Firmy ubezpieczeniowe otrzymały od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego narzędzie do kontroli zniżek z polis OC i AC. Nawet do 10 procent kierowców może oszukiwać na ulgach za bezwypadkową jazdę, podając zaniżoną liczbę kolizji.
Dwanaście towarzystw ma już swoje konta w Ośrodku Informacji UFG. Dzięki nim szybko może sprawdzić w ilu wypadkach uczestniczyło dane auto oraz uwzględnić te dane przy kalkulacji składki. – W ten sposób ubezpieczyciele uzyskali możliwość weryfikacji prawdomówności swoich klientów o przysługujących im zniżkach – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – A tym samym otrzymali możliwość zwrotu nakładów jakie ponieśli na budowę tego Ośrodka – dodaje.
Odpowiednio wykorzystane przez ubezpieczycieli informacje, z bazy danych o szkodach, dają im poważne oszczędności. Część firm już występuje do swoich klientów o dopłaty składki za polisy, których cena była zaniżona. Została bowiem skalkulowana na podstawie nieprawdziwych informacji o przysługujących zniżkach.
W piątek członkowie Funduszu, podczas zgromadzenia, otrzymali informacje o zasadach udostępniania danych o szkodach z OI UFG. Dotychczas towarzystwa otrzymywały te informacje w tzw. trybie indywidualnym (możliwość zapytania o pojedynczego klienta). Nowością jest możliwość sprawdzania całej grupy klientów. Zanim ubezpieczyciele otrzymają dostęp do takiego masowego trybu, konieczne jest określenie reguł jego funkcjonowania. Aktualnie uzgadniane są z firmami warunki korzystania z tej bazy danych. Chodzi m.in. o: zachowanie zasady wzajemności czyli możliwość korzystania z bazy tylko przez te firmy, które jednocześnie dostarczają do niej informacje o szkodach, zobowiązanie do przekazywania odpowiedniej jakości danych, zachowanie bezpieczeństwa danych.
– Dodatkowo najpóźniej do końca I kwartału 2011 roku zamierzamy udostępnić towarzystwom kolejną funkcjonalność, to jest informacje o historii ubezpieczenia danego klienta lub pojazdu – zapowiada prezes UFG. Taka historia będzie zawierać szersze, kompleksowe informacje o: wykupionych polisach OC i AC, dane o wypłaconych odszkodowaniach jak i odmowach takich wypłat. Stanowić to będzie ostateczną podstawę dla systemu bonus-malus w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
Apetyty części towarzystw sięgają jeszcze dalej, bo dostępności danych z w trybie on-linie. To jednak wymagać będzie kolejnych inwestycji technologicznych w UFG.
Komentuje Sebastian Michałowski, Menedżer w Departamencie Obsługi Klientów Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Generali SA: – Z porównania danych Generali z bazą danych Ośrodka Informacji UFG wynika, że około dwa procent klientów indywidualnych nie podaje zgodnych z prawdą informacji o bezszkodowym przebiegu ubezpieczenia. Przez trzy miesiące porównywaliśmy dane swoich klientów posiadających polisy OC i AC z bazą danych o tzw. szkodach w Funduszu (dane o wypłaconych odszkodowaniach). Chcemy odejść od karania wszystkich kupujących polisy komunikacyjne, tak żeby klienci niepowodujący wypadków płacili niższe składki, zaś ci z większą liczbą szkód – wyższe. Aktualny system sprzedaży polis komunikacyjnych w Polsce wymaga od klientów przedłożenia oświadczeń o przebiegu ubezpieczenia celem uzyskania dodatkowych zniżek, co nie zawsze jest dla nich komfortowe. Dlatego też czekamy na wprowadzenie przez UFG możliwości weryfikacji poziomu szkodowości on-line, tak żeby już w chwili sprzedaży polisy można było weryfikować posiadane przez klientów zniżki – dodaje.
Komentuje Krzysztof Jurek, z Biura Ubezpieczeń Indywidualnych Warta SA: – Z analiz Warty i dokumentów otrzymanych z UFG wynika co dwudziesty klient mija się z prawdą składając oświadczenie o bezszkodowym przebiegu ubezpieczeń. Dzięki współpracy z UFG, mogliśmy zmodyfikować system taryfikacyjny, który teraz znacząco premiuje bezszkodowych klientów. Informacje dotyczące historii ubezpieczeniowej naszych klientów wykorzystujemy do zweryfikowania zasadności przyznanych zniżek oraz przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny