wiedzę o produktach finansowych głównie z Internetu, a 27 proc. bezpośrednio ze strony internetowej banku. W sieci informacji na temat produktów bankowych szuka 39 proc. przedsiębiorców większych, a jedynie 20 proc. korzysta w tym celu ze strony www banku.

Informacje o produktach bankowych z prasy pozyskuje 12 proc. małych i 13 proc. większych przedsiębiorstw, co jest czwartą najczęściej wybieraną w badaniu odpowiedzią. Prasę branżową jako źródło wiedzy o ofertach banków docenia 10 proc. większych przedsiębiorców i tylko 4 proc. najmniejszych.

Co ciekawe, przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi na reklamę radiową i prasową usług finansowych. Potencjalnie najbardziej skuteczną reklamę telewizyjną wybrało zaledwie 9 proc. małych i 8 proc. większych firm. Reklamę radiową wskazało jedynie 4 proc. większych przedsiębiorców, a reklamę radiową 2 proc.

Firmy z sektora MSP nie mają w zwyczaju korzystania z infolinii (tylko 2 proc. wskazań). Nie opierają się też raczej na opiniach własnych księgowych na temat produktów bankowych (4 proc. wskazań wśród mniejszych przedsiębiorców  i 2 proc. odpowiedzi wśród większych przedsiębiorców).

Źródło: Deutsche Bank PBC

msp 2011-12-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: msp

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Bezpośredniej…

Kamila Kępińska

Kamila Kępińska

Rzecznik prasowy, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR,…

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców