Od 2004 roku, wraz z wprowadzeniem ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, osoby płacące podatek dochodowy od osób fizycznych mają możliwość przekazania 1% podatku należnego państwu na rzecz wybranej organizacji, która posiada status organizacji pożytku publicznego. Dzięki mechanizmowi 1% podatnik może sam zadecydować, którą organizację i jaki cel społeczny chce wesprzeć. A jest w czym wybierać: w Polsce zarejestrowanych jest ponad 4 tysiące organizacji pożytku publicznego, wśród których są zarówno duże organizacje o zasięgu ogólnopolskim, jak i małe organizacje lokalne, które realizują cele ważne i pożyteczne społecznie.
W zeszłym roku z mechanizmu 1% skorzystało zaledwie ok. 4% podatników przekazując na cele społeczne ok. 40 milionów złotych. Trwająca od stycznia do kwietnia 2006 roku kampania społeczna „1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego” skierowana jest do podatników, a szczególnie do osób, które nie wiedzą o możliwości przekazania 1%, nie są zdecydowane komu przekazać 1% lub nie wiedzą jak to zrobić. Kampania realizowana jest na rzecz wszystkich organizacji pożytku publicznego, nie wyróżnia i nie promuje żadnej z nich. W ramach kampanii każda organizacja pożytku publicznego może otrzymać materiały (plakaty, ulotki, broszury) przydatne do prowadzenia samodzielnych działań promocyjno-informacyjnych oraz uzyskać prawo do posługiwania się logo kampanii.
W realizację kampanii aktywnie włączyła się Telewizja Polska, która wyprodukowała i emituje spot oraz poruszać będzie temat 1% w programach publicystycznych. Organizatorzy zapraszają wszystkie media do współudziału w kampanii. Informacji udzielają: Artur Ptak (Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce), tel. (0 22) 622 01 22 wew. 17 oraz Izabela Dembicka (Stowarzyszenie Klon/Jawor) tel. (0 22) 828 91 28 wew.163.
Kampanię „1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego” wspierają Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Fundacja im. Stefana Batorego w ramach programu Trzeci Sektor finansowanego przez Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe. Więcej informacji na temat kampanii 1% na stronie www.jedenprocent.pl