Zainicjowane w zeszły weekend aukcje nowych mieszkań prawdopodobnie nie zyskają statusu ważnego kanału sprzedaży dla deweloperów.
W ubiegłą niedzielę, tj. 22.11.2009r. w Hotelu Sheraton w Warszawie, miała miejsce pierwsza w Polsce aukcja nieruchomości. Organizatorami imprezy byli Colliers International, Rick Levin & Associates oraz DESA Unicum. Na aukcje wystawiono 27 nieruchomości: 1 lokal użytkowy, 2 mieszkania z rynku wtórnego oraz 24 mieszkania i domy z rynku pierwotnego. Ceny wywoławcze zaproponowane przez deweloperów rozpoczynały się w przypadku mieszkań od 4,5 tys. złotych za 1 mkw., a domów od 3 tys. złotych za 1 mkw.
Cena żadnej z licytowanych nieruchomości nie przekroczyła ceny rynkowej, w przypadku większości była niewiele wyższa od ceny wywoławczej. Dlatego też mieszkania, które wystawiono na aukcję na poziomie 15 – 20% niższym niż cena rynkowa nie znalazły nabywców. Największym zainteresowaniem cieszyły się mieszkania, których cena wywoławcza była o 30–40% niższa niż rynkowa. Najmocniej licytowane były niewielkie mieszkania (50–70 mkw.), jednak żadne ze sprzedanych mieszkań nie przekroczyło ceny rynkowej.
Potwierdza to aktualne tendencje rynkowe dotyczące preferencji nabywców. Ze względu na zaostrzenie polityki kredytowej i znaczną utratę zdolności kredytowej popyt przesunął się w stronę mniejszych lokali o dużej funkcjonalności. Luksusowe lokale o powierzchni przekraczającej 100 mkw. oraz cenie powyżej 1 mln złotych to produkt bardzo trudny do sprzedania w obecnej sytuacji rynkowej.
W konsekwencji zmienia się podejście deweloperów, którzy realizując nowe projekty odpowiednio modyfikują strukturę lokali, aby jak najlepiej dopasować się do zmieniających się preferencji nabywców. Zmienia się również standard lokali – coraz częściej deweloperzy odchodzą od projektów w segmencie o podwyższonym standardzie (tzw. middle-high-end) oraz apartamentów (tzw. high-end) na rzecz zabudowy popularnej.
Jak się okazało aukcja nieruchomości to okazja na kupno mieszkania w promocyjnych cenach, a jednocześnie szansa dla deweloperów na promocję swoich inwestycji. Popyt na rynku nieruchomości jest ciągle stosunkowo słaby, dlatego też deweloperzy powinni korzystać z każdej okazji aby wzmocnić rynkowy wizerunek oraz promować inwestycję. Poprzez wystawienie na aukcję kilku mieszkań deweloper może skutecznie nakłonić potencjalnych nabywców do zainteresowania się daną inwestycją.
Nie przewiduje się, aby forma aukcji nieruchomości osiągnęła status ważnego kanałem sprzedaży w przypadku projektów mieszkaniowych. Podstawowym problemem jest tu ograniczony popyt oraz mało atrakcyjne z punktu widzenia dewelopera ceny. Ta specyficzna forma sprzedaży jest jednak ciekawym uzupełnieniem kampanii marketingowej, dlatego też w przyszłości można się spodziewać kolejnych, może nawet większych imprez tego typu.
Analitycy CEE Property Group są przekonani, że to bardziej element strategii marketingowej firm deweloperskich nakierowanej na zwiększenie świadomości o inwestycjach, niż narzędzie sprzedaży.
Źródło: CEE Property Group Sp. z o.o.