PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyKomu ufać w bankach?

Komu ufać w bankach?

Analizy 02.07.2010 (07:07)

Idąc z pieniędzmi do banku klienci zakładają, że otrzymają fachową pomoc ze strony doradcy bankowego. Już sama nazwa zajmowanego przez pracownika banku stanowiska sugeruje, że mamy do czynienia z fachowcem.

Badania przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte wskazują jednak, że doradca wcale nie musi być godny zaufania. Wbrew zaleceniom unijnej Dyrektywy MiFID (ang. Markets in Financial Instruments Directive), sugeruje klientom rozwiązania finansowe, nie badając nawet ich poziomu akceptacji ryzyka. Na szczęście nie dotyczy to wszystkich banków i wszystkich doradców, a i sam odsetek takich zachowań zmniejszył się w ostatnim półroczu o 20 pkt. procentowych, ale wyniki i tak są mało zadowalające.

Jak to nie działa?

Eksperci Deloitte przebadali pod kątem wdrożenia dobrych praktyk wymaganych przez MiFID, warszawskie oddziały 25 banków z pierwszej trzydziestki największych banków w Polsce, mających w ofercie inwestycyjne produkty bankowe, np. jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, produkty ustrukturyzowane, etc. Analizie poddane zostały również witryny internetowe odwiedzanych banków (pod kątem informacji o MiFID) oraz Call Centre (w zakresie oferowania klientom produktów inwestycyjnych). Badanie miało pokazać na ile banki i ich pracownicy są gotowi sprostać postanowieniom unijnej Dyrektywy, której celem jest przecież ochrona inwestorów, promowanie konkurencji w sektorze usług finansowych i zwiększona przejrzystość rynku.

Paweł Dziekoński, starszy menedżer Działu Zarządzania Ryzykiem w Deloitte Polska zauważył poprawę w stopniu dostosowania banków do wymogów MiFID w porównaniu z adekwatnym badaniem przeprowadzonym (również przez Deloitte) w październiku ubiegłego roku. Spadła m.in. liczba pracowników banków (o 20 pkt. procentowych), którzy mylili opinie z faktami oraz zwiększyła się liczba pracowników (również o 20 pkt. procentowych), którzy informują klientów o ryzykach związanych z inwestycją. Cieszy także, że znacznie mniej pracowników niż w październiku ubiegłego roku (o 36 pkt. procentowych) posługuje się historycznymi danymi jako gwarancją kapitału.

>>> Bezpiecznie jak w banku? Jeśli czynnik ludzki nie zawiedzie <<<

Na tym jednak koniec zadowalających wniosków, ponieważ nie wszystkie banki w sposób rzetelny dostosowały się do wymogów MiFID, a problem ten dotyczy także gigantów z absolutnej czołówki listy największych banków w Polsce. Aż 64 proc. pracowników banków wciąż myli opinię z faktami, 76 proc. prezentuje własne opinie skłaniając klienta do podjęcia decyzji o inwestowaniu i również 76 proc. nie informuje klienta o konieczności (wymóg MiFID) przeprowadzenia testu adekwatności. Standardów wyznaczonych przez MiFID nie spełniają także pracownicy Call Centre. Dziekoński nie odpowiada wprost na pytanie skąd to wynika. Jego zdaniem, może to być przyczyną braku przeszkolenia pracowników lub niskiej jakości procedur i narzędzi, które banki wdrożyły w związku z MiFID. Ogólne wnioski z badania mówią o tym, że aż 64 proc. banków nie spełnia wymogów stawianych przez Dyrektywę i co czwarta bankowa witryna internetowa nie jest do niej dostosowana.

Konsekwencje

Niezgodne z zaleceniami unijnych urzędników postępowanie pracowników banków może rodzić żałosne konsekwencje zarówno dla klientów instytucji finansowych jak i samych instytucji. Dlaczego? Wielu doradców bankowych w sposób mistrzowski zachwala produkt aż klient zgodzi się zawrzeć umowę, nie informuje przy tym o ryzyku związanym z taka inwestycją i dopiero na koniec podsuwa do wypełnienia formularz testu adekwatności (badanie poziomu akceptacji ryzyka przez klienta), jeśli w ogóle. Z testu często wynika, że kupowany produkt jest dla tego konkretnego klienta kompletnie niewłaściwy, właśnie ze względu na ryzyko jakie niesie ze sobą inwestycja. Nic jednak straconego, na to też jest sposób. W takim przypadku doradca podsuwa klientowi do podpisu kolejny dokument, w którym klient oświadcza, że mimo iż został poinformowany o ryzyku inwestycyjnym decyduje się na podjęcie tego ryzyka na własną odpowiedzialność. Prawnie wszystko gra, bank zrzucił odpowiedzialność na klienta, dokumenty zostały podpisane. Wątpliwy jest jednak sam proces informowania klienta i sprzedaży produktu. Zamiarem unijnych urzędników konstruujących dyrektywę była eliminacja takich zachowań pracowników instytucji finansowych i zapewnienie klientom maksymalnego poziomu bezpieczeństwa przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Niezrozumienie produktu inwestycyjnego może pociągnąć za sobą wielkie straty finansowe dla klientów, a nawet ich niewypłacalność. To z kolei skutkuje wniesieniem pozwów do sądów, które zwykle kończą się nakazem wypłaty odszkodowania klientowi. Instytucja finansowa traci reputację i klientów na rzecz konkurencji, a Komisja Nadzoru Finansowego nakłada na nią wysokie kary finansowe (w drastycznych przypadkach może to być nawet odebranie licencji bankowej).

Paweł Dziekoński uważa, że mimo wyraźnej poprawy (przepisy wykonawcze wprowadzające na polski rynek Dyrektywę MiFID weszły w życie 17 czerwca tego roku, a powinny 1 listopada 2007 roku) w zakresie świadczenia usług doradztwa w stosunku do stanu z października 2009 roku, polegającej na nieprzekraczaniu swoich kompetencji przez doradców, klient nadal jest narażony na podjęcie decyzji nieodpowiadającej jego celom i potrzebom, a wszystko w oparciu o rekomendacje doradców. MiFID to jedno, a zdrowy rozsądek to drugie. Wygląda na to, że w kwestiach inwestycji wciąż najlepszym doradcą jest własna intuicja.

Źródło: Gazeta Bankowa

banki obsługa klienta zaufanie 2010-07-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki obsługa klienta zaufanie

Sprawdź także:

a Analizy 0 Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji
17.07.2025 (16:38)

Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji

Styl inwestowania w Polsce zmienia się z wiekiem. Młodsi traktują inwestowanie jak usługę na żądanie: szybką, …

a 0 Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania
17.07.2025 (16:37)

Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania

Jeden na dziewięciu respondentów w wieku 18-25 lat zamierza w 2025 roku wziąć kredyt na dom lub mieszkanie. Z kolei …

a Analizy 0 Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?
17.07.2025 (16:35)

Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?

W Polsce na 1000 mieszkańców przypada 386 mieszkań, podczas gdy średnia dla krajów Europy Zachodniej to 467. Pomimo …

a 0 Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach
17.07.2025 (16:33)

Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach

Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025
17.07.2025 (16:31)

Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025

4.338 zł wyniosła w czerwcu 2025 r. średnia wartość pożyczki pozabankowej w Polsce - wynika z danych Związku …

a 0 Nowy wygląd strony logowania do serwisu transakcyjnego mBanku już w drugiej połowie lipca
17.07.2025 (16:30)

Nowy wygląd strony logowania do serwisu transakcyjnego mBanku już w drugiej połowie lipca

W marcu klienci mBanku zobaczyli stronę informacyjną mBanku w nowej odsłonie. Zaprojektowana w oparciu o najnowsze …

PRNews.pl

Zobacz również

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

To pierwsza tego typu promocja na rynku,…

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości rozpracowali…

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Obecne systemy bankowości elektronicznej to zaawansowane „kombajny…

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Na pewno zauważyliście w trakcie robienia zakupów…

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut prowadzi intensywne rozmowy w sprawie pozyskania…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Ива Митева:

Oferujemy wszystkie rodzaje pożyczek, a nasza oferta jest szybka, bezpieczna i bardzo rzetelna. …

sob., 12 lip 2025 (04:48) • „Czerwiec z Bankiem Spółdzielczym 2025” upłynął pod hasłem „Banki z sercem”

Ива Митева:

Oferujemy wszystkie rodzaje pożyczek, a nasza oferta jest szybka, bezpieczna i bardzo rzetelna. …

sob., 12 lip 2025 (04:48) • Nowa pożyczka dla wybranych grup sektora publicznego w Banku Millennium

e_s_g:

"...a rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESG)..." - nie ma znaku …

śr., 25 cze 2025 (07:50) • Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

Iwo:

Konto oszczędnościowe Cyfrowy Zysk. Teraz oprocentowanie dla środków do 50 000 jest 7,2%, …

śr., 11 cze 2025 (12:29) • BOŚ uruchamia mobilne konto oszczędnościowe „Cyfrowy Zysk”. Proponuje 8,1 proc.

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców