Badanie przekazów o branży PR w grudniu 2005 r. objęło 81 materiałów. 25 z nich dotyczyło porad dla branż – kształtowania wizerunku rozmaitych sektorów rynku. 18 publikacji opisywało wybór i wykorzystanie przez firmy odpowiednich narzędzi PR. Większość analizowanych przekazów była neutralna – 70%. Stosunkowo dużo publikacji miało pozytywny wydźwięk – 25%, a tylko 5% – negatywny. Najwięcej materiałów o pozytywnym wydźwięku pojawiło się w kontekście rynku PR, narzędzi PR i PR-u Polski. Przedświąteczny okres nie wpłynął pozytywnie na liczbę publikacji, których było prawie o połowę mniej niż we wrześniu 2005 roku, czyli w okresie rekordowej obecności tematu PR w polskich mediach.
Najwięcej informacji o PR publikowały media o profilu informacyjnym (50%) oraz poświęcone tematyce biznesowej (25%). Wśród mediów najczęściej poruszających tę tematykę na pierwszym miejscu znajduje się Gazeta Wyborcza z 8 publikacjami, która zajęła miejsce Pulsu Biznesu – lidera z listopada.
Utrzymuje się mała liczba informacji pojawiających się w mediach innych niż prasa. W grudniu w stacjach radiowych ukazało się 7 materiałów a 8 zostało wyemitowanych w telewizji.
W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 59 przekazów. Część tych materiałów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Wśród osób najczęściej wzmiankowanych pierwszą pozycję zajął Norbert Kilen z On Board PR (3 przekazy). Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji liderem okazała się Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, pojawiająca się najczęściej w materiałach dotyczących promocji Polski (5 materiałów). Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęła On Board PR przytaczana w kontekście publikowanych przez nią raportów o branży PR (7).
Grudniowy raport PRoto na temat wizerunku branży PR w mediach zawiera także podsumowanie treści publikacji. Pełna treść raportu znajdzie się na stronie www.proto.pl/raport_proto.
Raport na temat wizerunku branży public relations w mediach powstaje dzięki współpracy
z Instytutem Monitorowania Mediów.