Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przychylił się do wniosku Banku Ochrony Środowiska i zwiększył pulę środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych o dodatkowe 100 mln zł. Tym samym łączny budżet do wykorzystania w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” wzrósł do 500 mln zł. BOŚ, będący jedynym operatorem tych środków, od początku realizacji programu przyjął ponad 12,5 tys. wniosków o dotacje o łącznej wartości ponad 409 mln zł.
– Fakt, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już po raz trzeci w tym roku zwiększył pulę środków w ramach tzw. ścieżki leasingowej „Mojego elektryka” pokazuje, jak dużą popularnością cieszy się ten program. Nie jest to dla nas zaskoczenie. Program ten znacząco przyczynia się do realizacji kilku ważnych celów. Z jednej strony stymuluje rozwój gospodarczy i pozwala polskim firmom modernizować floty pojazdów. Z drugiej – stanowi realne wsparcie przy realizacji krajowej polityki klimatycznej. To klasyczny przykład sytuacji „win-win” – powiedział Sebastian Bodzenta, wiceprezes Banku Ochrony Środowiska.
Program „Mój elektryk”, oferujący dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych, zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska i jest realizowana od listopada 2021 r.
Przy uruchamianiu ścieżki leasingowej BOŚ miał początkowo do dyspozycji 20 mln zł. W marcu 2022 r. NFOŚiGW zwiększył tę pulę do 100 mln zł, a niedługo później, w sierpniu 2022 r., do 200 mln zł. Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do trzykrotnego zwiększenia budżetu programu w 2023 r. – do 250 mln zł w styczniu, do 400 mln zł w maju, a teraz do 500 mln zł.
„Mój elektryk” na pełnym gazie – stan wdrażania programu na dzień 9 listopada 2023 r.
Od początku realizacji programu BOŚ przyjął i ocenił ponad 12,5 tys. wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 409 mln zł. Zarząd NFOŚiGW przyznał już dotacje o wartości ponad 376 mln zł do leasingu prawie 11,3 tys. pojazdów osobowych i dostawczych o napędzie elektrycznym.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na koniec września 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie ponad 87 tys. samochodów z napędem elektrycznym, z czego w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV – battery electric vehicles) zarejestrowanych było ponad 45 tys.
Źródło: BOŚ